sâmbătă, octombrie 25, 2025
Acasă Blog Pagina 6

Ego, oglinzi și liniștea care nu strigă

Ego, oglinzi și liniștea care nu strigă: Despre conflicte care cer alegeri

Vrei să ai liniște sau vrei să ai dreptate? O întrebare cu greutate.

E duminică după-amiază. Cafeaua s-a mai răcit, dar gândurile încă fierb. Mintea îți reia, în reluare, cearta de aseară. Ai spus ce trebuia? Ai spus prea mult?  Ai avut dreptate, dar… ai rămas cu dreptatea în brațe și liniștea a zburat pe fereastră?


Liniște vs Dreptate

Ce e, de fapt, liniștea asta?

Ce înseamnă liniștea? Pare un concept destul de abstract, privit de departe. Dar, dacă e să o privim îndeaproape, am putea spune că e senzația aia care te cuprinde când ești împăcat cu tine însuți, cu lumea, cu colegii de la muncă, cu vecinul de la bloc, cu Dumnezeu sau cu cine te mai calcă pe tine pe nervi.

Fiecare dintre noi, sunt convinsă, are o definiție diferită despre ce înseamnă liniștea. Pentru unii poate fi momentul ăla în care mintea ta, care de obicei bâzâie non-stop în capul tău — mai ceva ca un roi de albine polenizatoare primăvara — tace pentru un moment și simți și tu că te poți relaxa o perioadă.

Alteori, liniștea poate însemna momentul ăla când sufletul tău găsește acea conexiune prețioasă și rară cu un alt suflet și se simte ca acasă.

Pentru alții, liniștea poate însemna ceva mult mai banal, dar la fel de important, cum ar fi când nevastă-ta sau maică-ta, soacră-ta, copiii sau șeful, ia o pauză și, pentru câteva minute, nu te mai cicălește la cap și poți și tu să respiri în voie — nu mai ai crampe la stomac și nu-ți mai vine să îți verși nervii în mod exploziv, de la atâta frustrare acumulată.


Ce înseamnă „dreptatea”?

Dreptatea, așa cum o percepem fiecare, la nivel personal, nu este întotdeauna despre adevărul absolut, ci despre nevoia de a fi auzit, înțeles și validat. E acea dorință de a corecta o nedreptate, de a repara o suferință sau de a demonstra că perspectiva noastră este una corectă.

Pentru unii, dreptatea este un principiu moral, în baza căruia, ce este corect trebuie spus și apărat. Pentru alții, e o expresie a propriilor răni: când nu ți s-a dat dreptate în anumite situații de viață, acum lupți cu și mai multă înverșunare pentru ea.

Problema apare atunci când dreptatea devine o armă, nu o valoare. Când nu mai contează relația, ci doar „să ai ultimul cuvânt”.

Ei, și uite cum ajungem la subiectul nostru de dezbatere:

Ce alegem într-o dispută aprinsă sau într-un conflict? Liniștea sau să le dovedim celorlalți, cu orice preț, dreptatea?

Și totuși, de ce ajungem să alegem uneori dreptatea în locul păcii? Poate răspunsul stă chiar în felul în care ne oglindim în ceilalți…

Carl Jung (un fost psihiatru și psiholog elvețian) spunea: „Tot ceea ce ne irită în legătură cu ceilalți ne poate conduce la o înțelegere a propriei persoane.”

Pentru mult timp, această afirmație m-a enervat. Adică dacă tu ești arogant și mă irită asta, înseamnă că și eu sunt arogantă?

Ei bine… da. Sau cel puțin, am fost. Am realizat că exact acel comportament care mă deranja profund când îl vedeam la alții, era ceva ce am manifestat și eu, în alte contexte. Dar, odată ce am avut această conștientizare despre propria persoană și am acceptat acea parte din mine și am și integrat-o, nu am mai simțit acea iritare și nici nevoia de a mai critica pe cei la care observam acest comportament.


Oglinda din ceilalți

Pe scurt, ideea susținută de Jung este că, de cele mai multe ori, ceilalți ne oglindesc anumite trăsături ale personalității noastre care nu ne plac, pe care le ignorăm, sau pe care nu le percepem ca aparținându-ne. Și astfel proiectăm asupra celor cu care relaționăm acele părți de umbră din noi și avem pretenția ca ei să schimbe aceste aspecte la ei înșiși. Dar, de fapt, noi doar ne străduim să schimbăm propria reflexie a lumii noastre interioare. O reflexie pe care nu am observat-o încă și pe care o criticăm sau judecăm atunci când ceilalți o manifestă. Sau, mai simplu spus: dăm vina pe oglindă, că nu ne place ce vedem în ea.

Nu este un exercițiu simplu de făcut, pentru că de multe ori aceste aspecte nu sunt chiar în oglindă, reflectate identic de ceilalți. Poate că ele nu sunt observabile exact pe același palier sau circumstanță. Dar, cu siguranță, la un anumit nivel, fie în relația cu propria persoană sau în relație cu ceilalți, manifestăm acel tipar de comportament sau trăsături, de care îi acuzăm pe alții. Și observarea acestor aspecte și integrarea lor, ne poate ajuta mult în procesul nostru de auto-cunoaștere, dar și în gestionarea disputelor.


Nu fiecare conflict merită alimentat, nu orice luptă merită dusă

Te-am dus un pic pe ocolite, dragă cititorule, dar cu un scop: să-ți dau un subiect de reflecție la care să te gândești, de fiecare dată când te afli în fața unui conflict — de orice natură ar fi el și cu orice tip de persoană ai relaționa.

E greu cu relațiile astea… e și mai greu să nu lași conflictele să escaladeze până în punctul în care fisurile să se transforme în adevărate fracturi, și să se dărâme toată șandramaua în capul tău.

Întrebarea noastră nu este despre „a ceda” sau „a te da bătut”, ci mai degrabă despre a evalua ce contează cu adevărat într-un moment tensionat. Este important ca de fiecare dată să demonstrez că eu am dreptate? Sau este mai important să păstrez liniștea, armonia, relația, echilibrul interior?


Dreptatea cu orice preț – un joc al ego-ului

A insista să ai dreptate, cu orice preț, vine adesea din ego – din nevoia de validare, de control sau de superioritate. Pe de altă parte, alegerea liniștii presupune o formă de maturitate emoțională. E acel moment când, după ce ți-ai făcut propria muncă interioară de vindecare, realizezi că nu câștigarea fiecărui război te va face învingător, ci obținerea păcii, fără vreo victimă colaterală sau directă.


A alege linistea – semn de slăbiciune sau dovadă de maturitate?

Mulți confundă „alegerea liniștii” cu o formă de slăbiciune sau resemnare. Dar lucrurile sunt mult mai complexe și mai subtile de atât. A alege liniștea poate fi un act de curaj și de control de sine. Este alegerea de a nu alimenta conflictul, de a nu pune paie pe foc, de a nu răspunde cu aceeași energie sau monedă, de a nu transforma un dialog într-o luptă de orgolii și, foarte important, de a ne alege cu mare grijă bătăliile, știind că nu toți oamenii sunt disponibili emoțional sau capabili de un dialog autentic.

Mai ales când avem de-a face cu persoane care prezintă o tulburare de personalitate, cum sunt narcisicii de exemplu sau cu persoanele toxice ori abuzive. În astfel de cazuri, chiar este o alegere extrem de înțeleaptă și indicată — nu să nu intri în conflict, ci să-l ocolești de la kilometri distanță, ca să nu ajungi la final să fii tocat mărunt, dezmembrat și lăsat pe câmp corbilor, cu nonșalanță și dispreț, și bonus, și cu un rucsac plin de injurii, vinovăție și acuzații de toată frumusețea, care îți este aruncat în brațe cu un zâmbet rece, ca o ultimă lovitură elegantă.


Când dreptatea doare

Este sănătos să ne amintim că, în orice fel de relație, fie că este de cuplu, de prietenie sau de muncă, dreptatea forțată, cu tot dinadinsul, poate răni — chiar dacă ea este „corectă”.
Și de multe ori, tot străduindu-ne să obținem dreptatea, ajungem să umilim, să invalidăm sau să îl jignim pe celălalt. Și asta este o bătălie din care nu câștigăm nimic. Dar, relația pierde. Noi pierdem – energia noastră, liniștea noastră, conexiunea.
O pierdere inutilă de energie și de resurse, care ne lasă secătuiți pe toate planurile — deși, chipurile, am câștigat.


Nu renunța la adevăr, dar spune-l cu grijă

Poate cel mai valoros aspect al acestei întrebări este că te obligă să alegi conștient:

Vrei să te simți bine, tu cu tine, în sufletul tău? Sau vrei să ai mereu ultimul cuvânt și astfel să îți hrănești ego-ul?

