joi, decembrie 11, 2025
Acasă Blog Pagina 3

Grație feminină interpretată cu ranga

Oana Ungureanu a fost implicată recent într-un scandal în care a agresat-o pe senatoarea POT, Valentina Aldea, lovind-o cu o bară metalică (sau rangă). Incidentul a avut loc într-un complex de locuințe din București, pe 20 noiembrie 2025.

Suveranismul de carton și traseismul de plastic

Înainte ca ranga să devină instrument critic oficial în Parlament, partidul POT ne-a oferit deja câteva mostre de penibil care merită consemnate în manualele de istorie a ridicolului politic:

• Deputata Anamaria Gavrilă s-a remarcat nu prin inițiative legislative, ci printr-un moment grotesc: l-a luat peste picior pe Marian Moroșanu, zis „Ceaușescu”, ironizându-i defectul de vorbire. În loc să arate un minim respect pentru un cetățean care protestează, Gavrilă a preferat să facă stand-up de prost gust, demonstrând că suveranismul ei se traduce prin batjocură și lipsă de empatie.

• Senatorul Paul Pintea, tot de la POT (dar ulterior trecut la PSD, pentru că penibilul nu are granițe ideologice), s-a evidențiat printr-o serie de apariții publice care au stârnit mai degrabă râsul decât respectul. În loc să fie un model de sobrietate parlamentară, Pintea a devenit un simbol al incoerenței și al spectacolului ieftin, confirmând că traseismul politic e doar un alt nume pentru „turismul penibilului”.

• Valentina Aldea, una din protagonistele acestei relatări, senatoare POT, este o fostă videochatistă (cunoscută pe platformele de profil ca Justin Jade) şi care acum susţine cu mult aplomb că: „misiunea de român poate fi împlinită cu oameni tineri, care se implică plini de curaj, decenţă şi profesionalism”.

• Deputatul POT Răzvan Mirel Chiriță acuzat că, în pandemie, a primit contracte de achiziție de materiale sanitare la prețuri supraevaluate.

• Petru Octav Ursăscu, candidat pe lista de la Senat, condamnat pentru săvârşirea infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului.


Astfel, înainte de duelul cu ranga dintre Aldea și Ungureanu, scena politică suveranistă era deja pregătită: un teatru absurd unde deputații și senatorii concurează nu în idei, ci în momente de rușine publică.

Într-o țară unde scandalul cultural se măsoară nu în tiraje, ci în numărul de lovituri aplicate cu ranga, România a mai bifat un episod demn de manualul de „Istorie a literaturii bătute cu obiecte contondente”.

Conflictul, pe scurt

Potrivit relatărilor din presă, Valentina Aldea a sunat la 112 după ce a fost agresată cu o bară metalică de o femeie de 43 de ani. În urma altercației, mașina senatoarei ar fi fost vandalizată. Agresoarea, identificată ca fiind Oana Ungureanu, a fost reținută pentru 24 de ore, iar ulterior plasată sub control judiciar pentru 60 de zile. Aldea a obținut un certificat medico-legal, susținând că a suferit leziuni și că nu este vorba despre un conflict întâmplător.

Oana Ungureanu nu s-a sfiit să acuze senatoarea de un motiv… foarte personal: susține că Aldea este amanta soțului ei de “foarte mulți ani. Mai mult, spune că bărbatul – fostul soț al ei – ar fi contribuit la ascensiunea politică a Valentinei Aldea.

Comentarii ale internauţilor

Scandalul nu a rămas fără ecou şi nici fără ironii din partea utilizatorilor reţelelor sociale. Iată câteva comentarii ale acestora:

Suveranismul feminin made in Romania: când ideologia se apără cu ranga și cu fusta plisată. Așa arată emanciparea la noi – un fel de feminism cu bare de fier.

Ne promiteau că vin legionarii și Putin, dar în loc de tancuri ne-am trezit cu amazoane suveraniste care dau cu ranga. Parcă e un reality-show prost difuzat direct din Parlament.”

Momentul în care trebuie să verifici pe OnlyFans sau pe Chaturbate ca să afli dacă o doamnă e deputată sau doar influencer de extremă dreapta… e momentul în care îți dai seama că țara asta a ajuns un sitcom prost.

Nu mă deranjează că sunt femei. Mă deranjează că sunt femei care cred că suveranismul se apără cu lovituri în cap. Asta nu e politică, e WWE cu fuste.

În loc să aducă argumente, aduc rangă. În loc să aducă programe, aduc scandal. Asta e noua generație de politicieni suveraniști: extremism cu ruj și cu bare metalice.

Ba da, chiar îmi pasă de ocupația precedentă. Dacă ai fost videochatistă, patron de sală de păcate sau distribuitor de teorii conspiraționiste, nu ai ce căuta în Parlament. Nu pentru că ești femeie, ci pentru că ești incompetentă și extremistă.

Suveranismul românesc e ca un show de stand-up prost: râzi, dar cu teamă că mâine o să-ți dea cineva cu ranga în cap ca să-ți explice politica externă.


Aşadar, România nu mai are nevoie de cenacluri literare, reviste sau conferințe. Avem „Liga Răngii Literare”, unde fiecare scriitor își apără opera cu bare de fier. În loc de premii literare, se vor acorda trofee pentru „cea mai elegantă lovitură” și „cea mai rezistentă mandibulă”.

Când cultura se transformă în bătaie de stradă, iar ranga devine instrument critic, nu mai rămâne decât să aplaudăm spectacolul grotesc. Literatura română a intrat într-o nouă epocă: post-ironică, post-literară, dar profund metalică.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XVIII)

Continuând seria „Istoria literaturii în 50 de cărți interzise”, dacă în episodul precedent ne-am distrat copios pe seama lui Rousseau și a „Émile”-ului lui scandalos — carte care a reușit performanța rară de a supăra atât biserica, cât și statul, lucru posibil doar când îndrăznești să vorbești despre educație și religie în aceeași frază — era inevitabil să ajungem la următoarea panică intelectuală a secolului XVIII: „Suferințele tânărului Werther”.

Dacă Émile a fost ars în piețe pentru „abateri doctrinare”, ”Werther” a fost aproape scos din circulație pentru că lumea credea că cititorii vor lua romanul prea în serios și vor face ce face eroul. Aparent, Europa iluministă era mare amatoare de literatură, dar nu suficient de iluminată încât să distingă ficțiunea de tutorial.

Prin urmare, după ce ne-am certat cu Rousseau că i-a dat peste cap pe moraliști, acum ne mutăm la Goethe, care — fără să vrea — a declanșat un fenomen cultural ce i-ar face invidioși până și pe influencerii contemporani: ”Efectul Werther”.

„Suferințele tânărului Werther” – cartea care a panicat Europa înainte să apară TikTokul

Când Johann Wolfgang von Goethe publică în 1774 „Suferințele tânărului Werther”, nimeni nu se aștepta ca o poveste despre un romantic prea entuziast, prea sensibil și prea îndrăgostit să devină echivalentul secolului XVIII al unui „trend periculos”. Dar iată că Europa, mereu pregătită să cadă în isterii culturale, a găsit în ”Werther” un motiv serios de alarmă morală: tinerii ar începe să se sinucidă pentru că așa au citit în carte. Desigur, asta nu spune nimic despre educația vremii, despre presiunile sociale sau despre faptul că oamenii oricum nu aveau ce face seara, în afară de a citi și de a se plimba pe lângă râuri reci. Nu, nu — cartea era problema.

Werther – primul influencer toxic

Dacă am judeca după panica generală a epocii, Werther a fost primul „influencer” antemodern. Un fel de vedetă care, fără internet, fără vlog, fără #sadboy, a reușit să inspire o modă. Tinerii își puneau haine galbene și albastre, imitându-l pe eroul cărții, citeau cu voce tare pasaje patetice și făceau ce face orice public impresionabil: exagerau.

