sâmbătă, decembrie 13, 2025
Acasă Blog Pagina 4

Cum se face diplomație în stil Șoșoacă

Șoșoacă la Soci – delegată oficială a propriei imaginații

Într-o lume paralelă, unde diplomația se face pe Facebook, iar geopolitica se măsoară în numărul de selfie-uri cu oficiali ruși, Diana Iovanovici-Șoșoacă a anunțat cu maximă solemnitate că… reprezintă România la Congresul BRICS de la Soci.

Nu, România nu știa, nici Parlamentul European, nici măcar BRICS. Dar, în mod miraculos, doar dânsa și-a validat singură delegația. Poate a imprimat o legitimație la imprimanta din camera de hotel — nu știm. Știm doar că, într-o țară obișnuită, a pretinde că reprezinți statul în vizite externe neoficiale poartă nume lung și greu: probleme serioase.

„Înapoi acasă”… în Rusia?

Potrivit propriei pagini de Facebook, eurodeputata s-a simțit la Soci ca acasă. Nu e clar dacă patria adoptivă a fost aleasă pentru ospitalitate, meniu sau fondul sonor orchestral specific propagandei ruse, cert e că Șoșoacă pare să aibă o relație mai strânsă cu Federația Rusă decât cu propriul electorat.

De altfel, prezența ei acolo marchează a doua vizită în Rusia în mai puțin de o lună, după gala celor 20 de ani de la înființarea postului „Russia Today” – agenția de presă a Kremlinului mascată în televiziune.

Acolo, Șoșoacă a cântat inclusiv melodii rusești de ziua ei, cu un entuziasm care i-ar face geloși pe absolvenții de Conservator. Încă nu știm dacă între timp a primit medalia „Artist Onorific al Federației Ruse”.

Diplomație alternativă: discuții cordiale cu Duma, Iranul, Venezuela și… realitatea

Înaintea congresului, Șoșoacă a avut o întâlnire cu Leonid Sluțki, președintele Comisiei pentru Afaceri Internaționale din Duma de Stat. Subiectul? Relansarea diplomației parlamentare — ceea ce, interpretat corect, înseamnă: „haideți să vorbim mai mult cu Rusia, chiar dacă restul Europei evită acest lucru din motive evidente”.

În trecut, aceeași doamnă a participat cu încântare la recepții ale Ambasadei Rusiei la București, a întreținut relații publice calde cu reprezentanțele Iranului și Venezuelei, ba chiar s-a dus la învestirea lui Nicolas Maduro la Caracas. Dacă exista un „abonnement” internațional pentru lideri autoritari, l-ar fi bifat pe tot.

Cine este, de fapt, Diana Șoșoacă?

O personalitate „decorată” de Sputnik în 2021, promotoare de teorii conspiraționiste, propoziții incendiare, inițiative legislative fantasmagorice și discursuri suveraniste cu iz de manual de propagandă din anii ’50. Lista acuzațiilor politice și non-politice este lungă cât o zi fără internet.

Mai exact, este cercetată pentru 11 infracțiuni — de la lipsire de libertate și ultraj până la promovarea antisemitismului și negarea Holocaustului. Din acest motiv, Parchetul General a cerut ridicarea imunității sale la nivel european.

Cireașa de pe tort: începând cu luna martie, nu mai are voie să intre în Ucraina timp de trei ani, după ce SBU a constatat că europarlamentara „susține războiul Rusiei împotriva Ucrainei”. Aparent, scrisorile către Vladimir Putin, în care lăuda invazia, nu au fost percepute ca poezie patriotică, ci ca… altceva.

Capitolul melodramatic: „Vor să mă interneze!”

Aflată la Parchet, Șoșoacă a declarat că autoritățile române vor să o interneze într-un spital de psihiatrie, fiindcă — după cum afirmă — declarațiile ei politice sunt considerate „nepotrivite”.

Nu putem confirma, dar ideea ridică o problemă practică:
Dacă ar fi internată, într-o săptămână ar organiza acolo alegeri anticipate și s-ar autoproclama directoare.

Trebuie să recunoaștem — ar fi un episod memorabil în istoria psihiatriei românești.

Reacții ale cetățenilor

Dacă nu este trimisă oficial într-o delegație, nu poate pretinde că reprezintă România. A face asta din proprie inițiativă seamănă cu o formă de trădare simbolică — noi te-am votat să mergi unde te trimitem noi, nu după inspirație.

Cum e posibil ca cineva cu astfel de poziții să nu fie tras la răspundere? Asta este un risc pentru securitatea națională.

Unor oameni li se cere răspundere, altora li se permite orice. Iar unii par foarte bucuroși să ne vândă celor mai nepotriviți parteneri.

Cu ce a ajuns la Soci? Sperăm că nu cu un vehicul militar, dar dacă ar fi rămas acolo, poate că tensiunile interne s-ar mai fi redus.

Există cineva care să întâmpine delegațiile improvizate cu o pereche de cătușe? Întreb pentru un prieten.


Diana Șoșoacă nu mai este doar un politician exotic; a devenit un fenomen geopolitic greu de ignorat, un fel de one-woman-show care face turnee diplomatice doar în direcția Est.

De la Moscova la Soci, de la Duma la Maduro, de la RT la BRICS, traseul ei pare mai degrabă un circuit VIP prin lumea autoritară decât reprezentarea intereselor României.

În fond, dacă ar fi după dânsa, România ar fi prezentă peste tot, chiar și unde nu a fost invitată — atâta timp cât există camere, microfoane și prilejul de a spune „Reprezint România!”, chiar și atunci când România ridică din umeri și răspunde: „Nu, nu o faci.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (XI)

După ce Copernic a mutat Soarele, Galileo a mutat scaunul Inchiziției

În articolul trecut al seriei 50 de cărți interzise, despre ”De revolutionibus orbium coelestium”, am povestit cum Nicolaus Copernicus — un domn liniștit, cu aer de funcționar cosmic — a avut curajul să spună că Pământul nu e VIP-ul Universului. A aruncat planeta noastră din centrul creației direct pe orbită, iar omenirea a intrat în cea mai lungă criză de ego din istorie.

Doar că, după cum se știe, ideile mari au nevoie de un om suficient de nebun încât să le rostească cu voce tare. Copernic a fost un teoretician timid, care a preferat să moară de moarte naturală înainte ca Biserica să-l întrebe: „Scuzați, ce ați spus că se învârte în jurul cui?”.

Așa că a fost nevoie de Galileo Galilei, un italian cu prea multă inteligență și prea puțină răbdare față de prostie, ca să transforme harta cerului într-o scenă de comedie intelectuală. Dacă Copernic a redesenat cosmosul, Galileo a făcut glume pe seama celor care refuzau să se uite prin telescop.

Pe scurt: Copernic a ridicat mingea, Galileo a șutat-o direct în altar.

„Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii” – când adevărul s-a învârtit în jurul Soarelui, dar Biserica a spus: „Stai jos, ești beat!”

Galileo Galilei — un nume care azi sună a manual de fizică, dar care în secolul XVII era sinonim cu „probleme mari cu Vaticanul”. Omul a avut tupeul istoric să spună că nu Soarele se învârte în jurul Pământului, ci invers. Un detaliu astronomic minor, desigur, doar că în 1632 asemenea glume te puteau costa nu doar libertatea, ci și viața.

Și cum altfel să-ți exprimi o idee revoluționară într-o lume dominată de dogmă, decât scriind o carte plină de dialoguri? Galileo, cu un simț al umorului demn de un stand-up de pe Netflix, a inventat forma perfectă de subversiune: „Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii” – adică sistemul geocentric (al lui Ptolemeu) și cel heliocentric (al lui Copernic).