Bineînțeles că nu este vorba despre a renunța la dreptate în orice caz sau situație. Adevărul nu trebuie abandonat. Pentru că există și contexte sau situații în care adevărul trebuie spus, chiar dacă tulbură apele, chiar dacă este inconfortabil sau nu pică bine interlocutorului nostru. Nu putem trece sub tăcere abuzuri, nedreptăți sau violență doar de dragul „păcii”. Doar că și acest adevăr poate fi spus fără agresivitate, cu blândețe, cu grijă pentru sentimentele celui de lângă tine, fără să îți distrugi propria liniște sau pe a celuilalt și fără a declanșa vreun conflict ,,armat”.


Arta de a nu lupta mereu

„Vrei să ai liniște sau vrei să ai dreptate?” nu este o întrebare despre cine și cum câștigă, ci despre identitate și despre ce fel de persoană alegi să fii.

Este, din punctul meu de vedere, o alegere personală, conștientă și asumată.
Nu e o invitație la pasivitate, ci la discernământ.
Nu e despre a fugi de conflict, ci despre a ști când și cum să-l porți.

Poate că nu fiecare bătălie trebuie dusă, dar fiecare alegere ne definește. Așa că, data viitoare când simți că explodezi, ia-ți o pauză de câteva secunde și întreabă-te: Chiar merită?

Uneori, adevărata victorie nu stă în a avea mereu dreptate, ci în a ști când să ridici sabia dreptății pentru a-ți apăra integritatea sau demnitatea, și când să o lași jos, pentru a proteja ceva la fel de prețios: pe tine însuți, relația sau liniștea sufletului.

Femeia modernă în relații

O satiră lucidă despre cum femeia modernă transformă dragostea într-un exercițiu de imagine și emoția într-un produs estetic al epocii digitale

Femeia modernă în relații: între iubire, narcisism și reflexia în oglindă

Trăim vremuri în care iubirea are filtru, vulnerabilitatea se monetizează, iar sinceritatea are un hashtag.
În acest decor lucios, femeia modernă în relații devine simultan personaj, regizor și public.
Ea nu mai iubește în tăcere, ci în rezoluție 4K.
Sentimentele sunt reale precum unghiile sale false, dar, nu-i așa, contează și cum arată în lumina naturală de la fereastră.


Oglinda digitală a iubirii

Femeia modernă în relații nu se mai privește doar în oglindă — ci în ecranul telefonului cu care stă-n brațe și în timp ce se cacă.
Reflexia ei nu mai e doar estetică, ci existențială, la propriu și la figurat.
Instagramul e jurnal, TikTok-ul e confesiune, iar privirea publicului e noul oxigen emoțional.

  • „Nu vreau perfecțiune, vreau autenticitate”, scrie ea.

    Dar filtrul e impecabil, lumina e de studio, iar sinceritatea e ultima sa grijă.

Nu e ipocrizie, e adaptare.
Trăim într-o epocă în care doar ce se vede există.
Și dacă dragostea nu e vizibilă, e aproape ca și cum n-ar exista.


Iubirea ca performance

În relații, femeia modernă mimează absolut totul, nu doar orgasmul.
Fiecare gest, fiecare zâmbet, fiecare mesaj are potențial narativ.
Ea nu mai spune „te iubesc”, ci „simt că ne conectăm vibrațional”.
E sinceră ca pasărea Drongo și conștientă de efectul scenografic.

Când suferă vreo criză narcisică, nu doar plânge fals, cu lacrimi necurate, ci și scrie:

  • „Uneori, cea mai mare dovadă de iubire e să te alegi pe tine.”

Într-o epocă a expunerii, vulnerabilitatea devine un instrument de putere, vulnerabilitate pe care o mimează cameleonic.
Iar relația — un spectacol emoțional atent regizat între mai multe conturi de social media.


Checklist-ul afectiv 2.0

Femeia modernă în relații nu caută bărbatul perfect, ci compatibilitatea ideală cu viziunea ei despre sine.
Checklist-ul nu mai are doar ,,simț al umorului” sau ,,stabilitate”, ci și:

  • Nivel de conștiență emoțională: să înțeleagă glume despre terapie.

  • Prezență digitală decentă: să nu posteze poze cu grătare.

  • Disponibilitate spirituală: să nu râdă când ea spune: ,,Universul lucrează pentru noi”.

Ea nu vrea neapărat iubire, ci aliniere vibrațională cu branding-ul personal.
Totul trebuie să pară natural, dar să dea bine.


Emoțiile — PR personal

Într-o lume în care totul se măsoară în vizibilitate, emoția brută e prea riscantă.
Așa că femeia modernă în relații o ambalează elegant:
„Mi-a fost greu, dar am învățat să iubesc din abundență.”
Traducere: Am pișat ochii și mi-a curs rimelul, dar am făcut un reel bun din asta.

  • Fiecare gest devine conținut.

  • Fiecare despărțire — oportunitate de creștere.

  • Fiecare nou început — un episod pilot de viață idealizată.

E un narcisism blând, aproape poetic, care te-ar ucide din priviri.


Partenerul ca reflexie, nu ca prezență

El nu e doar el.
E imaginea lui în universul ei digital, emoțional și estetic.
Se îndrăgostește nu de omul din fața ei, ci de ceea ce ar putea deveni, dacă ar învăța să comunice „conștient”.

  • „Îl iubesc pentru potențialul lui de a deveni sclavul meu, cel care mă divinizează.”

Îl preferă pentru felul în care potențialul lui o face pe ea să pară o femeie profundă.
E altruism narcisic, ceva profund regizat și extrem de toxic.

Când lucrurile nu merg, despărțirea devine discurs de empowerment:

  • „Eu am crescut. El a rămas acolo.”

Traducere: El a renunțat la introspecție după trei sesiuni de DARVO și gaslithing, eu am făcut un podcast despre relații toxice.


Narcisismul ca mecanism de supraviețuire

Femeia modernă în relații e narcisică, transpiră vanitate, respiră nevoia de control.
A fost crescută să creadă că poate fi orice — dar doar dacă arată perfect în proces.
A învățat să se privească din exterior pentru a exista.
A înlocuit ,,mă simt iubită” cu ,,mă simt validată”, dar simte doar frustrare și ură.
În tot acest tumult de confabulare și gaslighting, a uitat că iubirea nu se poate edita.

E prizoniera propriei confabulări.
Și e fascinantă tocmai prin această contradicție: vrea să pară puternică, lucidă, dar mereu în căutarea unei oglinzi care s-o arate pe ea, cea ,,adevărată”.


Dragostea postmodernă: o oglindă cu filtru

Când două persoane asemenea se întâlnesc, iubirea devine o cameră cu două oglinzi.
El o vede perfectă, ea se vede perfect percepută.
Totul merge bine până când unul clipește.
Apoi imaginea se sparge.
Și din cioburile acelea, fiecare își extrage o lecție, o postare și o identitate nouă.

  • „Nu există eșecuri, doar redirecționări divine.”

Frumos. Eficient. Viral.
Dar între cuvinte, rămâne golul acela sincer: tăcerea dintr-o iubire care n-a avut timp să respire, fiind prea ocupată să strălucească.


Între oglindă și om

Femeia modernă în relații e un paradox viu.
Ea nu minte — doar își regizează sinceritatea.
Și, ironic, tocmai în această teatralitate se ascunde adevărata ei față: o femeie care vrea să fie văzută, auzită, înțeleasă, iubită — fără să facă nimic.

Poate că nu e narcisism patologic, în cazul unora.
Poate e doar o formă contemporană de cerșit atenție și validare: să fie privită cu empatie și să nu fie judecată pentru consecințele alegerilor și acțiunilor sale.
Și poate, într-o zi, când filtrele se vor sparge, vom redescoperi iubirea needitată — aceea care nu se fotografiază, ci doar se trăiește.

Slalom printre Șoșoci și AiURiști: ghid de supraviețuire

Cum să faci slalom printre Șoșoci și AiURiști fără să-ți pierzi mințile — o satiră acidă despre prostie, manipulare și paradoxuri publice

Slalom printre Șoșoci și AiURiști – jurnal de război psihologic

Printre Șoșoci și AiURiști ne mișcăm zi de zi, ca niște albine zbuciumate printre stupi instabili, în căutarea polenului rațiunii.

Și când spun „ne mișcăm”, nu mă refer la niște pași eleganți de dans — ci la un slalom printre afirmații ilogice, isterii de grup și teorii conspirationiste care ne pot face creierii zob, într-o secundă.


Definiții preliminare (pentru cei ce nu s-au născut acoperiți de prostie)

Să le spunem pe nume, ca să știm ce avem de combătut:

  • Șoșoci: indivizi care par că au pierdut busola rațiunii, dar găsesc mereu drumul către un microfon sau o rețea socială — cu țipete, indignări selective și convingerea că sunt martori ai adevărului absolut.