Așa s-a născut Werther-Fieber – „Febra Werther”. De parcă oamenii nu mai muriseră în masă cu un secol înainte din cauza ciumei; nu, acum pericolul real era literatura.

„Cartea care incită la sinucidere” – titlu bun, dar fals

La scurt timp după publicare, autoritățile încep sa privească romanul cu suspiciune. În unele locuri este cenzurat, interzis sau pus pe index. Motivația? „Incurajează sinuciderea.” Așa spuneau moralizatorii vremii, îngroziți că un personaj literar a ales sfârșitul tragic în locul unei terapii inexistente și al unei discuții sănătoase despre emoții, tot inexistente.

De parcă oamenii din secolul XVIII ar fi avut la dispoziție consilieri psihologici, linii telefonice de sprijin sau, Doamne ferește, ideea că emoțiile nu sunt o rușine. Nici vorbă. Așa că, evident, vina era a cărții.

În realitate, Werther nu „îndeamnă” la sinucidere mai mult decât te îndeamnă „Romeo și Julieta” să-ți pui familia pe jar. Romanul nu este un tutorial, nici un manual de utilizare a pistolului. Este un avertisment mascat, o critică la adresa sensibilității excesive, o oglindă pusă în fața unei epoci care descoperise sensibilitatea ca pe un accesoriu la modă.

Dar nimeni nu rezistă unei isterii bune

Un roman te poate schimba. Te poate emoționa. Te poate pune pe gânduri. Dar dacă un roman te trimite direct spre autodistrugere, poate problema nu e romanul. Poate problema e… tot restul.

Dar lumea adoră simplificările. Așa că autoritățile au decis: ”Werther” e periculos. Exact ca televizoarele în anii ’50, rock-ul în ’60, jocurile video în ’90, și rețelele sociale astăzi. Nimic nu se schimbă, doar panica se îmbracă diferit.

Un scandal care a făcut bine literaturii

Partea amuzantă e că toată această tragedie moralizatoare a ajutat cartea să devină bestseller. Că doar nu interzici ceva fără să trezești interesul publicului — regula de aur a marketingului, valabilă încă de când Gutenberg a inventat presa.

Astăzi, „Suferințele tânărului Werther” nu mai sperie pe nimeni. Tinerii nu-l mai imită pe Werther, ci mai degrabă pe diverși influenceri care își fotografiază mesele. Iar depresia și vulnerabilitatea emoțională nu mai sunt tabuuri, ci subiecte serioase, discutate deschis (sau transformate în content viral, depinde de platformă).

Concluzie: Werther, un clasic nevinovat cu PR prost

Dacă vrei să vezi cum arată o epocă în care sensibilitatea a explodat înainte să știm ce să facem cu ea, citește ”Werther”. Dacă vrei să vezi cum arată o panică morală ridicolă, citește scrisorile criticilor din vremea lui Goethe. Și dacă vrei să râzi de modul în care omenirea dă vina pe artă pentru tot ce nu înțelege, fă-ți o favoare: compară isteria de atunci cu isteria de azi.

Goethe n-a scris o carte care incită la sinucidere. A scris un roman care aprinde întrebări, emoții și controverse — exact ce ar trebui să facă literatura.


Iar dacă ”Werther” a reușit să bage Europa în sperieți cu emoțiile lui prea sensibile, pregătiți-vă pentru adevărata groază intelectuală a epocii: gândirea. Da, în următorul episod ne mutăm la Kant și „Critica rațiunii pure”, cartea care i-a făcut pe mulți prelați să-și dea ochii peste cap într-o manieră ce ar fi stârnit invidia oricărui adolescent revoltat. Pentru că dacă până acum scandalurile veneau din religie și romantism, Kant ridică miza: îi panichează pe oameni doar prin faptul că… gândește prea mult. Așa că luați o pauză, respirați profund și pregătiți-vă – urmează capitolul în care raționalismul devine dușmanul public.

Becali, operat și iluminat: a fugit din spital și a refuzat antibioticele

Într-o Românie în care știința, medicina și civilizația se încăpățânează să progreseze, există totuși un om care refuză să se lase călcat de „molecule străine în trup”: Gigi Becali – mucenicul neo-duhovnicesc al epocii medicale moderne.

Operat la coloană cu aparatură de ultimă generație, Becali a decis, la mai puțin de 24 de ore, că spitalul nu e un loc pentru un om care se conduce după Evanghelia după… Becali. A plecat acasă, vesel, dreaptă coloana, strâmbă filosofia medicală.

Gigi Becali – ultimul luptător împotriva antibioticelor globaliste

În ultimele zile, scandalul a lovit din nou în centrul lumii medicale românești: Gigi Becali, după o operație la nivel cervical, a părăsit spitalul mai repede decât un atacant trimis pe poartă — și, mai mult, a refuzat ostentativ antibioticele prescrise de doctori. „Nu iau, că nu e bun pentru trup”, a declarat el, ca și cum ar fi ținut o predică într-o bisericuță improvizată, nu o conferință de presă.

Nu e pentru prima dată când patronul FCSB se războiește cu medicina modernă: în timpul pandemiei de COVID-19, Becali a sugerat public că boala se tratează mai simplu, cu rugăciune și ceaiuri naturale, provocând un amestec de îngrijorare, frustrare și amuzament la public și în rândul specialiștilor. Când majoritatea lumii spunea „vaccinează-te”, el părea să spună: „dă-mi o icoană, nu un vaccin”.

Cazul recent scoate din nou în evidență contradicția: omul care a plătit milioane pentru jucători și transferuri pare să creadă că propriul corp este un microcosm sacru, imun la tratamente farmaceutice și vulnerabil doar la puterea duhovnicească. În loc să urmărească protocoalele clinice, Becali pare să urmeze un protocol… evanghelic.


Medicii: „5 zile de antibiotic”
Becali: „Nu, că nu e bun pentru trup”.

Doctorul îi recomandă antibiotic, cum scrie în toate protocoalele medicale. Becali îi explică, calm și patristic: „Nu iau, dom’ne, că nu sunt bune pentru trup. Iau ceva natural.

În traducere din „finanțez un club, nu medicina modernă”: Antibioticul nu e bun pentru trup, cel mult, pentru sufletul Big Pharma. Omul se îndreaptă singur, cu rugăciune, arhangheli și ceai de tei. Știința o fi avansat, cum recunoaște însuși Becali, dar a avansat greșit. Că nu există studiu medical în „Pateric”.

Democrația medicală e slabă: antibioticul are prospect, dar rugăciunea ba

Unii ar spune că antibioticul scade riscul de infecție post-operatorie. Dar Becali ne arată calea: Dacă crezi destul, corpul își face update singur. Ca un Windows 95 prea încrezător, dar totuși optimist.

Într-o lume în care doctorii cred în bacterii, Becali crede în „altceva natural”. Și dacă Dumnezeu i-a dat boala, cum a mai spus odată, atunci e lipsă de respect să îi pui un antibiotic și să-i strici planul.

Medicina – 1 | Duhovnicia – infinit

Adevărul e simplu: doctorii tratează corpul, Becali tratează ideea de corp. Unde alții văd risc medical, el vede risc teologic.

Și nu există CT sau RMN care să contrazică asta.

Și totuși… lumea râde pe ascuns

Publicul, obișnuit deja cu teologia anti-farmacologică a patronului de la FCSB, ridică din sprânceană. Nu de alta, dar, după Becali: dacă refuzul antibioticelor devine „trend”, spitalele vor da faliment, iar farmaciile vor ajunge muzeu, lângă dinozauri și tezele de doctorat nefăcute.


Becali nu a fugit din spital – a plecat cu o misiune:
• să arate poporului că medicina nu e nevoie să fie făcută după știință;
• că tratamentul ideal este puțin ulei sfințit, un canon și o coloană vertebrală încăpățânată;
• că antibioticul este doar o altă conspirație globală împotriva românului sănătos „de pe genunchi”.