Dar nu vă gândiți că a pus titlul ăsta doar ca să fie echilibrat. Nu. Era ca atunci când spui „Să fim obiectivi!” și urmează 20 de minute în care îți faci praf adversarul.

Personajele: când ironia ține loc de grenadă

Galileo introduce trei personaje: Simplicio (apărătorul sistemului geocentric), Salviati (cel rațional, portavocea științei) și Sagredo, spectatorul moderat.
Problema e că Simplicio, apărătorul ideilor Bisericii, e asemeni rinocerilor mioritici de azi, adică… cum să spunem elegant? Căci numele seamănă suspect de mult cu „semplice”, adică „prostănac”.

Rezultatul? O combinație letală: Galileo a scris cea mai erudită carte de știință a secolului XVII sub forma unei piese de comedie intelectuală, unde dogma e ridiculizată cu finețe, iar știința – glorificată.

Pe scurt, omul a făcut trolling teologic, cu stil.

Vaticanul nu a gustat gluma

Pentru Inchiziție, însă, nu era umor – era blasfemie cu telescop.
Cum adică Pământul nu e centrul universului?! – au întrebat ei, ofensați.
Dar așa arată observațiile! – a răspuns Galileo, politicos.
Atunci problema e la observații! – au concluzionat ei, definitiv.

Rezultatul? În 1633, Galileo este chemat la Roma, anchetat, forțat să abjure și condamnat la arest la domiciliu.
Adică, practic, primul influencer pus în shadowban pentru opinii științifice.

Dincolo de scandal: o revoluție culturală mascată în conversație

Dialogul” lui Galileo nu sunt doar o dispută astronomică, ci o declarație de independență a rațiunii. E momentul în care știința încetează să mai ceară voie de la teologie ca să gândească.
De aici începe modernitatea: dintr-o carte care părea un „talk-show” savant și s-a dovedit o bombă sub tronul gândirii medievale.

Ironia supremă constă în faptul că astăzi, Vaticanul are propriul observator astronomic.
Adică, în traducere liberă: după 400 de ani, chiar și Biserica a dat follow la heliocentrism.

Epilog – Lecția lui Galileo pentru secolul XXI

Dialogul” lui Galileo ar trebui citite azi nu doar ca o operă de știință, ci ca un manifest anti-autoritate intelectuală.
Pentru că, la urma urmei, fiecare epocă are „Simplicio”-ul ei:
– cei care ne spun că „e doar o teorie
– cei care cred că „adevărul depinde de opinie
– și cei care au citit un status pe Facebook și știu sigur că Pământul e plat.

Galileo a înțeles ceva simplu: rațiunea nu cere voie să existe.
Și tocmai de aceea a plătit scump — pentru că orice sistem închis are alergie la lumină.

Dacă în secolul XVII „Dialogul” i-a enervat pe cardinali, azi ar enerva algoritmii.
Dar, fie că ești în 1633 sau în 2025, regula rămâne aceeași:
Cine gândește prea liber, riscă să fie „în arest la domiciliu” – doar că acum se numește bula de Facebook.


După ce Galileo a fost pus la colț pentru că a privit prea atent cerul, Europa s-a gândit că ar fi bine să-și mute intoleranța puțin mai jos — de la astronomie la morală. Dacă nu mai puteai arde un om pentru că a spus că Pământul se învârte, puteai măcar să-l interzici pe cel care râde de farisei.
Și astfel, în locul telescopului lui Galileo, în episodul următor apare oglinda lui Molière, în care se vede clar că ipocrizia e tot o formă de geocentrism: fiecare se crede buricul moral al lumii.
Dar despre această nouă eclipsă spirituală, provocată de ,,Tartuffe, vom vorbi data viitoare — când adevărul nu mai e ascuns printre stele, ci sub sutane.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (X)

De la tron la tavanul cerului

După ce, din seria 50 cărți interzise, în articolul trecut, am discutat despre ”Principele” lui Machiavelli — acel ghid practic de supraviețuire pentru politicienii care n-au prins încă tutorialul „Cum să fii om decent” — ne-am gândit că ar fi cazul să ridicăm privirea. La propriu.
Căci, dacă Machiavelli ne-a învățat cum se mișcă oamenii în jurul puterii, Copernic ne arată că, de fapt, puterea se mișcă în jurul Soarelui.

E o tranziție firească: de la palatul florentin la bolta cerească, de la manipulatorii de curte la orbitele cosmice.
Unul a scris despre arta de a conduce oamenii, celălalt despre arta de a recunoaște că nu conduci nimic.
Și totuși, amândoi au scandalizat lumea: Machiavelli, pentru că a spus adevărul despre politică; Copernic, pentru că a spus adevărul despre realitate.
Diferența e că primul a fost acuzat că e diabolic, iar al doilea — că e… prea heliocentric.

Așadar, după ce am coborât în culisele puterii, e timpul să urcăm în ceruri. Nu pentru inspirație mistică, ci pentru un reality check cosmic: nu doar tronul se clatină, ci și Pământul însuși.

Când pământul a căzut din centrul Universului: Revoluția lui Copernic și drama omului important

În 1543, un domn liniștit din Prusia numit Nicolaus Copernicus a comis o impietate mai mare decât toate păcatele capitale la un loc: a publicat ”De revolutionibus orbium coelestium”. Tradus liber, titlul înseamnă „Despre revoluțiile sferelor cerești” — dar putea foarte bine să se numească ,,Cum să enervezi Biserica în 6 capitole”.

Într-o vreme în care Pământul era centrul perfect al Creației, Copernic a avut tupeul cosmic să spună: „Poate, doar poate, nu se învârte Soarele în jurul nostru. Poate că noi suntem cei care ne învârtim.
Evident, era o glumă foarte proastă. Cine mai auzise de o planetă care se mișcă fără permisiunea divină?

Drama existențială a centrului pierdut

Pentru omul secolului XVI, ideea că Pământul nu e centrul Universului era echivalentul de azi al aflării că algoritmul de pe Facebook (prin modul său de iluzionare) nu te mai consideră „relevant”, adică șoc, negare, furie, conspirații.

Dacă nu mai suntem centrul, atunci ce mai suntem?
Un punct albastru palid, cum avea să spună Carl Sagan, dar cu 400 de ani prea târziu.
Pe scurt, Copernic a deposedat omenirea de statutul său de protagonist cosmic și i-a oferit, în schimb, un rol secundar în serialul infinit al Universului.
Mulți n-au iertat nici azi afrontul.

Revoluția heliocentrică: păcatul de a gândi

Interesant e că De revolutionibus nu a fost scris ca un manifest ateu, ci ca un tratat matematic elegant. Copernic era mai mult un visător cu telescop imaginar decât un rebel cu intenții subversive.
Dar, cum se întâmplă adesea, cea mai mare insultă pentru dogmă e rațiunea liniștită.

În 1616, Biserica Catolică a decis că lucrarea e „prea heliocentrică pentru binele sufletului” și a interzis-o temporar. O soluție practică: dacă te deranjează o idee, interzice cartea.
Echivalentul secolului XXI ar fi: „Marchează drept conținut fals și treci mai departe.

Când adevărul se învârte prea repede

Adevărul lui Copernic a durat un pic până să fie acceptat. Era greu să-i convingi pe oameni că trăiesc pe o bilă care zboară prin spațiu cu 100.000 km/h.
Și totuși, ironia e că și astăzi, la cinci secole distanță, încă există oameni care se jură că Pământul e plat — și se filmează spunând asta cu un smartphone care triangulează sateliți.
Copernic, dacă ar fi trăit acum, probabil ar fi fost interzis pe TikTok pentru „dezinformare științifică”.

