09Dacă credeați că scandalul literar s-a terminat odată cu Henry Miller și „Tropicul Cancerului”, de care ne-am ocupat în episodul trecut din seria „Istoria literaturii în 50 de cărți interzise”, gândiți-vă din nou. Înainte ca Miller să facă America să roșească în 1961, John Steinbeck provocase deja un val de frisoane și mustrări de conștiință în 1937 cu „Șoareci și oameni”. Se pare că interdicțiile nu au vârstă și că sensibilitățile fragile ale publicului american au avut întotdeauna un apetit nesăbuit pentru scandal: mai întâi obscenitatea erotică, apoi realitatea crudă a prieteniei, sărăciei și viselor zdrobite. Dacă „Tropicul Cancerului” te lovea direct în orgoliu cu limbaj licențios și libertinaj, Steinbeck te lovește cu un băț de realitate în plex – și totuși, ambele opere au în comun aceeași vinovăție gravă: aceea de a spune adevărul, fără filtrul „plăcut” pe care cenzura îl adoră.
„Șoareci și oameni” – cartea care a supărat sensibilitățile fragile înainte ca „fragilitatea” să devină brand
Dacă ai crezut vreodată că doar generația contemporană se ofensează rapid, respiră adânc: încă din 1937 lumea avea alergie severă la realitate. „Șoareci și oameni”, romanul scurt al lui John Steinbeck, a reușit, cu o eleganță demnă de un buldozer literar, să deranjeze spirite sensibile pe ambele coaste ale Americii. A fost acuzat de limbaj licențios, teme prea întunecate și un nivel insuportabil de… adevăr. Adică exact ingredientele unei opere bune.
Într-un univers ideal, cartea ar fi fost apreciată pentru realismul ei crud, pentru felul în care prezintă prietenia dintre doi dintre cei mai improbabili călători ai Marii Crize: George, scepticul cu nervi din sârmă, și Lennie, uriașul blând cu forță de tractoraș și minte de copil. Dar nu, umanitatea nu era pregătită. Dacă Steinbeck ar fi introdus un unicorn motivațional și un happy-end sponsorizat de Hollywood, poate altfel ar fi stat treaba.
De ce a fost interzisă cartea?
Ei bine, pentru că oamenii adoră să fie protejați de lucruri care îi pun pe gânduri. Șoareci și oameni a fost interzisă și contestată din mai multe motive:
Limbaj „inadecvat” – pentru că muncitorii agricoli din anii ’30, după ce munceau 14 ore în soare, sigur vorbeau ca niște absolvenți de Oxford.
Violentă psihologică și socială – ca și cum epoca Marii Crize ar fi fost o plimbare prin parc cu limonadă și umbreluțe.
Teme sensibile – sărăcie, marginalizare, brutalitatea vieții, fragilitatea viselor… pe scurt, tot ce lumea preferă să nu vadă în literatură, deși trăiește în realitate.
Mai mult, au existat voci care au declarat indignate că romanul este „deprimant”. Sigur, pentru că jobul literaturii este, se știe, să te gâdile sub bărbie și să îți dea o ciocolată caldă, nu să te facă să te întrebi de ce lumea arată așa cum arată.
Controversa supremă: care e problema – cartea, ori realitatea?
Adevărul e că Steinbeck a îndrăznit să pună lupa pe visul american și pe modul în care acesta se evaporă la primul contact cu economia reală. Prin George și Lennie, autorul ne arată cât de fragile sunt speranțele și cât de repede pot fi zdrobite de societate, de circumstanțe sau pur și simplu de oameni cu intenții discutabile.
Desigur, e mult mai confortabil să interzici cartea decât să te întrebi dacă nu cumva lumea aia descrisă de Steinbeck seamănă puțin cam mult cu a noastră. Uneori interzicerea e un mod elegant de a spune: „Nu vrem să ne uităm în oglindă, mulțumim!”
Ironia care nu îmbătrânește
Deși romanul are aproape un secol, discuțiile din jurul lui sunt perfect reciclabile în prezent, ca un meme bun: cât de multă realitate suportă publicul? Cine decide ce e „acceptabil”? Și cât de tare trebuie să bată adevărul ca să fie considerat periculos?
Răspunsul: destul de încet, aparent. Dar dacă îi spui „realism brutal”, s-ar putea să ceri autorizatie de publicare.
În final, „Șoareci și oameni” rămâne un text care se impune nu prin scandal, ci prin greutatea emoțională și luciditatea lui. Iar faptul că unii încă îl consideră „deranjant” este, sincer, cel mai bun compliment posibil: literatura adevărată ar trebui să deranjeze. În rest, sunt cărți de colorat.
Și, desigur, dacă credeați că scandalul se oprește la prietenia tragică dintre George și Lennie, pregătiți-vă: Steinbeck avea deja următorul hit gata de pus la zidul publicului american. După ce a făcut „realismul brutal” să tremure sub priviri ofuscate, autorul s-a gândit că nimic nu spune „treziți-vă din visul american” mai bine decât o saga despre foamete, sărăcie și… – atenție, cenzori – solidaritate între oameni. Așadar, următorul episod al aventurilor literare scandaloase ne duce în „Fructele mâniei”, roman care a reușit performanța rară de a fi ars pentru că, vai, propaganda socialistă se simțea prea tare în paginile lui. Da, știu: mai bine te-ar durea ficatul decât să te deranjeze literatura adevărată, nu-i așa?