Dacă Aurel Vlaicu se ridica la cer cu avionul, Gigi Becali se ridică duhovnicește fără antibiotic. Și, într-o țară ca România… probabil că asta e mai greu.


Dacă episodul cu antibioticele ar fi fost singurul, lumea poate ar fi zâmbit și ar fi mers mai departe. Dar Gigi Becali e un om consecvent: el practică aceeași „medicină” și în politică – întâi crede pe cuvânt, apoi realizează că a luat țeapă, după care începe să predice împotriva propriilor fapte. Așa a fost și cu finanțarea partidelor cu har patriotic, care i-au promis renașterea morală a țării: AUR, naționalism luminat, românism cu batic pe cap, sfinți, steaguri și apă sfințită turnată pe programul de guvernare.

O vreme, Becali chiar a crezut în minunea lor politică. A investit emoțional, financiar și duhovnicește – că doar un om cu bani vede câteodată în extremiști un soi de „doctori” ai neamului: oameni care nu prescriu antibiotic, ci tratament cu basm și slogan.

Apoi, inevitabil, a venit trezirea. Când a început să vadă că sub icoană se mai ascunde și câte un manual de manipulare, iar sub discursul anti-sistem se află doar alt sistem, mai gălăgios și mai confuz, Gigi Becali a început să se scarpine metafizic în cap și să observe că:
• românismul lor e uneori mai toxic decât infecția post-operatorie;
• patriotismul lor vine la pachet cu efecte adverse, dar fără prospect;
• unii profeți ai neamului au nevoie mai degrabă de un consult psihiatric decât de voturi.

Momentul de grație a fost Călin Georgescu – promisiunea mesianică a AUR și revelația tardivă a lui Becali: omul care vorbea despre salvarea României cu intensitatea unei reclame la detartrant, dar cu coerență aproximativă. Becali, brusc iluminat, începe să spună public că a fost orbit, că a crezut în iluzii și că unii extremiști sunt atât de rupți de realitate încât dacă ar conduce țara, nici antibioticele n-ar mai salva-o.

Ironia e că Becali descoperă mereu adevărul la final – exact ca pacientul care refuză tratamentul, se agravează și apoi spune: „aha, cred că medicul avea dreptate!”. Dar în politică nu există perfuzii, iar infecțiile ideologice nu se tratează cu ceai de tei. Iar România a rămas cu urmele pansamentelor experimentale.

În final, episodul Becali – antibiotic, Becali – AUR, Becali – „mântuitorii” politici seamănă suspect de mult cu: mai întâi se aruncă cu credință, apoi refuză realitatea, după care, când apar simptomele, descoperă că… tratamentul era altul.

Dar poate că, în felul lui, Becali e util: ne arată permanent cât de mult rău poate face o decizie luată cu sufletul, dar fără creier – fie că e vorba de o colonie de bacterii sau de una de extremiști.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XVII)

După ce, în episodul trecut din seria „Istoria literaturii în 50 de cărți interzise”, ne-am distrat cu „Contractul social”, această bijuterie teoretică în care Rousseau ne asigură că omenirea poate funcționa civilizat atâta timp cât semnează un contract imaginar (pe care, evident, nimeni nu l-a citit, dar toți pretind că l-au acceptat), astăzi trecem la cealaltă capodoperă din 1762.

Da, anul acela miraculos în care Rousseau a decis să enerveze simultan și politicienii și preoții — un fel de double strike, pe care nici influencerii contemporani nu-l egalează.

Dacă „Contractul social” l-a supărat pe stat, „Émile sau despre educație” avea să enerveze religia. Pentru că, se pare, Rousseau trata autoritățile ca pe niște copii mici: întâi le ia jucăria politică, apoi pe cea teologică. Logica lui era simplă: dacă tot sunt oricum furios pe mine, măcar să-i enervez pe toți în același an.

Așadar, după ce am discutat în articolul precedent despre cum popoarele își inventează contracte pe care nu le semnează niciodată, acum trecem la o carte despre cum ar trebui crescuți copiii — motiv excelent pentru a vedea cum Europa secolului XVIII a reacționat cu aceeași maturitate ca un copil căruia i-ai luat tableta.

Bine ați venit în partea a doua a „Anului Rousseau 1762”, sezonul în care cenzorii ard cărți la foc automat, iar filozofii fug din orașe mai des decât schimbă influencerii brandurile de apă plată.

Émile – lecția de educație care a speriat Europa bunelor maniere (și ale cenzurii)

Când a publicat „Émile sau despre educație” în 1762, Jean-Jacques Rousseau nu se aștepta, probabil, ca Europa civilizată să facă un puseu de paranoia religioasă. Omul credea că scrie un tratat despre creșterea copilului, despre libertatea individului și despre cum să nu transformăm educația într-o dresură cu bătaia. În schimb, a reușit performanța de a fi condamnat, ars pe rug (cartea, nu el — că încă mai avea de scris) și exilat.

Motivul? Nu educația antiautoritară, nici sugestia că poate copilul nu trebuie bătut în numele disciplinei, nici măcar ideea că natura ar fi un profesor mai blând decât preotul din sat. Problema a fost religia: Rousseau și-a permis să scrie ceva ce azi ar suna banal la o bere între prieteni:

Poate că omul poate ajunge la Dumnezeu și fără intermediari instituționalizați.

A fost suficient pentru ca teologii, cenzorii și poliția morală a vremii să aibă un atac de panică:
– „Cum adică fără noi? Ce urmează? Rugăciuni nerambursabile? Credință fără autorizație de construcție?

Soluția? Interzicerea cărții. Atât în Franța, cât și la Geneva, patria lui Rousseau, unde autoritățile au decis că scriitorul lor celebru e foarte bun atâta timp cât nu scrie nimic.

Émile – manualul școlar care nu a devenit NICIODATĂ manual școlar

Cartea propune un model educațional în care copilul:
• nu e considerat un adult mic;
• nu e tratat ca un proiect industrial;
• nu e corectat cu nuiaua la primul gând nealiniat.

Evident, era o idee scandaloasă pentru secolul XVIII, o epocă în care învățarea se măsura în vânătăi pe antebraț și psalmi memorați sub amenințarea iadului.

În plus, Rousseau mai spune ceva: copilul trebuie lăsat să exploreze, să învețe din greșeli, să observe natura.
Pentru mulți contemporani, asta suna ca o invitație la anarhie:
Cum adică îl lăsăm să descopere lumea? Păi pentru asta sunt profesorii — să descopere lumea în locul lui și apoi să-i dea un rezumat!

Reacția autorităților: Clopoțelul de alarmă teologică

Când au citit Profesiunea de credință a vicarului savoiard, cenzorii s-au înroșit la față, au transpirat rece și au început să scrie mandate de arest cu viteza cu care elevii copiază la BAC.

Geneva a interzis cartea, Parlamentul din Paris a ordonat arderea ei publică.
Un fel de „recenzie oficială”, în stilul secolului XVIII:
– „Cartea nu ne-a plăcut. O recomandăm focului. ⭐☆☆☆☆.

Rousseau, în replică, a spus (cu alte cuvinte):
Dacă aș fi știut că iasă așa, scriam doar o broșură de grădinărit.

Impactul: De la carte arsă la piatră de temelie a pedagogiei moderne

Paradoxul frumos al istoriei: ceea ce a fost condamnat ca periculos a devenit manualul secret al tuturor reformatorilor educației.
De la Montessori la pedagogia modernă, toți au furat câte ceva de la „Émile”.

În timp ce cenzorii din 1762 se temeau că textul va dărâma religia, realitatea a fost și mai periculoasă pentru ei: Educația s-a schimbat, copilul a fost recunoscut ca individ, iar libertatea de gândire (icoană a iluminismului) n-a mai putut fi pusă înapoi în cutie.