Copernic și lecția umilinței cosmice

În esență, ”De revolutionibus orbium coelestium” nu e doar o carte despre astronomie, ci despre orgoliu.
Copernic ne-a luat iluzia că suntem buricul universului și ne-a lăsat, în schimb, ceva infinit mai prețios: posibilitatea de a gândi dincolo de noi.
A fost o lovitură grea pentru ego, dar o binecuvântare pentru cunoaștere.

Astăzi, când vedem cât de ușor poate fi manipulat „adevărul oficial”, Copernic ne reamintește că progresul nu vine din aplauze, ci din îndrăzneala de a spune:

Ce-ar fi dacă ne-am învârti altfel?

Epilog: Universul, acel loc unde nu ești centru

Până la urmă, De revolutionibus nu a fost doar o carte, ci un exercițiu de igienă intelectuală.
A spălat mințile de praful autosuficienței și a lăsat în urmă un gând simplu, dar revoluționar: adevărul nu se învârte în jurul omului, ci omul în jurul adevărului.

Și dacă asta nu e o revoluție, atunci ce mai e?


Dar să nu credeți că povestea se termină aici. Copernic a mișcat lumea… la figurat. Urma să vină cineva care o va mișca și la propriu — și apoi va fi pus să stea nemișcat.
Numele lui? Galileo Galilei.
Omul care a îndrăznit să privească printr-un tub de sticlă și să spună că, da, chiar se învârte, și nu, nu e o metaforă.
Rezultatul: a fost invitat politicos să-și revizuiască opiniile, sub amenințarea unei arsuri „purificatoare”.

Dar despre asta, în episodul următor: ,,Dialoguri despre cele două sisteme principale ale lumii — sau, cum am spune azi, „Comentarii suspendate pentru încălcarea regulilor comunității științifice”.
Rămâneți aproape: urmează partea în care adevărul are nevoie de ochelari, dar minciuna vede perfect.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (IX)

De la Utopie la Realpolitik – o cădere liberă controlată

După ce în articolul precedent al seriei 50 de cărți interzise, ne-am plimbat prin „Utopia” lui Thomas Morus – acel paradis imaginar în care toți sunt egali, toți muncesc, nimeni nu fură și guvernanții sunt virtuoși (deci, un loc clar inabordabil pentru orice român realist) – era firesc să coborâm brusc pe pământ.

De la Morus la Machiavelli e ca de la un seminar de etică la o ședință de partid: treci de la „omenirea ideală” la „cum să câștigi fără să fii prins”. Dacă „Utopia” e visul umanității, „Principele” e trezirea brutală de luni dimineață, când îți dai seama că în lumea reală binele nu se votează, ci se negociază.

Thomas Morus și Niccolò Machiavelli n-au fost contemporani în gândire, dar parcă au fost colegi de redacție: unul scria despre ce ar trebui să fie, celălalt despre ce este. Morus voia să facă din politică o artă morală; Machiavelli a preferat s-o transforme într-un sport de contact.

Așa că, după excursia idealistă în insula perfectă a lui Morus, e timpul să vizităm și partea cealaltă a globului imaginar: Italia lui Machiavelli, unde principiile morale se evaporă la soare, iar puterea e singura virtute care contează.

„Principele” – Manualul de utilizare al tiranului modern

(Sau cum să cucerești puterea, s-o păstrezi și să zâmbești democratic în timp ce o faci)

Publicat postum în 1532, „Principele” lui Niccolò Machiavelli e genul de carte pe care n-o citești, ci o aplici. Mai ales dacă ai ambiții mari și scrupule mici. În Renaștere, era un ghid pentru duci și regi care voiau să-și păstreze tronul fără să-i doară inima. Astăzi, e manualul neoficial al oricărui politician care promite „schimbarea” în timp ce își negociază funcția la o terasă cu lobby-iști.

Pentru unii, Machiavelli a fost un geniu realist, un om care a înțeles că puterea nu e despre morală, ci despre eficiență. Pentru alții, e părintele tuturor manipulărilor – un consultant de imagine care și-ar fi vândut sufletul pe un contract de campanie și o invitație la o emisiune TV.

Dacă Machiavelli ar trăi azi…

…ar avea un podcast despre leadership, sponsorizat de o companie de energie. Ar fi invitat permanent la televiziunile de știri, explicând de ce „uneori trebuie să alegi între a fi bun și a fi eficient”. Ar scrie articole despre „arta managementului conflictului” și ar ține cursuri scumpe despre branding politic la o universitate privată.

Desigur, ar fi detestat public, dar consultat în secret. Exact ca azi: toți condamnă machiavelismul, dar nimeni nu iese din casă fără un plan B, C și o cameră ascunsă.

„Scopul scuză mijloacele” – sloganul universal

De fapt, Machiavelli n-a spus exact asta. Dar e prea târziu. Marketingul a câștigat.
Acea frază a devenit motto-ul etern al celor care își schimbă valorile la fiecare ciclu electoral. „Scopul scuză mijloacele” a devenit echivalentul politic al „nu e ce pare” de pe Instagram.

Politicienii noștri citesc „Principele” nu ca avertisment, ci ca manual de strategie. Machiavelli le spune: fii viclean ca vulpea, puternic ca leul. Ei aud doar partea cu vulpea. Restul e opțional.

Tiranul 2.0

Pe vremea lui Machiavelli, principele trebuia să-și cucerească dușmanii. Azi, îi poate cumpăra.
Tiranul modern nu mai are nevoie de sabie – are algoritm, sondaj și armate de troli. Nu mai ucide adversari, ci reputații. Nu mai ocupă teritorii, ci ecrane.

Machiavelli ar fi fost mândru: omenirea i-a dus ideile la nivel de start-up.
Un like, un share, un scandal – și ai cucerit poporul fără să calci afară din studio.

Între morală și manual de instrucțiuni

Unii mai încearcă să-l apere pe Machiavelli spunând că „Principele” e doar o oglindă a lumii corupte, nu un îndemn la corupție. Corect. Dar dacă îi dai unui politician o oglindă, o va folosi ca să se coafeze înainte de conferință.

Așa că da, „Principele” e și azi actual. Poate prea actual. Într-o lume în care imaginea bate caracterul și sondajul bate conștiința, Machiavelli nu e un demon – e un mentor spiritual.

Concluzie amar-ironica

Principele” rămâne o carte despre putere – și despre cei care cred că o pot controla fără să devină sclavii ei.
Dacă ai impresia că trăiești într-o democrație curată, mai citește o dată Machiavelli.
Dacă ai impresia că nu-l urmează nimeni, uită-te la ultimele alegeri.

În fond, după cinci secole de civilizație, singura lecție cu adevărat învățată din Machiavelli e asta:
„Nu contează cine are dreptate. Contează cine are microfonul.”


Și totuși, după atâta politică machiavelică, poate merităm și noi o pauză de la orbitatul în jurul puterii. Următorul episod al seriei noastre ne duce de la palatele Florenței la sferele cerești, unde Nicolaus Copernicus va avea amabilitatea să ne explice că, surpriză!, nu Pământul e centrul universului — deși dacă l-ai întreba pe orice politician actual, te-ar contrazice cu sondaje. După „Principele”, în care omul se credea stăpânul lumii, vine ”De revolutionibus orbium coelestium”, cartea care ne amintește că, de fapt, nici măcar puterea nu e în centrul orbitei, ci doar se rotește periodic, ca un mandat.

