CFR Călători transformă 80 km în 12 ore și un vagon pierdut, record mondial la lentoare și absurd feroviar
Nu știm dacă să râdem sau să plângem. Ba nu, știm: râdem până ne ia salvarea, pentru că altfel ajungem să ne smiorcăim 12 ore pe câmp, într-un tren CFR Călători care se chinuie să facă 80 de kilometri. Atât, 80. Cât un drum mai scurt decât de la București la Ploiești. Cât un traseu pe care bunica ta l-ar face în sandale, împingând un cărucior plin cu borcane cu murături. Numai că, surpriză!, la CFR Călători orice regulă a fizicii devine opțională, iar timpul are o elasticitate proprie: se dilată mai mult decât promisiunile electorale.
Căci ce altceva să spui când un tren pleacă din Petroșani și ajunge în Simeria după 12 ore și 17 minute, timp în care reușește să piardă și un vagon, de parcă era un bagaj uitat la toaletă? În mod normal, oamenii pierd șosete la spălătorie, umbrele la metrou sau virginitatea în tabere de liceu. CFR pierde vagoane. Și asta nu într-o țară din lumea a treia cu junglă și elefanți, ci în România europeană, membră a NATO, unde se presupune că avem trenuri, nu epave pe roți.
Dar hai să nu fim răutăcioși. CFR Călători nu e doar o companie feroviară. E o școală de răbdare, un exercițiu spiritual, un fel de mănăstire mobilă pe șine. Dacă vrei să te iluminezi, să înțelegi sensul vieții și să înveți să-ți accepți soarta, nu ai nevoie de yoga, ayahuasca sau un retreat în Bali. Îți iei un bilet la CFR Călători și gata. După 12 ore într-un tren care merge 80 de kilometri și pierde un vagon, îți dai seama că nimic nu contează și că universul e un banc prost.
România, țara unde trenurile merg mai încet decât știrile
Cândva, România era lăudată pentru locomotive cu aburi și mecanici mustăcioși care conduceau trenurile conform orar, cu mai multă precizie decât ceasurile elvețiene. Astăzi, CFR Călători reușește performanța rară de a face ca un cal să pară Tesla și o căruță să fie echivalentul unui TGV.
Trenurile noastre nu doar că întârzie. Ele îmbătrânesc. Se transformă din tineri Regio în pensionari decrepiți pe parcursul aceleiași călătorii. Urcă un student în Petroșani și, până ajunge la Simeria, a terminat facultatea, masterul, doctoratul și a prins și două posturi de asistent universitar. O mireasă urcată la Petroșani ajunge la destinație divorțată, cu doi copii și cu rate la apartament.
Și asta nu e metaforă. Trenul 2703 a demonstrat-o: plecat cu întârziere, a adunat întârzieri suplimentare ca pe timbre la colecție și a pierdut și un vagon pe drum, pentru diversitate. În total, peste 9 ore întârziere. În termeni CFR, asta e doar o dimineață mai lungă. În termeni normali, e o epopee demnă de Iliada.
Vagoane desprinse, călători blocați, dar moralul e bun
Desigur, în toată povestea asta, nimeni nu moare. Sau, cel puțin, nu fizic. Psihic, da: mori de nervi, mori de plictiseală, mori de sete, dacă n-ai luat apă la tine. Dar CFR Călători îți oferă ceva unic: experiența unui escape room pe șine. Trebuie să ghicești dacă vagonul tău va ajunge la destinație sau va fi lăsat printr-o gară uitată de lume, ca un copil abandonat la maternitate.
Și partea cea mai frumoasă? Nimeni nu se simte responsabil. Vagonul cade, trenul stă 4 ore în câmp, mecanicul mai bea o cafea și realitatea merge mai departe. În România, responsabilitatea e o glumă bună, dar nu prinde la public.
CFR Călători, campion mondial la slow travel
Prin această performanță, România poate intra liniștit în Cartea Recordurilor: cel mai lent tren din lume care încă funcționează pe o linie activă. În alte țări, slow travel e o chestie cool, un trend eco: mergi încet ca să vezi peisajul, să respiri, să te reconectezi cu natura. La noi, slow travel e default, e inevitabil, e blestemul moștenit de la Ceaușescu și menținut cu sfințenie de toți miniștrii Transporturilor.
Diferența e că în Italia plătești 300 de euro pe un pachet de slow travel cu tren vintage. În România, plătești 20 de lei pe un bilet Regio și primești slow travel hardcore, cu miros de toaletă infectă și scârțâit de șine.
Statul român: părintele abuziv al CFR
CFR Călători nu e de vină. E doar copilul bătut și neglijat al statului român. Statul, în schimb, e părintele alcoolic care promite de fiecare dată că se schimbă, dar tot cheltuie banii pe altceva: pe panseluțe, pe combinezoane de vânătoare sau pe contracte cu dedicație. În loc să repare șinele, statul repară imaginea ministrului. În loc să cumpere trenuri noi, statul cumpără voturi.
Și atunci, CFR Călători supraviețuiește cum poate. Cu trenuri second-hand, cu vagoane ruginite, cu mecanici obosiți și cu întârzieri care ar face până și ceasurile din Gara de Nord să se sinucidă.
Călătorul român, eternul cobai
Desigur, cel mai mare fraier în toată povestea e călătorul român. El plătește biletul, el suportă întârzierile, el înghite promisiunile și el scrie pe Facebook „Mulțumim, CFR Călători!”. Românul are răbdare. A stat la cozi la lapte, stă la cozi la ANAF, stă la cozi și pe șine. CFR îl antrenează să accepte absurdul ca pe o normalitate.
Și, într-un fel, e frumos. Pentru că în timp ce francezul blochează Parisul pentru o oră de întârziere, românul face glume, mănâncă semințe și își face noi prieteni în tren. Din 12 ore de drum, scoți un stand-up show întreg.
CFR Călători, sinonim cu Kafka
Călătoria cu CFR Călători e, în esență, o experiență kafkiană. Te urci într-un tren fără să știi dacă vei și ajunge. Faci 80 km în 12 ore și ajungi fără un vagon. E ca și cum ai comanda pizza și, după o jumătate de zi, ți-ar aduce doar cutia goală. Dar Kafka nu a trăit în România. Dacă ar fi trăit, „Procesul” ar fi fost despre cumpărat bilete la CFR.
Epilog amar
Într-o țară normală, un astfel de episod ar fi scandal național. Directorul ar demisiona, ministrul ar fi anchetat, presa ar urla. În România, știrile despre trenul care a mers 80 km în 12 ore se pierd printre meme cu Șoșoacă și scandaluri cu gogoși electorale. CFR Călători rămâne neatins, statul merge mai departe, iar noi, călătorii, râdem. Că altfel am înnebuni.
CFR Călători e România pe șine: lentă, absurdă, ruginită, dar incredibil de rezistentă. Nu se strică definitiv, nu moare, doar se târăște înainte, an după an, guvern după guvern. Și, dacă nu-ți convine, du-te pe jos!