„Émile” azi: Cartea pe care nu a citit-o nimeni, dar toți o citează

În epoca noastră, „Émile” e menționat în cursuri, studiat în facultățile de pedagogie și citat în eseuri care par scrise special ca să adoarmă lectorul.
E genul de carte despre care toți spun că e importantă, dar pe care — să fim sinceri — o citesc doar doctoranzii și trei entuziaști care cred că „educația naturală” înseamnă să-ți lași copilul să crească liber pe balcon.

În loc de concluzie: Rousseau, influencerul interzis al iluminismului

Încercând să educe un copil imaginar, Rousseau a reușit performanța de a inventa: un sistem educativ nou, un scandal internațional și un motiv de exil, toate într-o singură carte.

Pentru un tratat despre creșterea unui copil imaginar, nu e rău deloc. „Émile” rămâne, până azi, dovada că uneori cea mai mare ofensă adusă autorităților nu e îndrăzneala politică, ci… să pui întrebări serioase în capitolul despre religie.


Și, dacă tot am bifat azi cartea „interzisă pentru motive religioase”, pregătiți-vă: în următorul episod coborâm încă o treaptă pe scara panicilor morale ale secolului XVIII. După ce Rousseau a fost acuzat că strică educația și credința, vom trece la Goethe și la „Suferințele tânărului Werther”, romanul care a fost suspectat că declanșează sinucideri în lanț, aproape ca un challenge pe TikTok, dar cu peruci pudrate și epistole lacrimogene. Așa că rămâneți aproape: de la „educația periculoasă” ajungem la „literatura letală” — pentru că nimic nu sperie mai mult autoritățile decât cititorii care… citesc prea mult.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XVI)

Dacă ai supraviețuit episodului anterior al seriei „Istoria literaturii în 50 de cărți interzise”, unde am vorbit despre „Candide”, felicitări: ai trecut cu brio prin optimismul forțat al lui Voltaire, prin loviturile de soartă aplicate fără anestezie și prin lecția fundamentală a secolului XVIII: „totul e bine… până când nu mai e”. Ei bine, după ce am demontat optimismul universal, era momentul să ne ocupăm și de pesimismul organizat. Intră în scenă Jean-Jacques Rousseau, cu „Contractul social”, cartea care a reușit performanța de a fi arsă în două orașe și totuși să pună pe jar jumătate din Europa iluministă. Dacă Voltaire a îngropat ideea că trăim în „cea mai bună lume posibilă”, Rousseau vine acum să îngroape ideea că putem trăi în vreo lume fără reguli, contracte și autorități nervoase. Să deschidem, deci, următorul dosar inflamabil al secolului Luminilor.

„Contractul social” – cum să-ţi arzi singur reputaţia în două orașe în acelaşi timp

Dacă ai impresia că trollingul intelectual a fost inventat pe Twitter, înseamnă că nu ai citit „Contractul social”. În 1762, Rousseau a reuşit performanţa rară: să publice o carte care să fie arsă atât la Geneva, oraşul său natal care pretindea că iubeşte libertatea, cât şi la Paris, oraşul care pretindea că iubeşte iluminismul. Două capitale ale raţiunii, unite de un scop comun: foc de artificii cu opere filosofice. Dacă asta nu e solidaritate europeană, atunci ce e?

Cartea a reuşit să sperie autorităţile de atunci mai tare decât sperie azi o factură la gaze. Ideea că „omul se naşte liber, dar peste tot este în lanţuri” a sunat, pentru elitele secolului XVIII, cam aşa: „omul se naşte liber, dar în curând o să ne dea nouă peste cap instituţiile, ordinea socială şi privilegiile”. Evident că s-au panicat. Orice regim cu simţul conservării ştie că nu e bine să laşi oamenii să creadă că libertatea ar putea fi mai mult decât un concept amuzant de discutat în cafenelele burgheze.

Aşa că, în spiritul democratic al vremii, autorităţile au decis să rezolve problema într-un mod clasic, reconfortant: să ardă cartea. Că doar nimic nu spune „avem argumente solide” mai bine decât o flacără sănătoasă şi un călău angajat special pentru asta. Filosofia? Dezbaterea? Libertatea de exprimare? Pfff, astea sunt pentru cititorii cu nervii tari, nu pentru administraţia secolului Luminilor.

În plus, Rousseau mai avea un talent: acela de a enerva pe toată lumea. Pentru conservatori era prea revoluţionar. Pentru revoluţionari era prea mistic. Pentru Voltaire era prea sentimental. Pentru biserică era prea îndrăzneţ. Pentru politicienii vremii era… prea periculos. Practic, Contractul social a fost echivalentul secolului XVIII al unei postări virale care deranjează toate taberele. Dacă ar fi trăit astăzi, Rousseau ar fi fost raportat pe Facebook în cinci minute şi block-uit de toate partidele parlamentare.

Ironia finală? Tot ce au încercat autorităţile să împiedice — ideea de suveranitate populară, noţiunea de contract între stat şi cetăţeni, scepticismul faţă de puterea absolută — a ajuns să devină, puţin mai târziu, baza modernităţii politice. Adică exact ce se temeau că se va întâmpla dacă oamenii citesc cartea. Focul a ars coperta, dar nu şi ideile. Ce ghinion pentru elite.

Iar dacă te întrebi: „Bun, şi ce urmează după toată povestea asta inflamabilă?”, nu-ţi face griji: următorul articol ne aruncă direct într-o altă controversă aprinsă, tot cu miros de instituţii nervoase şi condamnări morale. Pentru că dacă ordinea socială te-a enervat, aşteaptă să vezi ce reacţii a produs „Contractul social” al lui Rousseau în comparaţie cu… well… „Contractul social” ars la Geneva şi Paris – un preludiu perfect pentru ceea ce urmează să discutăm.

De ce să semnăm un contract pe care nimeni nu l-a citit?

Pentru început, să ne înţelegem: „Contractul social” e probabil singurul contract din istorie pe care nu l-a văzut, nu l-a citit și nu l-a semnat niciunul dintre „beneficiarii finali”. Un fel de Termeni și Condiții ai secolului XVIII, doar că fără butonul „Accept”, dar cu aceleaşi consecinţe: eşti deja parte din el, chiar dacă nu ţi-a spus nimeni.

În teorie, sună splendid. Rousseau ne şopteşte suav că, atunci când trăim într-o comunitate, intrăm automat într-o înţelegere colectivă: renunţăm la o bucăţică din libertatea noastră absolută pentru a ne bucura de o libertate civilă mai frumoasă, mai ordonată, mai… controlată. Practic, e ca atunci când îţi faci cont pe un site şi brusc descoperi că ai acceptat, fără să ştii, să-ţi fie trimise newslettere zilnice despre reduceri la prelungitoare USB.

Apoi vine partea genială: contractul ăsta, deşi nimeni nu l-a citit, e considerat „fundamentul legitimării puterii politice”. Adică exact opusul oricărui contract normal. În viaţa reală, dacă semnezi ceva fără să citeşti, eşti considerat iresponsabil sau naiv. În politică, dacă nu ai semnat şi nu ai citit, eşti cetăţean exemplar. Ce lume minunată!

Rousseau spune aşa, cu o gravitate care merită un clopot: „Voinţa generală reprezintă suma intereselor noastre comune, purificate de egoisme.” Desigur! Pentru că oamenii sunt, prin natura lor, nişte creaturi altruiste, complet lipsite de orgolii, gata să sacrifice confortul propriu pentru binele colectiv. Întreabă orice vecin de bloc dacă e dispus să plătească întreținerea la timp „în numele voinţei generale” și pregătește-te de iluminare spirituală.

În plus, contractul prevede că, dacă cineva nu este de acord cu voinţa generală, atunci trebuie „forţat să fie liber”. Ceea ce este, fără îndoială, una dintre cele mai poetice scuze pentru autoritarism inventate vreodată. Să nu spui că nu ţi-a trecut prin cap măcar o dată să spui unui prieten: „Te oblig să fii liber, măi, încăpăţânatule, pentru că ştiu eu mai bine ce ai vrut să votezi!