Lecția de prioritate: e mai rapid să cedezi analfabetului funcțional decât să-i explici Codul Rutier

Totul a pornit, ca multe tragedii urbane, de la o dimineață banală în București. Un șofer grăbit, o străduță îngustă între blocuri și o întâlnire de gradul trei cu un specimen tot mai des întâlnit în sălbăticia urbană: analfabetul funcțional cu carnet și lecția de prioritate pe care ne-o predă. Povestea — aparent măruntă, dar simptomatică — s-a transformat rapid dintr-o simplă scenă de trafic într-o lecție despre cum prostia, atunci când e sigură pe ea, devine o forță de neoprit. De aici începe reflecția noastră despre România care cedează trecerea prostiei, la propriu și la figurat.

Epopeea analfabetului funcțional — sau cum cedează România trecerea

Viața modernă, în România anului 2025, e un test permanent de răbdare aplicat pe viu, într-un laborator mare, numit țară. Un experiment social în care prostia are prioritate, iar logica — cedează trecerea.
Analfabeții funcțional nu mai sunt o minoritate: sunt infrastructura însăși. Îi găsești peste tot — în trafic, în comentarii online, la ghișee, la vot, la televizor și, uneori, în oglindă.

Scenă de viață românească

București. Ora 8 dimineața. Pe o străduță îngustă dintre blocuri, civilizația e în probe tehnice. Două mașini se întâlnesc față în față. Una ar trebui să dea doi metri în spate, cealaltă – douăzeci. Într-o lume normală, ar decide logica. În România, decide prostul mai hotărât.

Șoferul care vine din dreapta intră în intersecție cu aerul unui general de divizie: regulamentar până la absurd. În mintea lui, indicatorul „Cedează trecerea” e un fel de totem magic, o putere conferită de statul român care îi dă prioritate până la capătul galaxiei.
Așa că blochează strada, ridică bărbia și, cu tonul sigur al celui care n-a citit niciodată nimic, dar a auzit de la un văr polițist, explică:

„Aveți cedează trecerea!”.

E genul de om care ar intra cu mașina pe contrasens dacă i-ai spune că acolo e Wi-Fi gratuit.
În fața lui, un om normal încearcă, pentru o clipă, să explice. Grea greșeală. Cu analfabeții funcționali nu te contrazici, îi ocolești ca pe gropi. Explicațiile logice sunt pentru oameni cu procesor activ, nu pentru cei cu soft de Dacie 1300 din fabrică.

Și așa, din respect pentru pacea mondială, cel normal cedează. Dă 20 de metri înapoi, doar ca prostia să-și poată continua nestingherită traseul spre altă intersecție.
În oglindă, rămâne imaginea României cotidiene: omul corect dă înapoi, iar idiotul merge înainte, cu legitimația de „păr alb” și diploma de „prioritate permanentă”.

Comentarii de pe margine

Pe margine, publicul aplaudă în tăcere:

— „Așa e, un sistem disfuncțional te face prost fără voia ta.”
— „Eu merg doar pe jos. 32.000 de pași și zero nervi.”
— „Nu mai explicați, faceți partid cu deștepții — că proștii și l-au făcut deja, se cheamă AUR.”
— „Poliția? Stă la pândă, dar doar dacă n-ai BMW.”
— „E plin de pietoni în negru care traversează în ceață. Prostia se camuflează perfect.”
— „Da, sunt prea mulți. În viața politică și în cea personală. Se înmulțesc prin simplă prezență.”

România e o țară în care prostia nu se rușinează. Se afirmă. Are voce, vot, carnet de șofer și cont de TikTok. Are păreri despre orice și e mereu indignată când cineva îi amintește că realitatea nu se mulează pe logica ei proprie.


„Numărul idioților e în continuă creștere”, zice un comentator. Da, și circulația lor e liberă.
Iar în tot acest trafic social, regula supremă e una singură: Cedează trecerea prostiei. Altfel, te accidentează cu entuziasm.

Și totuși, să nu ne amăgim: nu e vorba doar de trafic, ci de o boală națională cu răspândire comunitară. Prostia a devenit endemică, transmisibilă prin contact vizual, prin vot, prin ecranul telefonului și, mai ales, prin indiferență. Nu mai e o excepție, e o majoritate confortabilă — proști, da’ mulți, suficient cât să blocheze orice intersecție a logicii cu bunul-simț. Și, din păcate, în România, prostia nu doar că are prioritate: are și bandă dedicată, escortă și microfon.

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (VIII)

De la nebunie la perfecțiune

După ce am lăudat, în episodul precedent al seriei noastre de 50 de cărți interzise, nebunia lui Erasmus – acel tratat în care prostia iese la rampă și ține un discurs mai lucid decât toți filozofii la un loc – era inevitabil să ajungem și la cel mai bun prieten al său, Thomas Morus. Prietenie frumoasă, de altfel: unul scria ”Elogiul nebuniei”, celălalt visa ,,Utopia”. Probabil singura prietenie din istoria umanității în care amândoi aveau dreptate și totuși niciunul n-ar fi putut trăi în lumea celuilalt.

Erasmus râdea de lume, Morus a încercat s-o repare. Primul a înțeles că oamenii sunt ridicoli; al doilea a crezut, naiv, că ar putea fi raționali. Rezultatul? Erasmus a murit liniștit în pat, iar Morus… fără cap. O lecție simplă: râzi de lume și te iartă, vrei s-o schimbi și te execută.

Dar să nu ne grăbim. În continuarea aventurii noastre prin marile iluzii ale Renașterii, ne oprim acum pe insula imaginară a lui Thomas Morus – acel paradis social unde nimeni nu deține nimic, toți muncesc fericiți și, în mod miraculos, nimeni nu fură nimic. Pe scurt, Utopia: o lume perfectă, pe care omenirea a tot încercat s-o reconstruiască, eșuând de fiecare dată cu o pasiune demnă de admirație.

,,Utopia” lui Thomas Morus — manualul perfect pentru o lume care nu va exista niciodată

Există cărți care au schimbat lumea. Și apoi există cărți care au schimbat doar vocabularul — cum e Utopia lui Thomas Morus, apărută în 1516, care n-a produs niciun paradis terestru, dar a reușit performanța să dea numele tuturor visurilor imposibile. De atunci, fiecare politician, revoluționar sau vizionar cu o idee absurdă se refugiază în Morus ca într-o mănușă intelectuală: „nu sunt nebun, sunt utopic!”.

Insula perfectă, dar numai în carte

Morus, jurist și om de stat britanic, imaginează în ”Utopia” o insulă unde toți oamenii trăiesc în pace, proprietatea privată e abolită, banii nu există, iar toată lumea muncește, citește și mănâncă rațional. Pe scurt — un comunism creștin avant la lettre, scris de un om care avea să fie decapitat de o monarhie foarte reală.

Ironia istoriei e că Morus, canonizat ulterior ca sfânt, ar fi fost probabil executat și în propria Utopie, dacă ar fi îndrăznit să critice „sistemul perfect”.

Utopia — primul fake news filozofic

Ce n-au înțeles unii cititori e că Utopia nu era un plan politic, ci o satiră. Morus nu a vrut să construiască un paradis, ci să arate că ideile despre perfecțiune socială sunt, prin natura lor, absurde. E ca și cum ai face o rețetă de tort care iese excelent doar dacă nu o prepari niciodată.