  • AiURiști: cei care cultivă o credință aproape religioasă în conspirații, anti-sistem și dezvăluiri despre „lumea ascunsă”, dar acceptă fără crâcnire orice poveste care le confirmă deja prejudecățile.

Și, da, printre Șoșoci și AiURiști se dezlănțuie un soi de rețea de rezonanță: unul urlă, altul aplaudă, construind împreună castele de nisip, în așa-zisele lor argumentații.


Prostia nu discriminează — și nici n-are limite

Se spune că prostia e ca o boală contagioasă. Ei bine, printre Șoșoci și AiURiști, a devenit pandemie. Cea mai gravă boală este nu prostia simplă, ci prostia care se crede luminoasă — cea care își poartă pancarta „anticoruptie”, „antiglobalizare” sau „patriotică”.

Să nu crezi că ei nu folosesc smartphone-uri, tablete sau laptopuri — oh, ba le folosesc cu sârg, pentru a împărtăși „adevăruri” pe care le-au primit pe messenger sau Telegram, în timp ce urlă împotriva globalizării.
Ironia supremă: contestă globalizarea, dar își transmit teoriile cu ajutorul infrastructurii globaliste.

Și să nu spună cineva că-i acuz pe ei, când și printre susținătorii „sistemului” apar prostiile — doza e diferită, dar boala e aceeași.


Cum recunoști un Șoșoc sau AiURist – ghid minimalist

Criteriile de identificare a celor care trăiesc în teritoriile Șoșoci și AiURiști:

Indicator, semn că ai dat peste un Șoșoc / AiURist

  • Ton agresiv. Vorbesc strident, cu exclamații și majuscule: „TREBUIE!”, „NU VĂ LĂSAȚI!”

  • Lipsa nuanțelor. Totul e ,,alb” sau ,,negru”, nu există gri, nu există complexitate.

  • Conspirația la fiecare colț. Întotdeauna „unii” manipulează: „elitele”, „globaliștii”, „oculta”.

  • Consistență zero. Dacă le pui o întrebare simplă, nu răspund, deviază de la subiect.

  • Idolatrie disproporționată. Au un lider sau o figură — Șoșoacă, Simion, altcineva — și nu discută critic contribuțiile sau gafele.

  • Înțepenirea pe teme precum vaccinare, 5G, masoni, iluminati — aceleași subiecte reluate obsesiv.

Dacă ai bifat trei sau mai multe — felicitări, ești printre Șoșoci și AiURiști. Slalomul începe.


Slalom printre Șoșoci și AiURiști — traseu cu obstacole

Prima bornă: mesajul exagerat

  • Intră în chat, grup, pagina de Facebook — și vezi: „TOATE SISTEMELE SUNT CORUPTE!”, „MASONII NE CONDUC!”, „VACINAREA E VAXX!”.

  • Drumul e plin de mesaje scurte, șocante, concepute să creeze emoție, nu rațiune

  • Tu trebuie să faci slalom

  • Nu lua titlul drept adevăr absolut

  • Verifică sursa (asta presupune ceva minim de pregătire, da)

  • Caută contraargumente (fără să muți poziția ca un ninja)

Dar să nu te mire dacă, atunci când le arăți surse veridice de informare, ți se va răspunde cu acuze: „Ești plătit de Soros!”, „Ești globalist!”, „Nu înțelegi marele plan!”


A doua bornă: actorii (vedetele) din lumea Șoșoci și AiURiști

Ah, sublim momentul în care apar vedetele:

  • Vor declama că „adevărul” e cu ei (singurii posesori)

  • Nu-și vor recunoaște contradicțiile, ci le vor repeta cu pasiune, fluturându-le ca pe un mănunchi de sloganuri imbecile sau de sparanghel

  • Se vor victimiza, când primesc întrebări incomode

Când îi urmărești cum se ceartă între ei, cu argumente de… semințe de floarea-soarelui, realizezi că ai intrat într-o arenă de opinii fără fundație.

Iar tu, care faci slalom printre Șoșoci și AiURiști, trebuie să-ți păstrezi calmul, să nu comentezi la fiecare rătăcire argumentativă, să lași uneori glumele – sarcasmul – să fie scutul tău.


A treia bornă: apelul la victimizare

„Mă amenință!”, „Nu mă lasă să vorbesc!”, „Dau în mine!” — orice argument logic este atacat cu suferință, cu rol de a distrage atenția.

În mod ilar, ei sunt victime ale „statului tău globalist”, „sistemului tău viciat”, dar au microfoane și camere montate, și caută virtuți morale… de pe rețeaua globală.

Nu te lăsa dus în eroare — e un truc clasic de diversiune.


A patra bornă: radicalismul absolut

După ce ai trecut de emotivitate, de lideri, de victimizare, vine momentul în care unii intră în faza de noapte polară a minții și susțin  „că nu există cale de mijloc”:

  • Libertate sau totalitarism

  • State sau anarhie

  • Adevăr absolut, fără compromis

Oricine nu e cu ei, e contra lor. Acesta este obstacolul de care se împiedică foarte mulți.


Exemple din cotidianul Șoșoci și AiURiști (realități demne de Caragiale)

Să nu crezi că sunt scenarii fanteziste — le întâlnesc zilnic:

  • Unul spune: „Vaccinurile sunt pentru control mental!” — când îl întrebi de studiile științifice, tace sau zice „nu înțelegi marele plan”.

  • Altul: „Globalizarea distruge tradițiile!” — dar cere produsele importate cu livrare internațională.

  • Îi vezi dând share la teorii conspiraționiste fără verificare — apoi indignați, aclamând: „Cenzura stăpânilor!”

Fiecare dintre aceste gesturi e o cărămidă în zidul Șoșoci și AiURiști.

Și noi — cei ce facem slalom printre ei — vedem cum se clădește construcția absurdității, pas cu pas.


Când scenariile devin periculoase — prostia capătă consecințe reale

Ridicolul nu e cel mai mare pericol, ci imbecilitatea. E periculos când prostia devine virală și se exprimă prin:

  • Negarea bolilor sau a pandemiei — cu consecințe medicale sau chiar costuri care presupun vieți omenești.

  • Violarea regulilor sanitare sub pretextul libertății.

  • Dezbinarea comunităților, ura și teorii care alimentează frica.

Aici Șoșoci și AiURiști nu mai sunt doar caraghiosi — devin bombe sociale.

Nu contează că argumentele lor sunt fragile: contează că au puterea de a convinge oamenii vulnerabili.


Tactici de supraviețuire: cum să faci slalom și să nu cazi în prăpastie

Îți prezint arsenalul minimal:

  • Cultivă rezistență mentală

  • Gândește în termeni de nuanță

  • Fii conștient că ambiguitatea există

  • Acceptă că nu toate întrebările au răspunsuri simple

Întreabă!

Pune două întrebări simple, care oblige la reflecție:

  • „Pe ce bază afirmi asta?”

  • „Cam cât de prost mă crezi?”

Nu le cere „să demonstreze totul” — cere doar coerență și deschidere și vei primi, din… părți.


Umor și sarcasm — dar cu măsură

Râsul era arma noastră când jucam leapșa cu prostia.
Sarcasmul e scutul: la fiecare bombă argumentativă, poți răspunde cu ironie, fără agresivitate, dar fără să te lupți de pe front.

Dar ai grijă: sarcasmul excesiv devine armă de distrugere a dialogului — îl transformă în clovnerie!


Prioritizează bătăliile

Nu merită să te învârți în horă cu fiecare Șoșoc, la colțul străzii.
Alege doar câțiva cu care merită să discuți: cei care par a fi mai deschiși la idei. Pe restul — lasă-i să se ducă învârtindu-se!

Alege să taci!

Când vrei să nu-ți consumi energia, când nu poți primi un răspuns, taci.
Tăcerea e uneori cel mai sonor gest în fața delirului.


Spectacolul paradoxului: când Șoșoci și AiURiști devin postere de anti-exemple

Când vrei să te amuzi amar, urmărește cum:

  • Cel mai vocal antiglobalist își dorește iPhone, Netflix și livrare internațională.

  • Cea mai stridentă anti-vaccinistă recunoaște că s-a vaccinat — dar spune că e „sub control”.

Acelea sunt momente în care realizezi că între Șoșoci și AiURiști nu se schimbă nimic esențial: doar gălăgia.


Paradoxul „anti-sistemului” care folosește sistemul

Să stăm un moment și să ne delectăm cu paradoxul:

  • Ei nu sunt oameni care resping tot ce e sistemic — ei sunt oameni care resping tot ce nu le aduce lor confirmare.

    Dar în același timp, folosesc sistemul: telecomunicații, social media, infrastructură globală.