Iar autorităţile care au ars cartea au înţeles perfect pericolul: dacă oamenii încep să creadă în voinţa lor colectivă, s-ar putea să nu mai creadă în voinţa altora. Iar asta — sacrilegiu! — risca să strice echilibrul atât de fin dintre cei care conduc şi cei care sunt conduşi. Un dezechilibru la fel de neplăcut ca o masă fără piciorul din dreapta.

Aşadar, de ce să semnăm un contract pe care nimeni nu l-a citit?
Pentru că nu ni s-a cerut părerea. Pentru că vine la pachet cu naşterea. Pentru că e mai comod aşa. Pentru că „aşa funcţionează societatea”. Sau, poate, pentru că, la urma urmei, dacă l-am citi, s-ar putea să avem întrebări. Iar istoria a demonstrat deja: nimic nu sperie puterea mai tare decât un cetăţean cu întrebări bune.

Dar stai, povestea nu se termină aici. Dacă ţi s-a părut că „Contractul social” e complicat sau ironic, aşteaptă să intrăm în zona în care vom vedea cum aceste idei au fost reinterpretate, remodelate şi uneori mutilate de toţi cei care au crezut că pot adapta voinţa generală la… voinţa lor personală.


Și, dacă „Contractul social” a reușit să enerveze autoritățile atât de tare încât l-au transformat în material combustibil, stai să vezi ce urmează. Rousseau n-a terminat încă de iritat secolul: imediat după ce a ars pe rugul politic, a decis să dea foc și sensibilităților religioase cu „Émile sau despre educație”. O carte despre cum să crești un copil liber într-o lume care abia suportă adulții liberi. Spoiler: și aceasta a fost condamnată — pentru că, desigur, nimic nu deranjează mai mult decât ideea că mintea omului poate fi educată fără dogme prestabilite. Așa că pregătește-te: în episodul următor, Rousseau trece de la „lanțurile societății” la „lanțurile educației”, iar criticii vremii încep din nou să scoată cutia cu chibrituri.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XV)

Dacă în episodul precedent al seriei noastre Istoria literaturii în 50 de cărți interzise, ne-am delectat cu minunata ”Enciclopedie” a lui Diderot și d’Alembert – acea culegere imensă de cunoștințe menită să lumineze mințile europene și să sperie clerul până la lacrimi – astăzi facem un pas mai departe pe terenul periculos al umorului filozofic. Pentru că, după ce ai citit cum oamenii încearcă să stăpânească întreaga lume prin rațiune și definiții, Voltaire vine și îți spune cu un zâmbet ștrengăresc: „Prietene, dacă credeai că totul se poate explica, citește ”Candide” și vezi cum războaiele, cutremurele și prostia oamenilor fac praf tot optimismul tău filozofic.”

Astfel, dacă ”Enciclopedia” este ghidul ilustrat al lumii perfecte a rațiunii, ”Candide” este catalogul ilustrat al lumii reale: dezastre, absurdități și ironie fără perdea. Și, ca să fim sinceri, Voltaire n-are niciun respect pentru Pangloss sau pentru ideile lui despre „totul este pentru bine” – ceea ce face ca această lectură să fie nu doar educativă, ci și delicios de scandaloasă.

„Candide” de Voltaire: optimismul, ars și servit pe tavă

Ah, Voltaire! Sau cum un singur francez poate să enerveze întreaga Europă iluministă… și Biserica, deopotrivă. În 1759, el publică ”Candide”, o nuvelă scurtă și aparent inocentă, dar care avea să-i aducă autorului nu doar faima literară, ci și statutul de „pericol public” pentru moralele oficiale și optimismul religios.

La prima vedere, „Candide” pare o poveste de aventuri, un fel de Disneyland filozofic în care personajul principal, tânărul și naivul Candide, este purtat printr-o serie de catastrofe și nenorociri, toate menite să-i testeze credința într-un Dumnezeu care, aparent, nu se grăbește să intervină. Voltaire, cu zâmbetul lui ironic și umorul acid, sparge mitul optimismului „totul este pentru binele nostru”. Este ca și cum cineva ar arunca cu apă rece în fața unei Europe care adormise în mătasea filosofilor leibnizieni și a „best-of”-urilor teologice: Totul este bine? Ha!

Și aici începe drama: Biserica, cenzorii și morala publică s-au grăbit să declare cartea „blasfemie pură”. Și nu fără motiv. Voltaire nu doar că pune sub semnul întrebării providența divină, dar o face cu umor, ironie și, mai rău, o face drăguț! Cine ar putea rezista unui personaj care, după ce supraviețuiește războaielor, cutremurelor și infamiei oamenilor, încă își păstrează inocența și ironia?

Desigur, reacțiile au fost pe măsură: cartea a fost interzisă în Franța, în Anglia și în multe alte colțuri „respectabile” ale Europei. Voltaire a râs probabil în barba sa, știind că nimic nu enervează mai mult autoritățile decât să fie demontate cu umor. Dar, ironic, aceasta cenzură a făcut doar cartea mai atractivă: oamenii adoră să citească ce nu li se permite.

Și să nu uităm celebrul sfat al lui Pangloss, mentorul optimist al lui Candide: „Totul este pentru bine”. Pangloss devine astfel simbolul absurdului, al optimismului orb și, prin contrast, Voltaire arată că viața reală – cu războaie, foamete și epidemii – nu prea se supune teoriei. În loc să fie o fantezie moralizatoare, Candide devine o satiră feroce a optimismului religios și a filosofiei care justifică orice nenorocire în numele binelui suprem.

Ironia supremă? Voltaire, care ar fi putut fi considerat scandalos, a transformat blasfemia și critica în literatură de larg consum. O poveste în care absurditatea lumii se combină cu ironia autorului, iar cititorul pleacă nu doar amuzat, ci și puțin neliniștit – exact efectul dorit.

Deci, dacă vreți o carte care să vă facă să râdeți de Dumnezeu, filozofi și optimismul neîntrecut al Europei iluministe, „Candide” rămâne un clasic care merită citit, savurat și, desigur, comentat ironic în fiecare dimineață la cafea.

Și să nu uităm: după ce treci prin toate nenorocirile lui Candide, concluzia e simplă și genial de sinceră – „Să ne ocupăm de grădina noastră”. O lecție despre realism, umor și, mai ales, supraviețuire intelectuală în fața cenzurii.


După ce l-am urmărit pe Candide bătut de soartă prin războaie, cutremure și absurdul optimismului panglossian, ne putem lua o pauză – dar nu prea lungă. Pentru că dacă Voltaire ne-a învățat să râdem amar de providență și să ne „ocupăm de grădina noastră”, în episodul următor vine Rousseau să ne zdruncine din nou grădina socială. În ”Contractul social” (care, spre deosebire de Candide, a fost aproape ars pe rug la Geneva și Paris), aflăm că nu doar Dumnezeu sau optimismul filosofic trebuie pus sub semnul întrebării, ci chiar legile care ne guvernează viața publică. Așadar, după ce am râs de absurditățile lumii, ne pregătim să ne întrebăm: cum să trăim împreună fără să ne dăm foc la catedrale… sau la biblioteci?

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XIV)

După ce în episodul trecut al seriei Istoria literaturii în 50 de cărți interzise, ne-am plimbat spiritual prin ”Călătoria pelerinului” a lui Bunyan — acea carte care ne învață că drumul către mântuire e presărat cu obstacole, tentații și, mai ales, cu personaje care seamănă suspect de mult cu vecinii noștri — era inevitabil să schimbăm registrul.
Așa că, dintr-o operă care predică supunerea morală, trecem la una care predică exact contrariul: supunerea… rațiunii.

Dacă Bunyan ne îndeamnă să ne păzim sufletul, Diderot și d’Alembert ne îndeamnă să ne păzim creierul.
Și, în mod amuzant, asta i-a speriat pe contemporanii lor mult mai tare decât orice demon din alegoria pelerinului.