Dar, desigur, lumea intelectuală adoră să ia glumele în serios. Astfel, timp de cinci secole, Utopia a devenit pentru ideologi ceea ce a fost Biblia pentru teologi: o sursă de citate scoase din context.

Cine a furat visul lui Morus?

De la republicile socialiste la mișcările new-age, de la planificatorii centrali până la startup-urile care promit „comunități sustenabile”, toți s-au revendicat, într-un fel, din Morus. În Utopia, oamenii lucrează doar șase ore pe zi și restul timpului îl dedică educației. Sună bine — până îți amintești că și în Uniunea Sovietică oamenii „lucrau pentru binele comun”.

Așa că, dacă citești Utopia azi, e imposibil să nu zâmbești amar: fiecare generație o reinventează ca să-și justifice propriul eșec.

O lume fără bani, dar cu conturi off-shore

Morus n-ar fi putut bănui că, 500 de ani mai târziu, planeta ar fi plină de „utopii selective”: paradisuri fiscale pentru bogați, rețele sociale unde toți sunt „egali”, dar unii au mai mulți followeri decât alții, și ideologii care promit raiul pe pământ, dar cu condiția să te abonezi lunar.

Într-un sens, trăim deja în „Utopia” lui Morus — doar că fără armonie, fără egalitate și, desigur, fără rațiune.

Morala ironică a poveștii

Cea mai mare ironie e că „Utopia” a fost scrisă de un om care știa prea bine cât de coruptă e natura umană. Morus a visat o lume perfectă tocmai pentru că trăia într-una profund imperfectă. Iar mesajul său, dacă ne uităm atent, e simplu: cine vrea o societate fără defecte, n-a înțeles nici oamenii, nici istoria.

Adevărata „Utopie” a lui Morus nu e insula imaginară, ci credința că oamenii ar putea vreodată să trăiască fără vanitate, fără putere și fără ipocrizie. Spoiler: nu s-a întâmplat.

În loc de concluzie

Dacă Utopia ar fi scrisă azi, probabil ar fi un podcast cu titlul „Cum să-ți optimizezi societatea în 10 pași”, sponsorizat de o corporație tech care vinde iluzia libertății prin algoritmi.
Thomas Morus ar fi fost invitat la TEDx, ar fi vorbit despre „echilibrul dintre rațiune și compasiune”, iar la final ar fi primit un trofeu pentru „viziune socială”.

Dar pentru cine citește printre rânduri, „Utopia” rămâne nu un plan de construcție, ci un avertisment elegant: cu cât lumea vrea mai tare să devină perfectă, cu atât devine mai absurdă.


După ce am hoinărit prin insula perfectă a lui Thomas Morus, ne întoarcem, inevitabil, pe țărmul realității – acolo unde nimeni nu trăiește din rațiune și unde virtutea are nevoie de un avocat bun. Morus ne-a arătat cum ar arăta lumea dacă oamenii ar fi morali; Machiavelli, în schimb, ne va arăta cum funcționează lumea tocmai pentru că nu sunt. Dacă „Utopia” e manualul visătorilor care cred că puterea se obține prin merit, Principele e ghidul cinicilor care știu că se menține prin frică.

Așadar, pregătiți-vă pentru următorul episod din colecția noastră de iluzii renascentiste: lăsăm în urmă paradisul rațiunii și intrăm în curtea domnitorilor fără scrupule, acolo unde idealurile se negociază, loialitatea se cumpără, iar moralitatea e doar o unealtă de PR politic. După Morus, vine Machiavelli — sau, cum ar zice Erasmus dacă ar mai fi printre noi: „Să râdem, dar să nu ne apropiem prea tare de tron.

Dumnezeu mă iubește și are cont bancar în Africa

Trăim vremuri miraculoase: Dumnezeu nu mai vorbește prin profeți, ci prin Facebook Messenger. Din când în când, o văduvă franțuzoaică cu suflet mare și cancer la gât îți scrie că vrea să-ți doneze 1,5 milioane de dolari — semn clar că binele încă există, dar cere comision. Am avut onoarea să fiu alesul ei. Iată conversația noastră plină de credință, emoție și, desigur, detalii bancare.

Iată conversația mea cu o binefăcătoare… divină:

XYZ:
Bună ziua, îmi pare rău că te contactez în felul acesta. Tocmai am văzut profilul tău pe pagina mea de Facebook și m-am gândit că ești persoana de care aveam nevoie pentru a-mi îndeplini dorința.

Eu:
Dorință? Ce dorință? (să nu fie aia cu „transfer bancar internațional”, că nu mai am loc în cont de atâtea milioane moștenite din Africa…)

XYZ:
Numele meu este XYZ, sunt de origine franceză, dar în prezent locuiesc în Canada, iar tu?

Eu:
România. (țara unde toți milionarii de pe internet caută suflete curate, preferabil naive)

XYZ:
E bine să știi că bunul Dumnezeu te însoțește în toate proiectele tale și îți protejează întreaga familie în același timp. Amin!

Eu:
Bun, și ce am de făcut la treaba asta? (că Dumnezeu n-a zis nimic despre comisioane în Noul Testament)

XYZ:
Sunt o văduvă franceză în vârstă de 59 de ani. Sufăr de cancer la gât și diabet de câțiva ani, iar starea mea s-a agravat recent. În prezent, mă aflu în Toronto, Canada, pentru cel mai bun tratament pentru afecțiunea mea, deoarece medicii mi-au spus că zilele mele sunt numărate.

Eu:
Și eu ce trebuie să fac? Trebuie să dau bani? (măcar să știu din start dacă să caut portofelul sau Biblia)

XYZ:
Nu am nevoie de banii tăi, am nevoie doar de rugăciunile tale să fiu vindecată.

Eu:
Există aplicații care pot furniza rugăciuni la comandă. (cu versiune Premium pentru cancer și abonament lunar pentru diabet)

XYZ:
Vă voi povesti puțin despre viața mea privată. Soțul meu se numește ***. A fost arhitect și a plecat într-o misiune în Canada. Apoi, în 2008, în timpul uneia dintre misiunile sale în Germania, a descoperit o industrie foarte înfloritoare și a făcut pasul decisiv. Așa că, în 2009, ne-am mutat acolo, unde l-am ajutat cu activitățile sale. Exportăm caju în China și în multe alte țări.

Eu:
Bun, și pe mine ce m-ar interesa? (dacă nu livrează și caju spiritual, conversația asta e pierdere de timp)

Eu:
Deci, până la urmă, facem afaceri sau zăcem în spitale? Care e adevărul? (că nu pot ține doliu și contabilitate în același timp)

XYZ:
E păcat să mă rog pentru odihna sufletului regretatului meu soț, pentru că acesta a murit deja într-un accident rutier.

Eu:
Da, da… înțeleg… (începe capitolul tragic al scenariului)

XYZ:
De atunci, nu am avut liniște sufletească. Dar Dumnezeu mi-a arătat un vis cu tine, că trebuie să-ți las o donație de 1,5 milioane de dolari, pentru scopuri umanitare.

Eu:
(Stop. Moment de reculegere. De fiecare dată când aud cifra „1,5 milioane de dolari”, știu că undeva, pe un server din Nigeria, o tastatură zâmbește)

XYZ:
Tot ce trebuie să faci este să trimiți o copie după buletin și o mică taxă de transfer către avocatul meu din Benin.

Eu:
(mică taxă… mică, dar cu dinți ascuțiți. Seamănă cu acele „taxe simbolice” care îți simbolizează tot salariul)

Eu:
Și dacă refuz?

XYZ:
Vei pierde binecuvântarea Domnului.