    Orice mesaj conspirativ e trimis prin cabluri, servere și sateliți — toate conectate de rețele globale.

  • Când le spui asta, reacția e predictibilă: „Tu ai fost infectat de sistem!”

Și astfel, cercul se închide — Șoșocii și AiURiști își construiesc teorii pe însuși mecanismul pe care-l condamnă.


Spectrul repercusiunilor sociale

Când Șoșoci și AiURiști devin mai mulți sau mai vocali decât rațiunea, fac ravagii:

  • Polarizarea socială crește, oamenii se văd ca duşmani

  • Autoritatea științifică e atacată permanent

  • Statul, presa, știința devin „inamici” — fără alternative coerente

În astfel de vremuri, rolul nostru — al celor care facem slalom printre Șoșoci și AiURiști — e să fim gardienii bunului simț, nu cavalerii care luptă cu fiare invizibile.

Dar e grea sarcina: sensul e să oprești razboaiele inutile, nu să validezi fiecare certitudine absurdă.


Conștiința

Tu nu poți fi orb la prostie, dacă ai ochi, o vezi, ideea e să nu ajungi prizonierul ei.
Slalomul pe care îl faci printre Șoșoci și AiURiști nu e doar luptă — e dresaj al spiritului. Provocarea fiind:

  • Să nu te lași sedus de strigăte

  • Să nu respingi tot ce sună alternativ — uneori idei bune vin de unde nu te aștepți

  • Să rămâi lucid, chiar când toți urlă în jur

Ceea ce se pierde rar mai poate fi câștigat — credibilitatea, demnitatea, rațiunea — iar în lumea Șoșoci și AiURiști acestea sunt monede rare.


Epilog — recomandări de supraviețuire în letargie

  • Stabilește-ți o limită de timp: nu sta ore în șir verificând postări delirante

  • Selectează-ți „terenul de dialog” — unii nu merită atenția ta

  • Învață să zâmbești amar, să nu te enervezi — râsul e combustibilul tău

  • Caută comunități sănătoase (cititori, oameni cu rațiune) — echilibrul vine și din relații cu oameni cu mintea întreagă.

  • Fii curios, dar prudent — nu tot ce e rebel e adevărat

Printre Șoșoci și AiURiști, suntem mulți care facem slalom — unii, doar pentru a trece mai departe; alții, pentru a-l transforma în artă.

Să nu uiți: dacă prostia pare infinită — lumina rațiunii nu are interdicție de circulație.

Slalom printre Șoșoci și AiURiști — asta facem, asta trebuie să fim: paramedici ai minții colective, gata să intervină.

Nobelul din Vidraru

 

Nobel pentru Chimie 2025

Profesorul Călin Georgescu, omul care a demonstrat că apa nu e doar H₂O: „Ei aşa vor să spună.” Gata, istoria chimiei a fost rescrisă la nivel de postare pe TikTok. 

Dacă vreți să efectuaţi ,,Experimentul Georgescu”, luați un pahar cu apă și strigaţi cu glas tare. Dacă nu funcționează, înseamnă că nu l-ați citit cu destul sarcasm.

Între timp, politica românească face ce știe mai bine: jonglerii cosmetice.

AUR și „salvatorii” spălați la înălbitor ies la paradă electorală, Grindeanu zâmbește complice, iar alianțele se nasc din aceeași stofă, doar eticheta diferă.

Din cauza acelorași politicieni corupți am fost chemați iarăși să votăm, ca-ntr-un soi de tombolă națională. Lumea s-a săturat de ei — dar nu suficient de mult încât să nu mai cadă în plasa lupilor în blană de oaie.

AUR cu Georgescu și SOS? Nu sunt decât niște variante cosmetizate ale acelorași familii politice, trecute (metaforic) la înălbitor (printr-o apă plină de informaţii; de fapt, Servicii de Informaţii) și vândute ca „imaculații salvatori”.

Iar noi, PoPulimea suverană? Punem saci cu nisip ca să salvăm curțile de inundații și apoi îi ridicăm pe post de trofee publice. „E pe stradă? E gratis? E al meu!” — filosofia națională care explică totul: de la furtul unui sac până la alegerea unui „salvator-guru”.

Probabil că oamenii au verificat ca nu cumva în saci să fie pământul sfânt al ţării, ambalat spre a fi dus în Spania sau în Franţa. A, nu, în Franţa cea soroşistă a mers apa aia cu informaţii, de la Vidraru.

Aşa că hidratați-vă responsabil — apă cu H₂O, apă cu „elemente ascunse” (care nici în tabelul lui Mendeleev nu se găsesc) sau apă de la politic, dar nu confundați domeniul public cu depozitul personal. Altfel, riscăm ca, pe viitor, Nobelul să fie acordat pentru Cercetări în domeniul transformării sacilor de nisip în capital electoral”.

Echilibristica societății: cum absurdul devine normă

Echilibristica societății arată cum extremismul, șarlatanii și nemulțumirile colective devin spectacol, iar absurdul, regulă de viață

Echilibristica societății: un spectacol al absurdității

Dacă cineva ar fi încercat să descrie societatea ca pe un organism viu, probabil ar fi uitat să menționeze că acel organism are o pasiune aparte: să meargă pe sârmă fără plasă de siguranță. Da, exact, echilibristica societății nu e un exercițiu metaforic; e un sport extrem, practicat zilnic de fiecare individ și instituție care trăiește aici. Unii își rup gioalele încercând să-și păstreze demnitatea, alții zâmbesc de pe margine în timp ce gloata urlă și aplaudă orice absurd.

Societatea are o abilitate fascinantă: poate transforma extremismul într-un spectacol de masă. Pentru că, nu-i așa, nimic nu spune mai clar că ceva nu merge decât un partid extremist care apare din senin, exact ca ciupercile după ploaie. Și, bineînțeles, nimic nu e mai instructiv decât șarlatanii care vin să urle mai tare decât nemulțumiții, pretinzând că au soluția supremă, pe care evident, nimeni nu o înțelege.


Partidele extremiste și magia gloatei

Să ne uităm la ciclul acesta fascinant: o nemulțumire generală, niște cetățeni radicalizați care urlă, și apoi un partid extremist care apare ca din neant. În România, ultima încarnare a acestei tradiții e partidul AUR. Ah, AUR! Cocoțat pe valul de frustrări acumulate de trei decenii de politicieni obosiți și de restricțiile pandemice, acest partid a reușit să transforme orice discuție civilizată într-o horă a absurdului.

Așa cum demonstrează echilibristica societății, nemulțumiții nu sunt problema; sunt simptomul. Ei urlă că „totul e conspirație” și că autoritățile vor să le fure libertatea. AUR doar preia microfonul și le dă ecou, transformând strigătul disperat într-un concert de haos orchestrat. Libertatea de exprimare devine aici o armă: liber la urlete, dar oricine critică… să stea la coadă la înjurături și blesteme.

Și dacă vă întrebați de ce societatea nu explodează din când în când, răspunsul e simplu: echilibristica societății funcționează ca un amortizor. Extremismul nu e o boală; e un simptom. Și, dacă îl ignori, ajungi să ai un Stanoevici sau o altă victimă a „turului libertății de exprimare” a gloatei.


Șarlatanii: actorii principali ai teatrului absurd

În această horă a absurdității, șarlatanii joacă rolul principal. Luați-o pe Șoșoacă, de exemplu. Acum câțiva ani, în disperarea ei politică, a încercat să prindă trenul USR, plătind cu opinii de împărăteasă a hashtag rezist. N-a prins trenul. Totuși, echilibristica societății nu i-a interzis să schimbe macazul: acum urlă AUR, pupând ciolanele morților și repetând toate prostiile pe care gloata le vrea auzite.

Cine râde acum? Gloata tâmpită. Cine plătește? Adevărul, legea și uneori, viața celor care au învățat să stea în banca lor. Și totul e perfect legal în sensul că nimeni nu e vinovat că a ignorat alarma. Aici intervine farmecul echilibristicii societății: absurditatea e transformată în normalitate, iar normalitatea e considerată conspirație.


Mass-media și efectul de oglindă

Ah, media! Acele oglinzi care distorsionează realitatea și o fac să pară mai interesantă. HAUR e promovat ca vedetă, pentru că senzaționalul vinde. Dacă critici, devii dușman. Dacă aplaudi, devii erou. În această comedie grotescă, echilibristica societății ajunge la apogeu: cetățenii dansează pe sârmă între ridicol și indignare, între adevăr și spectacol.

Și ca să fie lucrurile clare: extremismul nu e o problemă izolată; e oglinda a ceea ce societatea tolerează, hrănește și amplifică. Fiecare vot dat, fiecare articol publicat, fiecare like pe rețelele sociale… toate sunt pași în această jonglerie nesfârșită.