Prin urmare, bine ați revenit la kritiQ.ro, locul unde trecem de la literatură devoțională la literatură „deviațională”, de la frica de iad la frica autorităților de idei, și unde încercăm să ne facem un obicei din a analiza cărți care, când au fost publicate, au provocat în mod egal indignare, panică și câteva crize nervoase prin cancelariile Europei.

Astăzi vorbim despre ”Enciclopedia” — manualul de instrucțiuni al lumii moderne, pe care secolul al XVIII-lea a încercat cu disperare să-l țină închis într-un sertar.
Spoiler: n-a reușit.

Enciclopedia – Manualul de Instrucțiuni al Lumii Moderne… interzis de lume

Între 1751 și 1772, Europa culturală a trăit una dintre cele mai mari drame intelectuale din istoria continentului: a apărut ”Enciclopedia” lui Denis Diderot și Jean le Rond d’Alembert.
Un monstru editorial în 35 de volume, scrise de peste 150 de autori, care s-au încăpățânat să explice… lumea. Iar asta, desigur, era inacceptabil.

Pentru autoritățile vremii, ”Enciclopedia” nu era o carte: era un atac terorist la adresa dogmei, o bombă artizanală din hârtie și cerneală care risca să explodeze în mințile cititorilor și să provoace ceva infinit mai periculos decât revolte, războaie sau conspirații: gândirea critică.

Dogma, anul 1751: „Nu ne atingeți sistemul, că se strică!”

Imaginați-vă atmosfera. Franța încă nu descoperise democrația, dar descoperise cu succes frica de idei. Câteva fraze nefericite despre Biserică sau autoritate puteau aduce mai multe probleme decât o scrisoare de dragoste găsită în buzunarul greșit.

În acest decor, Diderot și d’Alembert au venit cu ideea insolentă, aproape criminală, de a pune la un loc tot ce se știe despre lume: matematică, fizică, economie, filozofie, tehnică, politica vremii și chiar… cum se fabrică acele banale, dar indispensabile obiecte ale vieții cotidiene.

Pentru cenzori, asta a fost o ambuscadă intelectuală. Să explici cum funcționează lucrurile? Să lași omul să înțeleagă?
Cum îndrăzniți!?”, au strigat ei, probabil înecându-se într-o supă episcopală.

Ereticii cu condei

Printre colaboratori se aflau Voltaire, Rousseau, Montesquieu – un Who’s Who al celor pe care Inchiziția ar fi vrut să-i vadă mutați, de preferat pe lumea cealaltă.

Acești indivizi au avut obrăznicia de a sugera:
• că puterea trebuie analizată;
• că tradițiile nu sunt argumente;
• că adevărul nu e monopolul nimănui;
• și, mai grav, că oamenii pot gândi singuri.

Un asemenea set de idei, evident, reprezenta o amenințare pentru toți cei care își construiseră cariere, averi și vanități din… absența ideilor.

Interzisă! (dar cumpărată pe sub mână, ca țigările în liceu)

În 1752 și 1759, Biserica și statul francez, într-o rară demonstrație de unitate, au interzis Enciclopedia. Era prea periculoasă, prea „luministă”, prea modernă, prea „nu ne mai ascultă lumea dacă citește asta”.

Dar, ca orice lucru interzis, volumul a devenit un bestseller.
Oamenii îl cumpărau pe sub mână, îl ascundeau în poduri și îl citeau noaptea, ca pe un manual secret al viitoarei lumi.

Așa cum se întâmplă de obicei, interdicția nu a făcut decât să consacre opera: ”Enciclopedia” nu mai era o simplă lucrare; devenise o cauză.

Contradicția eternă: toți o condamnă, toți o consultă

Ce e fascinant e că până și unii dintre cei care criticau vehement opera o foloseau în privat.
E greu să spui „să ardă cartea!”, când chiar tu ai aflat din ea cum se extrage salpetrul sau cum funcționează o moară de apă.
Cenzorii vremii au experimentat o situație familiară: să condamni ceva public, dar să te folosești de el pe ascuns.

Un soi de „Doamne ferește de iluminism!”, rostit în timp ce-ți notezi într-o agendă idee după idee.

Șocul suprem: o carte ce nu cerea supunere, ci discernământ

Ceea ce a iritat cel mai mult autoritățile nu a fost conținutul propriu-zis – tehnică, știință, filozofie –, ci filosofia din spatele proiectului: cunoașterea aparține tuturor, adevărul trebuie verificat, nu acceptat, autoritatea trebuie justificată, nu venerată, iar omul poate să gândească, fără intermediari spirituali sau politici.

Pentru epoca respectivă, Enciclopedia era echivalentul unui hack: un jailbreak intelectual.

Rezultatul? O lume care se schimbă (spre disperarea celor care nu voiau schimbare)

Deși interzisă, răscolită, blamată, Enciclopedia a reușit exact ce își propusese:
• a împins Europa către modernitate,
• a pregătit terenul pentru Revoluția Franceză,
• a schimbat raportul dintre putere și individ,
• a devenit modelul oricărui proiect enciclopedic ulterior (inclusiv Wikipedia, păcatul suprem al dogmei moderne).

Într-un sens profund ironic, autoritățile care au încercat să o suprime sunt responsabile pentru faima ei.
Când interzici o carte, îi faci reclamă.
Când interzici Enciclopedia, creezi istorie.

Când ideile devin periculoase, puterea devine ridicolă

Aşadar, ”Enciclopedia” lui Diderot și d’Alembert rămâne un monument al rațiunii, dar și un document al panicii autoritare.
A demonstrat ceva simplu și universal:

Nimic nu sperie puterea mai tare decât oamenii care încep să pună întrebări.

Poate că, într-o zi, vom trăi într-o lume în care ideile nu vor mai fi considerate bombe.
Dar până atunci, ”Enciclopedia” rămâne un manual de instrucțiuni pentru libertate — ironic, scris de oameni care nu aveau libertatea de a-l publica.


Și, dacă ”Enciclopedia” i-a făcut pe cenzori să-și aprindă lumânările nu pentru luminare, ci pentru exorcizare editorială, stați să vedeți ce urmează. În episodul viitor ne mutăm la Voltaire și la ,,Candide, cartea care a reușit performanța unică de a fi arsă oficial, dar citită neoficial în fiecare salon parizian în care exista măcar un scaun, o masă și un om cu doi neuroni nelegați la dogmă. Dacă Diderot i-a supărat prin idei, Voltaire îi enervează prin faptul că are… umor. Iar umorul, după cum știm, este cea mai mare amenințare la adresa optimismului religios: face oamenii să râdă în loc să tacă. Așa că pregătiți-vă: urmează un tur ghidat prin lumea în care „totul e pentru ce e mai bine”, mai ales când nu e.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XIII)

Dacă în episodul trecut din seria Istoria literaturii în 50 de cărți interzise, ne-am ocupat de Tartuffe, maestrul absolut al ipocriziei religioase — un fel de influencer spiritual avant la lettre, capabil să-ți vândă moralitate contrafăcută cu zâmbetul pe buze — astăzi trecem la nivelul următor: omul care chiar a crezut ce predică.

În scenă intră John Bunyan, cu a sa ,,Călătoria pelerinului — lucrare scrisă nu într-un salon parizian cu saltele pufoase, ci într-o celulă rece, unde singurele aplauze erau zgomotul cătușelor.

Dacă Tartuffe îți arată cât de jos poate coborî ipocrizia religioasă, Bunyan îți arată cât de departe poate merge perseverența unui credincios autentic. Adică suficient de departe încât să deranjeze absolut pe toată lumea.

Bun venit la partea a doua din saga noastră: „Religia, între farsă și temniță”.