Eu:
(mda, cum să nu. Ultima dată când am refuzat o donație falsă, am pierdut doar 17 email-uri cu „Hello my dear friend”)


Așadar, Dumnezeu lucrează prin mesagerie privată, cu accent francez și cont bancar din Benin.
Iar noi, muritorii sceptici, riscăm să pierdem „binecuvântarea de 1,5 milioane de dolari” doar pentru că ne e lene să ne fotografiem buletinul.

Dar poate că totul e, într-adevăr, o probă de credință.
Cine știe? Poate în Rai chiar există un server unde toate aceste conversații sunt stocate, la rubrica „Fraieri pierduți, dar salvați spiritual.”

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (VII)

De la Talmud la Erasmus: cum să nu-ți pierzi mințile căutând înțelepciunea

După ce, în episodul trecut din Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise, am răsfoit ,,Talmudul” în căutarea unui adevăr universal și am descoperit, cu ușoară panică, că fiecare pagină se contrazice elegant cu următoarea, am simțit nevoia unui moment de… claritate nebună.
Așa am ajuns la Erasmus din Rotterdam – omul care, spre deosebire de rabinii talmudici, n-a avut răbdare să comenteze toate contradicțiile lumii; le-a pus pe toate într-o singură carte și le-a botezat „Elogiul nebuniei”.

E o tranziție firească, de altfel: de la Talmudul, unde înțelepciunea se ascunde printre rânduri, la Erasmus, unde prostia vorbește direct.
Dacă în articolul precedent ne minunam cum popoarele își fabrică sensul prin interpretări, aici ne vom amuza cum civilizația însăși se ține în picioare doar datorită unei doze sănătoase de delir organizat.

Căci, în fond, fiecare epocă are Scripturile ei: unii au Talmudul, alții au Erasmus. Primii discută despre legea divină; ceilalți, despre legea nescrisă a absurdului.
Și, sincer, dintre cele două lecturi, a doua pare mai aproape de realitatea cotidiană – mai ales după ce deschizi știrile.

Elogiul nebuniei – manualul de autoironie pentru intelectuali prea serioși

Într-o lume în care nebunia e la modă, dar se numește „autenticitate”, e reconfortant să ne întoarcem la Erasmus din Rotterdam – omul care, în 1509, a avut tupeul să facă ceea ce azi fac doar conturile de meme: să spună adevăruri incomode, dar cu stil.

Elogiul nebuniei” nu e o simplă carte. E un cocktail exploziv de sarcasm, teologie, filozofie și marketing intelectual. Erasmus o scrie într-o săptămână, în timp ce stă în vizită la prietenul său Thomas More – un fel de influencer al moralității, care avea să fie, ironic, decapitat pentru ideile lui. (Evident, prietenii buni știu să aibă destine dramatice sincronizate.)

Un umanist cu instinct de troll

Erasmus nu a fost doar un cărturar; a fost un maestru al ironiei preventive. Râdea de toți, dar suficient de ambiguu cât să nu-l ardă nimeni pe rug. Elogiază Nebunia ca pe o divinitate binefăcătoare, care dă sens vieții umane, apoi își ascunde sarcasmul în note de subsol filozofice.

A fost, probabil, primul om care a înțeles regula de aur a satirii: dacă vrei să spui adevărul, îmbracă-l în glume. Așa poți râde de papă, de teologi, de universitari și de toți cei care se cred înțelepți, fără să fii ars, ci doar catalogat drept „excentric”.

Dacă Erasmus ar trăi azi, ar fi blocat pe rețele pentru „hate speech împotriva conformismului”. Sau, mai rău, ar fi invitat la un podcast motivațional, unde ar trebui să explice de ce „nebunia” e, de fapt, un mindset.

Nebunia – zeița sincerității

Personajul central, Nebunia, vorbește despre sine cu o inocență genială: se laudă, se ironizează, se autoproclamă indispensabilă. Un fel de influencer ante litteram.
Ea recunoaște că lumea ar fi insuportabilă fără un strop de nebunie. Iar Erasmus, cu un zâmbet discret, sugerează că întreținem civilizația doar prin iluzii colective bine organizate.

Elogiul Nebuniei” devine astfel un manual de luciditate mascată: râzi, dar simți că râsul e o formă de disperare elegantă.
Căci, în fond, cine ar vrea să trăiască într-o lume guvernată exclusiv de rațiune? (Am încercat: se numește „birocrație”).

Controverse: blasfemie sau geniu?

Când a apărut, cartea a stârnit o avalanșă de reacții: unii au văzut în ea o insultă la adresa Bisericii, alții o operă de credință subtilă. Pe scurt, a fost acuzat simultan de erezie și de lașitate – performanță rară chiar și pentru un intelectual renascentist.

Erasmus, însă, a jucat fin. S-a poziționat mereu „între”: între Luther și papalitate, între filozofie și teologie, între adevăr și glumă. Într-un fel, a fost primul european indecis convins că echilibrul e o formă superioară de ironie.

Iar astăzi, când intelectualii contemporani se bat pe moralitate ca pe o platformă electorală, Erasmus pare mai actual ca oricând: un om care spunea ce gândește, dar suficient de diplomat încât să nu fie anulat după primul paragraf.

Morala? Nebunia ne ține sănătoși

Elogiul nebuniei” e o oglindă care nu deformează – doar luminează prea puternic. Râdem de prostia altora, dar ne recunoaștem reflexul în fiecare pagină.
Erasmus ne arată că prostia e universală, doar se schimbă uniforma: în secolul XVI, purta roba teologică; azi, are costum de televiziune sau cont verificat.

Nebunia e aceea care ne face suportabili, sociabili și, paradoxal, rezonabili.
Pentru că nimeni nu suportă prea multă rațiune – e ca un vin fără alcool: decent, dar lipsit de viață.


Concluzie – Erasmus, patronul spiritual al sarcasmului civilizat

Elogiul nebuniei” nu e doar un text despre prostie, ci un text împotriva ipocriziei. E manualul nescris al satirei europene: cum să spui totul, fără să spui nimic direct.

Astăzi, când nebunia s-a reinventat în variante corporate, spirituale sau conspiraționiste, lucrarea lui Erasmus rămâne o terapie culturală.
O pastilă de luciditate care se ia râzând.

Și poate că adevărata nebunie nu e să-i dai dreptate lui Erasmus, ci să crezi că lumea s-a schimbat între timp.


După ce Erasmus a elogiat Nebunia, prietenul său, Thomas More, s-a gândit, probabil, că lumea merită și o geografie a imposibilului. Așa s-a născut ,,Utopia” — locul unde oamenii sunt raționali, virtuoși și fericiți… adică un teritoriu care, prin definiție, nu poate exista decât într-o carte.
Se spune că More a scris Utopia inspirat de spiritul ironic al lui Erasmus. Eu cred invers: că după ce l-a citit pe Erasmus, a înțeles că singura reacție logică la realitate e să o înlocuiești cu una imaginară.

Dar despre asta — despre insulele perfecte, legile absurde și fericirea reglementată prin decret — vom vorbi în episodul următor.
Deocamdată, să-l lăsăm pe Erasmus să râdă în continuare de lume… și pe noi, să ne prefacem că nu ne recunoaștem în glumele lui.

Mitocănismul, noul blazon al politicii române

Trei decenii au trecut de când Seniorul și-a închis ochii, iar noi, în loc să-i cinstim memoria prin progres și decență politică, am reușit performanța de a-i confirma cele mai sumbre presimțiri. Dacă moartea lui Corneliu Coposu, survenită acum 30 de ani, a generat un val de simpatie populară care a hrănit speranța, astăzi, clasa politică românească nu generează decât grețuri și un hohot amar de râs.