Cum funcționează echilibristica societății în viața de zi cu zi

  • 1. Nemulțumirile se adună: oamenii simt că viața lor e o farsă.

  • 2. Valul de radicalizare: o parte din cetățeni decide că dialogul e inutil; „dreptatea” se cere cu pumnii sau cu vocile mai puternice.

  • 3. Apar șarlatanii: profită de nemulțumiri, preiau discursul și îl fac viral.

  • 4. Spectacolul mass-media: promovează absurdul și amplifică imaginea extremiștilor.

  • 5. Normalitatea se schimbă: ceea ce ieri era ridicol, azi e acceptat ca normă.

Aceasta este, pe scurt, echilibristica societății: un circ în care toți cred că sunt spectatori, dar în realitate, toți sunt acrobați pe sârmă.


Extremismul: simptom, nu boală

Să fie clar: extremismul nu trebuie tratat ca pe o boală socială izolată. E un simptom. Înțeles greșit, ignorat sau exagerat, devine problemă. Dar dacă îl privești prin lentila echilibristicii societății, realizezi că el semnalează unde societatea a eșuat. Și, ironia supremă, societatea continuă să ignore semnalul, de parcă valul de urlete ar fi doar zgomot de fundal.


Jongleria absurdului

Dacă ar fi să rezumăm, echilibristica societății e sportul suprem al umanității: extremiștii urlă, șarlatanii mimează soluții, media amplifică, iar cetățenii dansează între absurd și indignare. Libertatea e folosită ca paravan, legea devine opțională, iar normalitatea e o glumă proastă.

Societatea continuă să meargă pe sârmă, balansând între isterie și nepăsare, între adevăr și fake news. În acest spectacol penibil, cel mai mare talent nu e rațiunea, ci abilitatea de a supraviețui haosului zilnic.

Și, în final, nu uitați: echilibristica societății nu se termină niciodată. Este un circ perpetuu, cu acrobați de toate vârstele, și cu publicul care aplaudă exact când nu ar trebui.

Ziua tăcerii rupte: De ce sănătatea mintală ne afectează pe toți?

10 octombrie – Ziua mondială a sănătății mintale

În fiecare an, pe 10 octombrie, lumea își îndreaptă atenția către un subiect pe cât de vital, pe atât de stigmatizat: sănătatea mintală. Această zi, instituită în 1992 de Federația Mondială pentru Sănătate Mintală (WFMH) în parteneriat cu Organizația Mondială a Sănătății (OMS), nu este doar un eveniment din calendar. Este un apel global de a combate stigmatizarea, de a educa publicul și de a mobiliza resursele necesare pentru a face îngrijirea psihologică o realitate accesibilă.


Cine stabilește agenda globală

Decizia de a dedica o zi globală sănătății mintale aparține WFMH, care, începând cu 1994, stabilește și o temă anuală specifică. Aceste teme — de la sănătatea mintală la locul de muncă, la sănătatea mintală ca drept uman universal — urmăresc să focalizeze eforturile la nivel guvernamental, instituțional și comunitar. OMS folosește rețeaua sa extinsă pentru a amplifica aceste mesaje, transformând Ziua mondială a sănătății mintale într-un motor pentru schimbarea politicilor publice.

O criză dincolo de etichete

Ziua de 10 octombrie nu se referă la o singură afecțiune, ci la întregul spectru al tulburărilor mintale și neurologice care afectează, conform estimărilor, una din opt persoane la nivel global. Printre cele mai vizate se numără:

Tulburările de dispoziție: Depresia majoră și tulburarea bipolară, care afectează energia, starea emoțională și capacitatea de funcționare.
Tulburările de anxietate: Cele mai frecvente, incluzând anxietatea generalizată, fobiile și tulburarea de stres post-traumatic (PTSD).
Tulburările psihotice: Afecțiuni severe, precum schizofrenia, care necesită intervenție medicală și sprijin social constant.


Efectul de undă: tensiunea din relații

O afecțiune mintală nu rămâne niciodată o problemă pur individuală. Ea creează un efect de undă care se propagă în cele mai intime relații interpersonale:
Izolarea și retragerea: Persoana afectată se poate retrage emoțional și fizic, interpretând interacțiunile ca pe o povară sau simțind rușine.
Epuizarea îngrijitorului: Familia și partenerii sunt adesea forțați să preia rolul de ,,îngrijitori”, fără a avea resursele sau pregătirea necesară, ceea ce duce la epuizare, stres și resentimente.


Instabilitatea relațională: Schimbările bruște de dispoziție, iritabilitatea sau lipsa de empatie (cauzate de simptome) creează un mediu familial imprevizibil, deteriorând comunicarea și intimitatea.


Cel mai mare obstacol: refuzul de a accepta

Unul dintre cele mai dificile aspecte este atunci când persoana afectată refuză să accepte că are o problemă. Acest refuz este alimentat de:

Stima internă: Teama de a fi etichetat sau judecat.
Anosognozia: O incapacitate neurologică de a recunoaște boala, specifică tulburărilor severe.
Confuzia simptomelor: Tendința de a interpreta simptomele (oboseala, iritabilitatea) ca fiind defecte de caracter sau reacții normale la stres, nu ca semne ale unei boli.
Soluții: Tact, răbdare și acțiune fără judecată.


Atunci când confruntarea directă eșuează, apropiații trebuie să adopte o abordare strategică:

Concentrarea pe comportament: Evitați etichetele (,,ești bolnav”). Concentrați-vă pe observații neutre: „Am observat că nu mai poți dormi și ești mereu obosit. Am putea vedea un doctor pentru insomnie?”
Încrederea în primul rând: Asigurați persoana că sunteți alături de ea ca partener de sprijin, nu ca judecător. O abordare plină de empatie reduce teama și deschide ușa către ajutor.
Ușile mici: Dacă psihologul sau psihiatrul sunt refuzați, începeți cu o vizită la medicul de familie, pentru a exclude cauzele fizice ale simptomelor. Adesea, medicul de familie poate face prima recomandare.


În cazurile extreme, în care viața persoanei sau a celor din jur este pusă în pericol, legislația permite intervenția de criză și internarea involuntară, o măsură necesară, dar strict reglementată.

Ziua mondială a sănătății mintale ne învață că lupta împotriva bolilor mintale este o responsabilitate colectivă. Prin înțelegere, educație și prin eliminarea tăcerii, putem transforma acceptarea problemei, din cel mai mare obstacol, în primul pas către vindecare.

De ce moneda românească se numește „leu”?

 


Numele monedei noastre naționale, leul (RON), nu provine dintr-o conexiune directă cu fauna locală, ci este un ecou lingvistic și comercial al Europei secolului al XVII-lea. Este povestea modului în care o imagine simplă, gravată pe o monedă străină, a supraviețuit ca simbol al valorii și, în cele din urmă, a devenit un semn de suveranitate națională.


Originea: talerele cu leu (Löwenthaler)

Răspunsul stă în circulația intensă a monedelor europene în Țările Române, crucială pentru comerțul regional:
Secolul al XVII-lea: Prin Țara Românească și Moldova circulau masiv taleri olandezi, cunoscuți sub numele de Löwenthaler (taleri cu leu).
Imaginea contabila: Pe reversul acestor monede era ștanțat un leu rampant (stând în două labe).
Simplificarea populară: Comercianții și oamenii de rând nu foloseau denumirea germană complexă, ci se refereau la monedă simplu: „lei”. Numele a prins rădăcini imediat, fiind mai ușor de reținut decât denumirea oficială.

Notă de context: Nu este întâmplător faptul că și moneda bulgară se numește lev/leva – același animal, aceeași rădăcină etimologică, preluată din aceleași talere olandeze care circulau intens în Balcani.


Leul: unitatea de socoteală imaginară

Chiar și după ce Löwenthaler-ul a dispărut din uz, termenul de „leu” a rămas în vocabularul popular ca o unitate de socoteală imaginară. Într-o epocă marcată de o mare varietate de monede (turcești, austriece, rusești) și de instabilitate politică, ,,leul” oferea un reper stabil pentru a estima și compara prețurile.


Drumul către suveranitate monetară

Transformarea leului din simplu cuvânt în monedă națională a fost un proces lung și sinuos, marcat de lupta pentru autonomie față de Imperiul Otoman:
1. Unitatea teoretică (1835)
Țara Românească: Pe 16 septembrie 1835, domnitorul Alexandru Ghica a încercat să formalizeze utilizarea monedei, consfințind „leul” ca unitate teoretică de cont, echivalentul a 60 de parale, în încercarea de a ordona haosul monetar.
Eșecul Politic: În Moldova, inițiativa a fost respinsă de Înalta Poartă, care nu permitea o autonomie monetară atât de mare unui stat vasal.
2. Înființarea oficială (1867)
Adevărata naștere a monedei naționale a venit după Unirea Principatelor:
Tentativa Cuza: Alexandru Ioan Cuza a încercat, fără succes imediat, să emită moneda națională.
Actul final (22 Aprilie 1867): Abia în 1867, sub domnia lui Carol I, statul român a reușit să fixeze oficial moneda: Leul.
Sistemul: Leul a fost adoptat ca monedă bimetalică (ancorată în argint și aur).
Diviziunea: A fost împărțit în 100 de bani (termen care înseamnă generic ,,bani” în limba română).