Cum a reușit un biet om închis într-o pușcărie englezească să enerveze lumea mai abitir decât un influencer neinvitat la o conferință de presă

În 1678, un tip pe nume John Bunyan, predicator baptist cu prea multe convingeri și prea puțin respect pentru autoritățile vremii, s-a apucat să scrie una dintre cele mai influente cărți protestante din istorie: „Călătoria pelerinului”. Și nu în vreun salon literar, printre perne de mătase și la lumina unei lămpi poetice, ci în închisoare — acolo unde fusese băgat pentru delictul grav de a predica fără licență.

Călătoria pelerinului” e povestea unui biet om, numit foarte subtil Creștinul, care își ia lumea în cap și pleacă din „Cetatea Pierzării” — un loc nu foarte diferit de rețelele sociale — ca să ajungă în „Cetatea Cerească”, echivalentul unei destinații all-inclusive spirituale. Pe drum, trece prin toate încercările posibile: mlaștini ale deznădejdii, târguri ale deșertăciunii, monștri morali cu nume care sună ca titlurile unor cursuri motivaționale dubioase și personaje care îl ajută doar dacă le convine. E atacat, ispitit, certat, moralizat și încurajat pe rând de o întreagă menajerie de alegorii, fiecare mai entuziastă în a-i complica viața decât precedenta. Până la urmă ajunge la destinație, dar nu înainte de a demonstra că drumul spre mântuire seamănă mult cu un reality-show spiritual în care camera de filmat nu se oprește niciodată și nimeni nu e acolo doar ca să te ajute.

Așa se întâmplă când statul se supără: fie îți ia microfonul, fie îți ia libertatea. În cazul lui Bunyan, au mers direct pe varianta „hai să-l băgăm la răcoare, poate-i trece pofta de metafore teologice”. Dar nu, nu i-a trecut.

O carte-simbol a persecuției religioase… sau doar manualul ideal pentru anxietate spirituală?

Călătoria pelerinului” este, desigur, o alegorie creștină. Eroul, numit subtil Creștinul, fuge din Cetatea Pierzării și se îndreaptă spre Cetatea Cerească. Pe drum, e bătut, descurajat, manipulat și lăsat baltă de toți prietenii nepotriviți — practic, o zi obișnuită pe Facebook.

Cartea a devenit rapid un simbol al rezistenței religioase. Cititorii au văzut în ea reflecția propriei lupte cu opresiunea, păcatul și birocrația bisericească. În timp ce autoritățile anglicane au văzut un alt lucru: „uite-l și pe ăsta, predică și din pușcărie, ce tupeu!”

Controversele: de la teologie la puritanismul excesiv

Ironia supremă? Lucrarea a fost considerată de mulți periculoasă. Da, o poveste cu un om care merge spre Cer a fost percepută ca un fel de manifest revoluționar.

1. Prea mult protestantism pe centimetru pătrat

Criticii anglicani au strâmbat din nas: Bunyan, cu harul lui direct „de la sursă”, nu avea eleganța unor prelati bine instruiți. A îndrăznit să sugereze că omul poate avea o relație personală cu Dumnezeu fără aprobări notariale. Revoltător!

2. Puritanii au aplaudat… un pic cam entuziasmați

Cartea a devenit manual de instrucțiuni pentru toți cei convinși că viața e o încercare continuă și că bucuria e un păcat cu potențial exploziv. În unele comunități, lectura ei era tratată ca un fel de detox spiritual: un capitol pe zi, preferabil cu lumina stinsă și cu voce solemnă.

3. Secularii și modernii: „frate, dar câtă dramă!”

Pentru cititorul modern, cartea e un festival de hiperbole morale. Răul e rău de tot, binele e ultra-bine, iar protagonistul plânge mai des decât schimbă algoritmul YouTube politica de monetizare. Unii au citit-o ca pe o epopee; alții, ca pe un manual de anxietate religioasă avant la lettre.

Un best-seller care n-a vrut să fie best-seller

Satiric vorbind, „Călătoria pelerinului” e ca acea postare pe blog scrisă de tine în glumă, care ajunge virală și apoi e folosită la conferințe de specialitate — iar tu nu mai știi dacă ești autor serios sau meme cultural.

Romanul lui Bunyan a fost considerat unul din primele 100 din lume. Tradusă în sute de limbi, predată în școli, citată în predici, analizată în universități. Dacă Bunyan ar fi trăit azi, ar fi avut probabil un podcast, un cont popular de X, și ar fi fost banat periodic pentru „conținut religios sensibil”.

De ce rămâne provocatoare și astăzi

Pentru că e o carte scrisă cu sânge, suferință și încăpățânare — și oamenii simt asta. Nu e literatură sterilă, e literatură cu puls.

Și pentru că, oricât ar încerca lumea modernă să o „citească obiectiv”, e imposibil: „Călătoria pelerinului” lovește fix în fibra aceea morală pe care ne place să o ignorăm când avem Netflix, obligații și un deadline care arde.

În sfârșit, cineva care a supărat pe toată lumea

Călătoria pelerinului” e povestea unui om care a scris din închisoare o carte despre libertate, care a reușit să enerveze biserica oficială, să sperie scepticii, să inspire radicali și să dea bătăi de cap intelectualilor.

Pe scurt:
• prea religioasă pentru seculari,
• prea radicală pentru conservatori,
• prea populară pentru elite,
• prea dură pentru sensibili,
• prea adevărată pentru cei care ar prefera ca adevărul să fie mai… comod.


Și, dacă tot am ajuns aici — de la ipocrizia burlescă a lui Tartuffe la misticismul încăpățânat al lui Bunyan — e momentul să continuăm ascensiunea (sau coborârea, depinde din ce unghi privești) spre următorul episod: Enciclopedia lui Diderot & d’Alembert. O operă atât de periculoasă încât autoritățile au considerat-o un atentat direct la sănătatea publică: nu de alta, dar risca să îi facă pe oameni să… gândească. Dacă Bunyan a fost pedepsit pentru că predica fără licență, iluminiștii francezi vor fi sancționați pentru crima mult mai gravă de a nu cere voie atunci când deschid ferestrele minții. Așadar, pregătiți-vă: în episodul următor ne mutăm din temnița religioasă în laboratorul rațiunii — acolo unde dogma se topește mai repede decât lumânările pe altar.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XII)

Continuând seria „Istoria literaturii în 50 de cărți interzise”, după ce în episodul trecut, am dezbătut cu Galileo Galilei „Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii” – adică eterna ceartă dintre heliocentriști și geocentriști, dintre „Soarele e centrul” și „Pământul e buricul” –, era inevitabil să ajungem la un alt tip de orbită: cea a ipocriziei. Dacă la Galileo scandalul venea din faptul că îndrăznea să mute planeta din centrul Universului, la Molière problema era că muta „sfântul” din centrul moralității.

Pe scurt, dacă Galilei a fost acuzat că răstoarnă cosmosul, Molière a fost acuzat că răstoarnă biserica din scaunul comod al autorității. Și, sincer, între un Soare care nu se învârte după noi și un Tartuffe care se învârte după averea altora, parcă al doilea e mai greu de suportat.

Tartuffe – Sfântul ipocrit care a speriat Franța

Dacă ar exista un top al scandalurilor culturale din secolul XVII, „Tartuffe” de Molière ar fi pe podium, cu medalia de aur la categoria „Cum să enervezi clerul și să faci regele să transpire”. Piesa, scrisă în 1664, a fost inițial interzisă de Ludovic al XIV-lea, nu pentru că ar fi fost plictisitoare, ci pentru că era prea… adevărată.

Ipocrizia, ridicată la rang de artă

Tartuffe, personajul principal, e prototipul „sfântului” care își face cruce cu mâna dreaptă și bagă mâna stângă în buzunarul altuia. Un fel de influencer religios avant la lettre: predică abstinența, dar practică seducția; vorbește despre modestie, dar visează la averea gazdei. Dacă ar fi trăit azi, ar fi avut canal de YouTube cu titlul „Cum să fii pur și să-ți iei vilă în Pipera”.