În 1995, pleca dintre noi un om care a petrecut 17 ani în temnițele comuniste pentru că a refuzat să-și vândă sufletul. Un om care, deși scos la lumină dintr-un întuneric istoric, a rămas un far al demnității, al dialogului și al aristocrației principiale. A fost huiduit, maltratat și urât de o gloată manipulată de oamenii lui Iliescu, a suferit înjurături și umilințe, dar a rămas vertical. A fost un gentleman în politica românească, iar sutele de mii de oameni prezenți la înmormântarea sa au arătat că, sub molozul tranziției, sufletul României încă vibra la chemarea onoarei.

Dar de la acest nivel de sacrificiu și noblețe – care a pavat drumul spre victoria CDR din ’96 – astăzi am ajuns la circ. Am ajuns la un nou tip de politică, în care onoarea a fost înlocuită de șiretlic, viziunea de urlet, iar decența de o serie de spectacole publice de o abjecție dezarmantă. Am coborât nu doar ștacheta, ci am aruncat-o cu totul în noroi.

Aristocrația principială în fața gloatei manipulate

Corneliu Coposu a reprezentat o anomalie în peisajul post-decembrist: un om onest într-o politică plină de lupi. Reintrodus forțat în viața publică după 17 ani de teroare comunistă, el nu a adus cu sine dorința de răzbunare sau îmbogățire, ci, mai degrabă, bunele maniere și principiile unei Românii interbelice apuse. Era un supraviețuitor care nu cerea nimic, dar oferea totul: un model de rezistență morală.

Această decență l-a costat însă scump. În anii de tranziție tulburi, în care FSN-ul lui Iliescu deținea controlul asupra pârghiilor puterii și, mai ales, asupra manipulării emoționale a maselor, Coposu a devenit ținta predilectă a propagandei. El, simbolul rezistenței anticomuniste, era etichetat drept “agent străin”, “moșneag” sau, mai grav, “dușman al poporului” – aceleași etichete pentru care fusese aruncat în închisoare!

De la principiul de oțel la huiduielile din piață

Imaginea unui Senior cu siluetă nobilă, cu ochi blânzi, dar cu o demnitate de neclintit, asaltat de huiduieli și înjurături, este epitaficul eșec al tranziției noastre. Pe când el vorbea despre stat de drept, piață liberă și democrație occidentală, oamenii lui Iliescu dezlănțuiau minerii și o propagandă mizerabilă care-l asocia cu forțe oculte. Această cruzime publică, această încercare de a-l reduce la tăcere prin larmă și ură, a fost prețul plătit de aristocratul moral al politicii românești.

Tratamentul rezervat lui Coposu nu a fost doar o luptă politică; a fost o tentativă de asasinat moral, orchestrată de cei care doreau să șteargă orice urmă a României de dinainte de 1947 și să legitimeze eternitatea FSN.

Triumful moral: sute de mii de oameni la ultimul său drum

Dar moartea lui Corneliu Coposu, survenită în 1995, a funcționat ca un declanșator emoțional neașteptat. Deși regimul nu i-a acordat funeralii naționale (o dovadă supremă a micimii și ranchiunei), poporul a făcut-o.

Sute de mii de oameni, veniți din toate colțurile țării, s-au adunat la București pentru a-i aduce un ultim omagiu. A fost un răspuns cutremurător la umilințele suferite de el în timpul vieții. Valul imens de simpatie populară, care a depășit cu mult așteptările forțelor de la putere, a demonstrat că efortul său nu fusese în zadar.

Moartea sa a devenit un catalizator pentru forțele politice anticomuniste. Acest curent de simpatie, generat de recunoașterea tardivă a sacrificiului său, a contribuit esențial la victoria istorică a Convenției Democrate (CDR) la alegerile generale din 1996. Practic, Coposu a murit pentru ca România să poată câștiga primele alegeri cu adevărat libere. A fost o victorie post-mortem a onoarei în fața propagandei.

Și totuși… de la acest pisc al speranței, iată unde am ajuns.

Mitocănismul contemporan: galeria personajelor zgomotoase

Dacă moartea lui Coposu a fost o rană nobilă, care a sângerat decență în urnele de vot din 1996, ceea ce trăim azi este o infecție generalizată. De la demnitatea tăcută a Seniorului, am ajuns la ecoul strident, dar gol, al unei galerii de politicieni care au înlocuit proiectul de țară cu spectacolul de bâlci și principiile cu capriciile isterice. Nu mai vorbim de idealuri, ci de teatru bulevardier și de un populism dezlănțuit, care nu vizează binele public, ci doar numărul de share-uri și de vizualizări.

Iată-ne, așadar, cu noua “elită”:

George Simion: champion-ul caselor ieftine și al iluziilor scumpe

În epoca lui Coposu, oamenii luptau pentru a recăpăta proprietățile confiscate de comuniști. Azi, liderul AUR, George Simion, luptă pentru a ne convinge că poate cumpăra vile boierești la prețul unui garaj: celebra casă de 35.000 de euro! Satira nu stă în faptul că ne minte, ci în grosolănia minciunii.

De la patosul discursului anticomunist, am ajuns la populismul de tip imobiliar: cel care ne promite că putem trăi ca boierii, cu bani de second hand. Este o lipsă de respect față de inteligența votantului care, deși i-a văzut haina ruptă, este acum obligat să creadă în castelul vândut la preț de garsonieră. De la aristocrația principiilor la șmecheria de mahala vopsită în tricolor.

Diana Șoșoacă: sirena de la răsărit și urlatul ca program politic

Coposu a luptat o viață întreagă pentru a smulge România din sfera de influență a Estului. Azi, o avem pe Diana Șoșoacă, un personaj ce pare scos dintr-o piesă de Ionesco, care combină istericalele publice cu servicii de PR neoficiale pentru Moscova. Urletele, scandalurile de la tribuna Parlamentului și acuzele aberante nu sunt un accident, ele sunt substitutul perfect pentru lipsa de conținut și de viziune.

Aici, mitocănismul nu este doar o chestiune de proastă creștere, ci o strategie de distragere care maschează o agendă profund antinațională. De la rezistența în fața tancurilor rusești, la plecăciunea în fața ambasadei rusești. Contrastul este de un tragism absolut.

Călin Georgescu: Guru cu pseudo-filozofie de birt

Dacă Seniorul punea preț pe elocvența intelectuală și pe argumentul solid, noii idoli ai naționalismului se bazează pe aberant. Călin Georgescu, cu frazele sale desprinse dintr-un manual de conspiraționism de grad zero, reușește să mobilizeze masele tocmai prin obscuritate și fantezie delirantă.

De la seriozitatea statului de drept la promisiunile unui guru care combină spiritualitatea de self-help cu misticismul naționalist. Politica a devenit o scenă în care cel mai important este să pari profund, chiar dacă spui cel mai mare nonsens.

Anamaria Gavrilă: abjecția râzândă

Și ajungem la momentul care definește perfect prăbușirea morală a clasei politice de azi. Corneliu Coposu a fost umilit și batjocorit de sistemul mineresc al FSN. Unul dintre acei protestatari permanenți, Marian Moroșanu (zis și “Ceaușescu”), a rămas cu un defect de vorbire tocmai în urma bătăilor încasate în stradă, bătăi ce sunt o sechelă vie a regimului FSN/Iliescu contra căruia lupta și Coposu.

Iar deputata Anamaria Gavrilă nu doar că îl ignoră sau îl atacă politic, dar râde zgomotos, mitocănește și fără nicio urmă de empatie de acest defect de vorbire.