Paritatea: S-a stabilit paritatea de 1 leu = 1 franc francez, prin aderarea la Uniunea Monetară Latină. Acesta a fost un gest important de ancorare a economiei românești la standardele europene.
Primele emisiuni cu chipul regelui Carol I au reprezentat dovada fizică, pe metal, a faptului că noul stat își asuma o identitate monetară proprie și, implicit, un simbol ferm al suveranității sale.


Numele rămâne, valoarea evoluează

Paradoxul : moneda românească poartă numele unui animal (leul) pe care nu l-am avut niciodată în sălbăticie.
„Leul” românesc este un excelent exemplu al modului în care un nume popular, născut dintr-o referință vizuală străină, a supraviețuit schimbărilor geopolitice și economice pentru a deveni, în cele din urmă, simbolul concret al independenței și al capacității unei națiuni de a-și cântări singură viitorul.

Moaște și absurd: interviu c-un pelerin

0

Moaște și absurd în Gara de Nord

Ne aflăm în București, Gara de Nord, unde am oprit, la întâmplare, un pelerin ce se îndreaptă către moaștele lui Dimitrie.

Reporter:

Bună ziua! Cum vă numiți, stimate domn?

Pelerin:

Doamne ajută! Numele meu e Doru Lelii, sat Peștera de Jos, comuna Doamnei, bărbat între două vârste, înalt, chipeș, frumos, elegant, ștoc, beton…

Reporter:

Suficient, nu trebuie să vă descrieți!

Pelerin:

Copywriter la biserica de la noi din sat…

Reporter:

Eu n-am mai pomenit așa ceva. Cu ce se ocupă mai exact un copywriter la biserică?

Pelerin:

Transcriu acatiste, pomelnice…

Reporter:

Cum de ați venit până la București?

Pelerin:

Am venit bine, cu trenul, să mă rog la sfintele ciolane, ca popa nostru, Cornel Șutul, să fie numit protopop până la anul nou.

Reporter:

Frumos gest, altruist…

Pelerin:

A promis că dacă va fi numit, îmi mai dă un post de clopotar, part-time, la capela cimitirului din sat.


Moaște și realitate distorsionată

Reporter:

Deci veniți să vă rugați la moaște. Mă întreb doar: se plictisesc ele de vizitatori sau vă dau bonus pentru prostie?

Pelerin:

Oasele putrezite nu se plictisesc niciodată. Ele mă recunosc după aura copywriter-ului de biserică. Sunt printre aleși: elegant, ștoc, beton…

Reporter:

Ah, deci moaștele fac selecție pe frumusețe și stil vestimentar. Bine de știut. Și dacă nu le place aura? Le trageți un scuipat?

Pelerin:

Nu, domnule, moaștele luminează doar pe cei care înțeleg. Restul… să-și bage nasul în pomelnice.

Reporter:

Înțeleg. Și după ce vă rugați la moaște, ce planuri de carieră spirituală aveți?

Pelerin:

Clopotul, post part-time la cimitir. E combinația perfectă pentru inspirație: moaștele, clopotul și eu, copywriterul.

Reporter:

Foarte practic. Și cum stă treaba cu virușii de sezon? Tot cu aspirină și rugăciune?

Pelerin:

Exact. Bineînțeles, Dumnezeu mă protejează, iar aspirina e cadoul moaștelor.

Reporter:

Moaștele sunt farmaciste acum? Extraordinar!

Pelerin:

Sunt ce trebuie. Dacă nu te vindeci, e vina ta că nu ai citit acatistul corect.

Reporter:

Evident, moaștele nu acceptă scuze. În caz contrar, îți trimit notificări divine: „Ești penalizat spiritual!”

Pelerin:

Exact! Și dacă nu înțelegi semnele, râd în hohote… adică moaștele râd prin mine.

Reporter:

Sigur, râsul este cel mai bun antivirus.

Pelerin:

Absolut. Și când ajungi la ciolane, realizezi că viața ta s-a schimbat complet și irefutabil, dacă știi să citești pomelnicele și acatistele…

Reporter:

Deci moaștele sunt niște…?

Pelerin:

Exact. Și dacă popa Cornel zâmbește sec, înseamnă că asta a băut…

Reporter:

Iar dacă nu?

Pelerin:

Atunci moaștele fac curățenie spirituală…


Despre credință, pelerinaje și… moaște

Reporter:
– Așadar, domnule Lelii, văd că aveți o plasă plină. Ce duceți acolo, dacă nu sunt indiscret?

Pelerin:
– Două pungi de covrigi, o sticlă de agheasmă, trei lumânări, un spray de gât, și niște mici rămași de la pomană. Moaștele trebuie să simtă ospitalitatea românească.

Reporter:
– Desigur, nimic nu spune „pelerinaj” mai bine ca un pachet de mici reci și un bidon cu apă sfințită, reciclată din apă pluvială.

Pelerin:
– E bine să fii pregătit. Când ajungi la moaște, nu știi cât durează coada. Unii stau și 24 de ore. Eu, fiind copywriter la biserică, am experiență la scris acatiste în picioare.

Reporter:
– Și vă gândiți că Sfântul Dimitrie o să vă recunoască după caligrafie?

Pelerin:
– Poate nu după scris, dar după dedicație, sigur. Eu pun suflet în fiecare pomelnic. De exemplu: „Pentru popa Cornel Șutul, să fie protopop cu normă întreagă și har extins.”

Reporter:
– Har extins? Ca abonamentul la internet?

Pelerin:
– Aproximativ. Să aibă acoperire pe tot județul.

Reporter:
– Înțeleg. Și pentru dvs. personal, ce cereți moaștelor?

Pelerin:
– Un post stabil la cimitir. Clopotar part-time. Poate și un mic bonus spiritual.

Reporter:
– Poate și o reducere la tămâie, pentru angajați.

Pelerin:
– Ar fi bine. Tămâia e scumpă, iar soacră-mea consumă multă.

Reporter:
– În ce sens „consumă”?

Pelerin:
– O afum când se agită. Zic că-i scot dracii. Dar tot ea zice că-i place mirosul.

Reporter:
– Un fel de aromaterapie ortodoxă. Minunat.


Doru Lelii, încrezător, povestea cu patos despre destinul său spiritual

Pelerin:
– Eu, domnule reporter, am avut un vis. Moaștele mi-au apărut în vis și mi-au zis: „Doru, ia trenul spre București și du pomelnicul pentru popa Cornel. Nu uita de acatistul cu 7 pagini, scris cu pix albastru.”

Reporter:
– Da, sigur. Moaștele preferă albastru. E culoarea inspirației și a birocratiei divine.

Pelerin:
– Exact! De aia scriu totul cu pix de firmă. Nu te joci cu sfinții.

Reporter:
– Corect. Un acatist scris prost poate fi respins la poarta cerului, nu?

Pelerin:
– Da, și atunci trebuie să refaci tot dosarul spiritual. Cu o copie după certificatul de botez și recomandare de la popă.

Reporter:
– Excelent. Un sistem bine pus la punct. Aproape ca ANAF, dar cu icoane.


Doru Lelii își face cruce de trei ori, cu mișcări ample, aproape artistice, cu ambele mâini.

Reporter:
– Ce s-a întâmplat?

Pelerin:
– Semn divin. Moaștele îmi arată că trebuie să fiu răbdător.

Reporter:
– Sau mecanicul și-a aprins o țigară.

Pelerin:
– Poate. Dar nimic nu e întâmplător. Eu cred în sincronicități.

Reporter:
– Eu cred în mecanică feroviară.

Pelerin:
– Domnule reporter, să știți că și la noi în sat se întâmplă minuni. De exemplu, clopotul a bătut singur într-o noapte.

Reporter:
– Probabil vântul.

Pelerin:
– Sau moaștele.

Reporter:
– Sau bețivul satului.

Pelerin:
– Nu, el era cu mine, scriam acatiste.

Reporter:
– Evident. În doi se scrie mai repede…


După câteva ore, ajung în apropierea Mitropoliei. Coada se întinde ca o coloană de credincioși hipnotizați, toți cu ochii pe cutia unde se odihnesc moaștele

Reporter:
– Uite, domnule Lelii, zeci de oameni adunați pentru moaște. Se pare că lumea încă are credință.