Controversele – când teatrul devine pericol public

Clerul francez a urlat că piesa e blasfemie. Evident, nu pentru că „Tartuffe” ar fi fost inventat, ci pentru că semăna prea bine cu unii „părinți spirituali” reali.

Publicul a râs cu lacrimi, dar râsul era suspect: cine râde de ipocrizie, poate că nu mai donează la biserică.

Regele a jucat rolul de arbitru: „Hai să nu supărăm prea tare pe băieții cu sutana, dar nici să nu-l omorâm pe Molière, că e amuzant.

Rezultatul? Piesa a fost cenzurată, rescrisă, reprogramată. Un fel de „serial Netflix” cu episoade scoase la presiunea sponsorilor.

Actualitatea lui Tartuffe

Ironia e că „Tartuffe” nu a murit odată cu Molière. Îl găsești azi în:

• Politică: predică „valori tradiționale”, dar are contracte cu statul pe sub masă.
• Business: CEO-ul care vorbește despre „responsabilitate socială” și își mută profitul într-un paradis fiscal.
• Societate: vecinul care îți spune că „familia e sfântă”, dar își schimbă partenerii mai des decât își schimbă uleiul la mașină.
• Social Media: Influencerul care promovează un „stil de viață minimalist și autentic”, dar al cărui conținut este plin de plasare de produse scumpe și filtre de înfrumusețare excesive.


Tartuffe” nu e doar o piesă de teatru, e un manual de supraviețuire într-o lume plină de ipocriți. Molière a pus oglinda în fața societății și, surpriză, oamenii s-au speriat de ce au văzut. De atunci și până azi, Tartuffe trăiește liniștit, ba chiar prosperă. Diferența e că acum are cont de Instagram și hashtag-ul #blessed.

Și dacă Tartuffe ne-a arătat cum ipocrizia poate fi ridicată la rang de virtute, următorul pas firesc e să vedem ce se întâmplă când virtutea se transformă în drum lung, cu obstacole, revelații și… multă oboseală. Călătoria pelerinului de John Bunyan promite să ne scoată din salonul parfumat al ipocriților și să ne arunce pe drumurile prăfuite ale credinței, unde fiecare pas e o luptă între „adevăr” și „comoditate”. Așadar, pregătiți-vă bocancii spirituali: după ce am râs de Tartuffe, în episodul următor urmează să ne plimbăm cu Pelerinul – și să vedem dacă drumul spre mântuire e mai puțin plin de farsori decât teatrul lui Molière.

Cum se face diplomație în stil Șoșoacă

Șoșoacă la Soci – delegată oficială a propriei imaginații

Într-o lume paralelă, unde diplomația se face pe Facebook, iar geopolitica se măsoară în numărul de selfie-uri cu oficiali ruși, Diana Iovanovici-Șoșoacă a anunțat cu maximă solemnitate că… reprezintă România la Congresul BRICS de la Soci.

Nu, România nu știa, nici Parlamentul European, nici măcar BRICS. Dar, în mod miraculos, doar dânsa și-a validat singură delegația. Poate a imprimat o legitimație la imprimanta din camera de hotel — nu știm. Știm doar că, într-o țară obișnuită, a pretinde că reprezinți statul în vizite externe neoficiale poartă nume lung și greu: probleme serioase.

„Înapoi acasă”… în Rusia?

Potrivit propriei pagini de Facebook, eurodeputata s-a simțit la Soci ca acasă. Nu e clar dacă patria adoptivă a fost aleasă pentru ospitalitate, meniu sau fondul sonor orchestral specific propagandei ruse, cert e că Șoșoacă pare să aibă o relație mai strânsă cu Federația Rusă decât cu propriul electorat.

De altfel, prezența ei acolo marchează a doua vizită în Rusia în mai puțin de o lună, după gala celor 20 de ani de la înființarea postului „Russia Today” – agenția de presă a Kremlinului mascată în televiziune.

Acolo, Șoșoacă a cântat inclusiv melodii rusești de ziua ei, cu un entuziasm care i-ar face geloși pe absolvenții de Conservator. Încă nu știm dacă între timp a primit medalia „Artist Onorific al Federației Ruse”.

Diplomație alternativă: discuții cordiale cu Duma, Iranul, Venezuela și… realitatea

Înaintea congresului, Șoșoacă a avut o întâlnire cu Leonid Sluțki, președintele Comisiei pentru Afaceri Internaționale din Duma de Stat. Subiectul? Relansarea diplomației parlamentare — ceea ce, interpretat corect, înseamnă: „haideți să vorbim mai mult cu Rusia, chiar dacă restul Europei evită acest lucru din motive evidente”.

În trecut, aceeași doamnă a participat cu încântare la recepții ale Ambasadei Rusiei la București, a întreținut relații publice calde cu reprezentanțele Iranului și Venezuelei, ba chiar s-a dus la învestirea lui Nicolas Maduro la Caracas. Dacă exista un „abonnement” internațional pentru lideri autoritari, l-ar fi bifat pe tot.

Cine este, de fapt, Diana Șoșoacă?

O personalitate „decorată” de Sputnik în 2021, promotoare de teorii conspiraționiste, propoziții incendiare, inițiative legislative fantasmagorice și discursuri suveraniste cu iz de manual de propagandă din anii ’50. Lista acuzațiilor politice și non-politice este lungă cât o zi fără internet.

Mai exact, este cercetată pentru 11 infracțiuni — de la lipsire de libertate și ultraj până la promovarea antisemitismului și negarea Holocaustului. Din acest motiv, Parchetul General a cerut ridicarea imunității sale la nivel european.

Cireașa de pe tort: începând cu luna martie, nu mai are voie să intre în Ucraina timp de trei ani, după ce SBU a constatat că europarlamentara „susține războiul Rusiei împotriva Ucrainei”. Aparent, scrisorile către Vladimir Putin, în care lăuda invazia, nu au fost percepute ca poezie patriotică, ci ca… altceva.

Capitolul melodramatic: „Vor să mă interneze!”

Aflată la Parchet, Șoșoacă a declarat că autoritățile române vor să o interneze într-un spital de psihiatrie, fiindcă — după cum afirmă — declarațiile ei politice sunt considerate „nepotrivite”.

Nu putem confirma, dar ideea ridică o problemă practică:
Dacă ar fi internată, într-o săptămână ar organiza acolo alegeri anticipate și s-ar autoproclama directoare.

Trebuie să recunoaștem — ar fi un episod memorabil în istoria psihiatriei românești.

Reacții ale cetățenilor

Dacă nu este trimisă oficial într-o delegație, nu poate pretinde că reprezintă România. A face asta din proprie inițiativă seamănă cu o formă de trădare simbolică — noi te-am votat să mergi unde te trimitem noi, nu după inspirație.

Cum e posibil ca cineva cu astfel de poziții să nu fie tras la răspundere? Asta este un risc pentru securitatea națională.

Unor oameni li se cere răspundere, altora li se permite orice. Iar unii par foarte bucuroși să ne vândă celor mai nepotriviți parteneri.

Cu ce a ajuns la Soci? Sperăm că nu cu un vehicul militar, dar dacă ar fi rămas acolo, poate că tensiunile interne s-ar mai fi redus.

Există cineva care să întâmpine delegațiile improvizate cu o pereche de cătușe? Întreb pentru un prieten.


Diana Șoșoacă nu mai este doar un politician exotic; a devenit un fenomen geopolitic greu de ignorat, un fel de one-woman-show care face turnee diplomatice doar în direcția Est.

De la Moscova la Soci, de la Duma la Maduro, de la RT la BRICS, traseul ei pare mai degrabă un circuit VIP prin lumea autoritară decât reprezentarea intereselor României.

În fond, dacă ar fi după dânsa, România ar fi prezentă peste tot, chiar și unde nu a fost invitată — atâta timp cât există camere, microfoane și prilejul de a spune „Reprezint România!”, chiar și atunci când România ridică din umeri și răspunde: „Nu, nu o faci.