Aceasta nu este politică, nu este satiră, nu este nimic altceva decât abjecție. Este negarea ultimă a oricărui principiu uman. De la onoarea de a muri pentru o idee, la lipsa de bun-simț de a râde de trauma fizică a celuilalt. Acesta este abîme-ul în care am căzut: politicienii noștri râd de suferința pe care o moștenim din bătăliile trecute.

Rămas bun, Seniorule!

Și iată-ne ajunși la finalul acestui spectacol grotesc. Privim în urmă, la cele 30 de decenii de când ne-ați părăsit, și ne cuprinde o rușine adâncă, o sfâșietoare senzație de eșec colectiv.

Rămas bun, Seniorule! Ați plecat în 1995, purtând încă pe umeri povara anilor de temniță și povara umilințelor publice. Ne-ați lăsat cu o moștenire simplă, dar de neatins: să nu trădăm principiul. Ne-ați arătat că se poate face politică fără urlete, fără minciuni ieftine despre case și fără râs cinic în fața suferinței.

Ați murit demn, înconjurat de sute de mii de oameni care v-au ridicat pe umeri, într-un pelerinaj al speranței, crezând că odată cu dumneavoastră se va naște, în sfârșit, o clasă politică pe măsura sacrificiului.

Dar, iată, ne-ați lăsat în grija unei galerii zgomotoase, care a transformat țara într-un circ ieftin. Ne-ați lăsat cu niște politicieni care nu doar că nu vă urmează, dar nici măcar nu înțeleg ce înseamnă bunul-simț sau trauma colectivă.

Vă cerem iertare, Corneliu Coposu. Vă cerem iertare pentru că am permis ca aristocrația morală pe care ne-ați predat-o, să fie înlocuită de mitocănia stridentă și de demagogia cinică. Vă cerem iertare pentru că v-ați sacrificat 17 ani pentru o libertate pe care mulți dintre cei de azi o folosesc doar pentru a se dezbrăca de orice urmă de decență.

Poate că acolo, de Sus, veți privi cu o tristețe amară, dar măcar veți fi ferit de urlete, de minciuni și de râsul care ne-a înghețat pe toți.

Odihniți-vă în pace, Seniorule. România de azi nu v-a fost demnă de jertfă.

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (VI)

După apocrife, urmează talmudicele

După ce, în cadrul seriei noastre despre „Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise”, în episodul trecut am tulburat apele liniștite ale internetului cu articolul despre „Evangheliile apocrife”— acele texte „uitate” de Biserică, dar redescoperite de fiecare influencer spiritual cu cont de TikTok — era firesc să mergem mai departe.
Pasul următor în drumul spre iluminare (sau confuzie, depinde de cititor) este, desigur, „Talmudul”.

Căci dacă apocrifele au fost dovada că și sfinții au avut editori pretențioși, „Talmudul” e dovada că Dumnezeu are avocați. Mulți. Toți cu opinii. Și toți convinși că au dreptate.

Unii l-au numit o „enciclopedie a înțelepciunii”. Alții, „o carte secretă”.
Dar adevărul e că, spre deosebire de postările de pe rețelele sociale, Talmudul nu se rezumă la „părerea mea”. E mai degrabă o conversație nesfârșită între minți care au descoperit că, în loc să dea verdicte, pot pune întrebări.
Și asta, într-o lume care trăiește din certitudini urlate, e aproape o erezie.

Talmudul – Cartea pe care toți o interpretează, dar nimeni n-o citește

Talmudul este una dintre acele opere care au devenit legendare nu prin lectură, ci prin reputație. E genul de carte despre care se vorbește cu încruntare, dar se citește cu dicționarul lângă tine — lucru care o elimină automat din preferințele generației scroll & swipe.

La origine, Talmudul este o colecție uriașă de dezbateri rabinice despre Legea lui Moise, adunate de-a lungul secolelor. Cu alte cuvinte, o încercare monumentală de a interpreta interpretările unei interpretări. Dacă Aristotel ar fi fost evreu, probabil ar fi scris o notă de subsol la notele de subsol ale Talmudului.

Cine l-a scris (sau cine a fost acuzat că l-a scris)

Nimeni nu „a scris” Talmudul. A fost construit treptat, ca o catedrală din texte și întrebări. În centrul său se află Mishna (legea orală codificată), înconjurată de Gemara (comentariile rabinilor). Cu timpul, comentatorii au început să comenteze comentariile, iar din acest lanț s-a născut ceva mai complex decât orice forum online: o conversație care durează de două mii de ani și încă nu s-a terminat.

Desigur, într-o lume în care unii cred că „dacă nu e pe YouTube, nu există”, ideea unei tradiții orale care se discută de secole pare o provocare intelectuală inadmisibilă.

De ce a stârnit controverse

Pentru că Talmudul este o carte care se ia în serios.
Iar lumea modernă tolerează orice — mai puțin seriozitatea.

Unii critici medievali (și câțiva moderni cu blog) au acuzat Talmudul de toate păcatele posibile: aroganță, mister, influență ocultă, ba chiar… logică excesivă. Faptul că niște oameni au analizat etica până la detaliu și au pus întrebări despre sensul fiecărei reguli i-a speriat mai mult decât orice profeție apocaliptică.

În plus, orice text care invită la gândire critică devine automat suspect. E mai comod să ai o dogmă simplă, decât o mie de întrebări complicate. Talmudul a ales varianta a doua, iar asta nu i s-a iertat niciodată.

Talmudul ca oglindă a lumii

Citit cu răbdare (și o cană mare de cafea), Talmudul nu e o carte despre putere, ci despre neliniștea cunoașterii. Despre cum oamenii pot discuta fără să se anuleze reciproc. Despre cum adevărul poate fi mai degrabă o conversație decât un decret.

Dar într-o epocă în care fiecare are „părerea lui fermă”, Talmudul pare un anacronism periculos.
El nu oferă răspunsuri definitive, ci modelează mintea prin întrebări.
Ceea ce, trebuie să recunoaștem, e mult mai greu de distribuit pe rețelele sociale.


Concluzie: cartea pe care lumea o înțelege exact invers

În fond, Talmudul e un paradox: o carte despre dialog, transformată în subiect de ceartă.
O operă care invită la reflecție, dar e folosită adesea pentru acuzații.
Și mai ales, un text care a supraviețuit secolelor, tocmai pentru că a fost construit pe îndoială — materia primă cea mai rară din orice religie.

Talmudul nu e o carte care cere credință, ci atenție.
Și poate tocmai de aceea e mai actual decât pare: într-o lume care vrea certitudini instant, el ne amintește că uneori întrebarea e mai importantă decât răspunsul.


Așadar, după ce am încercat să deslușim ce au gândit rabinii despre sensul vieții, al legii și al contradicției, e momentul să coborâm un pic în realitate. Sau, mai exact, în nebunie.
Pentru că dacă Talmudul ne-a arătat cât de departe poate merge rațiunea în căutarea adevărului, în episodul viitor, ,,Elogiul nebuniei” al lui Erasmus din Rotterdam ne va arăta cât de departe poate merge ironia în căutarea lucidității.
Un pas firesc, de altfel: după ce ai citit sute de pagini de comentarii rabinice despre reguli, e inevitabil să te întrebi dacă nu cumva totul e o glumă cosmică.
Dar despre asta, în episodul următor — acolo unde înțelepciunea își scoate pălăria în fața nebuniei și recunoaște, cu un zâmbet amar, că poate și ea a exagerat un pic.