Pelerin:
– Normal, domnule. Credința nu moare. Uitați-vă la oamenii ăștia: toți vin cu sufletul curat. Eu respir credință.

Reporter:
– Se simte. Aerul are un parfum puternic de speranță și busuioc uscat.

Pelerin:
– Așa e la moaște. Totul se purifică.

Reporter:
– Da, inclusiv logica.

Pelerin:
– Nu toți pot înțelege misterele sfinte. Trebuie să fii inițiat.

Reporter:
– Cum devii inițiat? Se dă test grilă?

Pelerin:
– Nu, e pe bază de credință și de donații.

Reporter:
– Firește. Harul nu vine gratis.


Mulțimea înaintează încet, cu un ritm aproape ritualic. Pelerinii șușotesc între ei despre vindecări miraculoase, salarii crescute după rugăciuni, și rude care au scăpat de amenzi datorită moaștelor

Reporter:
– Impresionant. Văd că moaștele au devenit și departament de resurse umane.

Pelerin:
– Da, rezolvă tot: sănătate, bani, iubire. Eu le cer doar un post stabil și un pic de inspirație pentru acatiste.

Reporter:
– Generos din partea dvs. Alții cer mântuirea, dvs. doar un loc part-time la cimitir.

Pelerin:
– Fiecare cu prioritățile lui. Eu sunt realist.

Reporter:
– Într-o lume de fanatici, realismul e un act de curaj.


Doru Lelii se apropie de raclă, scoate din geantă o hârtie mototolită și un marker și începe să scrie direct pe genunchi.

Reporter:
– Ce faceți acolo?

Pelerin:
– Actualizez pomelnicul. Mi-a venit o idee pe drum. Adaug și pe soacră-mea, să-i mai domolească nervii.

Reporter:
– Înțelept. Poate îi trimite Sfântul un somn de vreo două zile.

Pelerin:
– Sau o revelație.

Reporter:
– Sau un concediu prelungit într-o altă dimensiune.

Pelerin:
– Hehe, nu fiți răutăcios. Toți avem crucea noastră a mă-sii…

Reporter:
– A dvs. pare mai mult o glumă.

Pelerin:
– Poate, dar una cu final fericit.

Reporter:
– Finalul fericit e rar în poveștile cu moaște. De obicei se termină cu o poză pe Facebook și o febră musculară.

Pelerin:
– Nu pentru mine. Eu o să simt energia, o să mă purific.

Reporter:
– Sau o să vă îmbolnăviți de la frig. Tot un fel de transformare spirituală.


Când în sfârșit ajung în fața raclei, Doru Lelii îngenunchează teatral. Mulțimea oftează, telefoanele se ridică, toți vor poza perfectă cu moaștele. Reporterul oftează și el, dar din motive diferite

Reporter:
– Asta e, domnule Lelii. Ați ajuns. Cum e? Simțiți ceva?

Pelerin:
– Da. O vibrație. Un fior sfânt. Poate și frigul din beton.

Reporter:
– Așa începe iluminarea. Cu o crampă.

Pelerin:
– Nu râdeți, domnule. Eu chiar simt că m-am schimbat.

Reporter:
– În bine, sper.

Pelerin:
– Da. De acum o să fiu mai atent la semne.

Reporter:
– Adică?

Pelerin:
– O să mă rog mai mult. Și o să mă feresc de oameni fără credință.

Reporter:
– Ca mine.

Pelerin:
– Poate. Dar și dvs. o să vă schimbați.

Reporter:
– Sigur. Mă duc acasă să-mi fac un altar din sarcasm și cafea.

Pelerin:
– Fiecare cu credința lui.

Reporter:
– Exact. Eu cred că dacă mai stau mult în mulțimea asta, mă transform în moaște.

Interviu c-un pelerin

0

Pamflet satiric despre credință, pelerinaje și zgârie-nori electorali

Reporter:
– Iată-ne în Iași, în gara N, unde am oprit, la întâmplare, pe unul dintre pelerinii care merg la moaștele Sfintei Paraschiva!

Bună ziua!
Cum vă numiți, stimate domn?

Pelerin:
– Ziua bună!
Numele meu e Aiurel Perelin AlFrosinei, am 51 de primăveri, din comuna Ciufuții din Vale și am venit…

Reporter:
– Aveți un nume interesant, cum l-ați dobândit?

Pelerin:
– Aiurel e de la tata, a vrut Aurel, dar cum tocmai se întorcea de la băut cu tovarășii…
Perelin e nume de scenă și Al Frosinei e de la străbunica, Frosina, care a avut 12 copii cu tați diferiți. Pe care-l întreba cineva al cui e, zicea: „Al Frosinei!”.

Reporter:
– Nume de scenă, dar ce ocupație aveți?

Aiurel:
– Păi, am meseria de videochatist, sunt influencer la noi în parohie și manifestant la mitingurile partidului doamnei primar.
Perelin vine de la perelina pe care o port în timp ce evoluez în fața camerelor. Ai văzut perelin fără perelină?

Reporter:
– Observ că aveți o parte din recuzită…

Aiurel:
– Normal, mi-am luat perelina pe mine, să mă vadă toate enoriașele și să-și zică „uite ce perelin frumos!”.

Reporter:
– Cum de ați venit tocmai până aici?

Pelerin:
– Am venit cu autocarul pus la dispoziție de popa Cinstel Ciufutul, de la noi din parohie, care ne-a promis că dacă o votăm iar pe nevastă-sa primar, ne duce în perelinaj la moaște să ne rugăm pentru îndeplinirea promisiunii electorale.

Reporter:
– Ce anume v-a promis?

Pelerin:
– Ne-a promis că-și face un zgârie-nori și ne mută toată comuna pe verticală, cu condiția să-i donăm toate proprietățile de pe orizontală.

Reporter:
– De ce ați face asta?

Aiurel:
– O facem bucuroși, dumneata nu știi că pe jos or să mișune o puzderie de 5 Geuri din alea?

Reporter:
– O ultimă întrebare, observ că aveți o pancartă pe care scrie „Cred în Dumnezeu, nu în covrig!”
E aglomerație mare la moaște și virusul încă mai afectează persoane. Nu vă este teamă?

Aiurel:
– Sfântuța noastră i s-a arătat în vis lu’ țața Floarea din capul uliței și i-a zis că nu există covirus din cela. Apoi, dacă nici țața Floarea nu le știe pe toate…


Drumul spre sfințenie cu escală la bufet

Reporter:
– Așadar, domnule Perelin, autocarul dumneavoastră e plin de pelerini. Cum a fost drumul până aici?

Aiurel:
– Frumos, dom’ reporter, frumos, dar greu… la urcare, că la coborâre am dormit.
Ne-a pus popa un film motivațional – „Sfintele moaște și secretul succesului personal” – făcut de doamna primar pe fonduri europene.
N-am înțeles tot, că vorbea peste subtitrare, dar am simțit harul, că aveam pielea de găină și stomacul chircit de foame.

Reporter:
– Ați mâncat ceva pe drum?

Pelerin:
– Da, o colivă vegană de la popa, cu stafide ecumenice. Și câteva sarmale reci de la țața Floarea, care a jurat că le-a binecuvântat personal Sfânta Paraschiva, în vis. Păcat că a visat-o cu o zi înainte de post.

Reporter:
– Cum e atmosfera printre pelerini?

Aiurel:
– Sfințenie și alcool sanitar, dom’ reporter! Cântăm, ne rugăm, mai dăm și câte un live pe Facebook, să vadă lumea că suntem credincioși practicanți.
A zis popa că fără share nu se pune la mântuire.

Reporter:
– Serios?

Pelerin:
– Da, că dacă n-ai dat share la moaște, e ca și cum n-ai fost. Eu am hashtaguri sfințite: PelerinDeLux, RugăciuneCuFilter, MoașteVibes.

Reporter:
– Ce așteptări aveți de la acest pelerinaj?

Pelerin:
– Eu sper să primesc semn. Am cerut la rugăciune să-mi dea Dumnezeu un job mai stabil, ceva la partid, să nu mai depind doar de videochatul parohial.
Mă gândesc la o emisiune: „Pelerinul în direct”, cu invitați, mir și oferte la lumânări.

Reporter:
– Ați mai fost vreodată la moaște?

Pelerin:
– De șase ori. Prima oară am stat trei zile la coadă, m-a prins și ploaia și foamea, dar am primit o sticluță cu agheasmă expirată, semn că Dumnezeu mă încearcă.
A doua oară, am primit o broșură cu chipul doamnei primar și rugăciunea ei personală: „Dă-mi, Doamne, majoritate absolută!”.

Reporter:
– Impresionant… și anul acesta, cu virușii care tot circulă, nu v-a fost frică?

Pelerin:
– Aoleu, dom’ reporter, dacă țața Floarea zice că nu există, eu cum să nu cred?
Plus că popa Cinstel a zis că dacă te rogi suficient, virusul moare de rușine.
Și a mai zis că masca e semn de necredință. Doar hoții și ateii își ascund fața!

Reporter:
– Ați respectat totuși ceva măsuri de protecție? E lume multă la coadă la moaște.

Aiurel:
– Da, port perelina de protecție spirituală. Are trei straturi: credință, plastic și un miros discret de mir combinat cu dezinfectant.

Reporter:
– Observ că v-ați făcut și un banner.

Aiurel:
– Da, scrie „Jos covrigul! Sus credința!”.
E un mesaj pentru toți ereticii care cred în știință. Știința e bună doar când ne dă semnal la telefon, altfel ne rătăcește.

Reporter:
– Înțeleg. Și ce planuri aveți după ce vă închinați la moaște?

Aiurel:
– Ne-a promis popa că mergem la inaugurarea noului său centru spiritual-electoral, „Agheasmă pentru toți și Wi-Fi gratuit”.
Se face și tombolă – cine aduce trei voturi primește o icoană cu LED.

Reporter:
– Ce părere aveți despre faptul că unii acuză pelerinii că pun sănătatea publică în pericol?

Aiurel:
– Dom’ reporter, sănătatea publică o pune în pericol necredința!
Dacă ne-am ruga toți, virușii ar muri instantaneu.
Eu am făcut testul cu lumânarea: am aprins una lângă o persoană pozitivă, și n-a pățit nimic, doar i s-a făcut cald la frunte.

Reporter:
– …testul cu lumânarea?

Aiurel:
– Da, metoda Țaței Floarea.
Dacă flacăra tremură, ai păcate; dacă se stinge, ai datorii la primărie; dacă rămâne aprinsă, ești curat și poți merge la pelerinaj.

Reporter:
– Extraordinară metodă!

Aiurel:
– Da, e acreditată de Mitropolia Ciufuților.

Reporter:
– Ce părere aveți despre oamenii care spun că pelerinajul e doar un pretext politic?

Aiurel:
– Calomnii, dom’ reporter! Noi nu facem politică, doar rugăciuni sincronizate cu sondajele.
Dacă Dumnezeu vrea ca doamna primar să câștige, cine suntem noi să ne împotrivim?

Reporter:
– Și dacă nu câștigă?

Aiurel:
– Atunci a fost voia Domnului, dar și sabotajul opoziției, care n-a crezut destul.

Reporter:
– Înțeleg. Și cum vă pregătiți pentru momentul atingerii sfintelor moaște?

Aiurel:
– Mi-am luat mănușă sfințită, cu dezinfectant teologic.
Am antrenat palma la pupat, că am rată mare de conversie.
În plus, mi-am tatuat pe mână codul QR al rugăciunii, să nu mai pierd vremea cu Acatistul.

Reporter:
– Și credeți că Sfânta Paraschiva vă va împlini dorințele?

Aiurel:
– Normal, că doar i-am făcut și eu reclamă pe TikTok.
Clipul cu MoașteChallenge are 15.000 de vizualizări!
Sfânta știe să aprecieze efortul digital.

Reporter:
– După ce vă întoarceți acasă, ce veți face?

Aiurel:
– Mă duc la primărie să cer loc în zgârie-nori.
Popa a zis că se dă prioritate pelerinilor fideli și celor care au donat pământul de pe orizontală.
E viitorul, dom’ reporter! Pelerinajul vertical!

Reporter:
– Într-un cuvânt, credeți că ați atins sfințenia?

Aiurel:
– Nuuu, dar am ajuns aproape: am card de fidelitate la moaște, reducere 20% la lumânări și o promisiune că, dacă mă mai duc de trei ori, îmi dau un loc la balcon în cer.

Reporter:
– Ultima întrebare, domnule Perelin: ce mesaj aveți pentru românii care se uită sceptici la pelerini?

Aiurel:
– Să iasă din case și să creadă!
Să lase televizorul și să vină la rând, să simtă mirosul de evlavie, amestecat cu transpirație și mici.
Să creadă în Sfânta, nu în statistici.
Că noi, pelerinii, ținem țara pe credință, nu pe Facebook!

Reporter:
– Vă mulțumesc pentru interviu.

Aiurel:
– Cu plăcere! Dacă vreți, vă fac reducere la o sesiune de rugăciune live pe OnlyPelerini.


Epilog (nescris, dar inevitabil):

În timp ce autocarul pleacă, pelerinul transmite live: „Ajungem la sfințenie, fraților! Vedeți să nu vă prindă moartea neabonată!”.
În spate, țața Floarea doarme cu ochii deschiși, visând că Sfânta Paraschiva a dat follow back.
Iar în zare, popa Cinstel Ciufutul ridică primele etaje din zgârie-norul mântuirii, cu banii strânși de la pelerinii care cred că cerul începe la etajul 13.

9 Octombrie 1916

Ziua în care Constanța a căzut. Ocupația bulgară a Dobrogei și umbrele istoriei uitate

Istoria României Mari este plină de eroism, dar și de capitole sumbre, pe care fie le-am uitat, fie am fost obligați să le trecem sub tăcere. Un astfel de capitol nescris, ascuns sub preșul alianțelor politice, este cel al ocupației bulgare a Dobrogei (1916-1918) în timpul Primului Război Mondial.


Răzbunarea pentru umilința din 1913

Intrarea României în Marele Război, în 1916, a oferit Bulgariei – aliată a Puterilor Centrale – ocazia perfectă de a se răzbuna pentru înfrângerea suferită în Al Doilea Război Balcanic (1913), când a fost forțată să cedeze teritoriul Cadrilaterului. Dorința de răzbunare și ambițiile expansioniste s-au tradus rapid într-o campanie brutală în Dobrogea.
9 octombrie 1916 a rămas o dată neagră în memoria locală. Atunci, coloane de trupe germano-bulgare și-au făcut intrarea în Constanța, oraș devastat de bombardamente. Ocuparea vechii cetăți a Tomisului a marcat începutul unei perioade de doi ani de suferință pentru dobrogeni.


Vandalism, teroare și tăcere

Constanța, cel mai mare port comercial al României la Marea Neagră, a avut de suferit în mod deosebit. Soldații bulgari, în ciuda regulilor războiului și a acordurilor internaționale în vigoare, s-au dedat la acte de o cruzime deosebită față de populația civilă. Agresiunea nu s-a limitat la jefuirea și deposedarea de bunuri, ci a degenerat în acte de teroare:

  • Jefuirea bisericilor din oraș.

  • Interzicerea funcționării școlilor românești.

S-a recurs la uciderea brutală a numeroșilor cetățeni români, la violarea femeilor și la torturarea copiilor, fapte care definesc o campanie de teroare împotriva populației civile.
Distrugeri culturale: Statuia lui Ovidius a fost dărâmată de pe soclu, fiind repusă doar la intervenția superiorilor militari germani.
În scurt timp, limba bulgară a fost declarată limbă oficială în Dobrogea, iar denumirile toponimice au fost modificate în sens favorabil intereselor Regatului Bulgar.


De ce a tăcut istoria?

Orașul Constanța și întreaga regiune a Dobrogei au rămas sub această grea ocupație timp de doi ani. Cu toate acestea, numeroase file din istoria Dobrogei au fost trecute sub tăcere în manualele regimului comunist, instaurat după Al Doilea Război Mondial. Motivul este atribuit intereselor politice: pentru a nu afecta relațiile cu „statul frate” comunist bulgar, istoricii „epocii de aur” au omis să dezbată această perioadă tragică. Interesele ideologice și de alianță au prevalat în fața adevărului istoric național.

Reîntoarcerea la patrie

Deși Armistițiul de la Focșani (decembrie 1917) și Pacea de la Buftea (mai 1918), impuse României după ieșirea Rusiei din război, păreau să consfințească ocupația, victoria finală a fost a noastră.
Vara anului 1917 adusese deja speranța prin victoriile românești de la Mărăști, Mărășești și Oituz. Când, în toamna lui 1918, balanța victoriei a înclinat definitiv de partea Antantei, conducerea României a acționat decisiv, reintrând în război.
În urma înfrângerii decisive a Bulgariei în septembrie 1918, Dobrogea a revenit rapid între granițele națiunii române, iar armistițiul general cu Puterile Centrale a găsit România în stăpânirea teritoriului dintre Dunăre și Marea Neagră, pregătită pentru împlinirea marelui ideal – Marea Unire.
Recuperarea completă a acestei istorii, cu luminile și umbrele ei, este o datorie morală față de suferința îndurată de dobrogeni.