luni, decembrie 15, 2025
Acasă Blog Pagina 5

Istoria literaturii în 50 de cărți interzise (VIII)

De la nebunie la perfecțiune

După ce am lăudat, în episodul precedent al seriei noastre de 50 de cărți interzise, nebunia lui Erasmus – acel tratat în care prostia iese la rampă și ține un discurs mai lucid decât toți filozofii la un loc – era inevitabil să ajungem și la cel mai bun prieten al său, Thomas Morus. Prietenie frumoasă, de altfel: unul scria ”Elogiul nebuniei”, celălalt visa ,,Utopia”. Probabil singura prietenie din istoria umanității în care amândoi aveau dreptate și totuși niciunul n-ar fi putut trăi în lumea celuilalt.

Erasmus râdea de lume, Morus a încercat s-o repare. Primul a înțeles că oamenii sunt ridicoli; al doilea a crezut, naiv, că ar putea fi raționali. Rezultatul? Erasmus a murit liniștit în pat, iar Morus… fără cap. O lecție simplă: râzi de lume și te iartă, vrei s-o schimbi și te execută.

Dar să nu ne grăbim. În continuarea aventurii noastre prin marile iluzii ale Renașterii, ne oprim acum pe insula imaginară a lui Thomas Morus – acel paradis social unde nimeni nu deține nimic, toți muncesc fericiți și, în mod miraculos, nimeni nu fură nimic. Pe scurt, Utopia: o lume perfectă, pe care omenirea a tot încercat s-o reconstruiască, eșuând de fiecare dată cu o pasiune demnă de admirație.

,,Utopia” lui Thomas Morus — manualul perfect pentru o lume care nu va exista niciodată

Există cărți care au schimbat lumea. Și apoi există cărți care au schimbat doar vocabularul — cum e Utopia lui Thomas Morus, apărută în 1516, care n-a produs niciun paradis terestru, dar a reușit performanța să dea numele tuturor visurilor imposibile. De atunci, fiecare politician, revoluționar sau vizionar cu o idee absurdă se refugiază în Morus ca într-o mănușă intelectuală: „nu sunt nebun, sunt utopic!”.

Insula perfectă, dar numai în carte

Morus, jurist și om de stat britanic, imaginează în ”Utopia” o insulă unde toți oamenii trăiesc în pace, proprietatea privată e abolită, banii nu există, iar toată lumea muncește, citește și mănâncă rațional. Pe scurt — un comunism creștin avant la lettre, scris de un om care avea să fie decapitat de o monarhie foarte reală.

Ironia istoriei e că Morus, canonizat ulterior ca sfânt, ar fi fost probabil executat și în propria Utopie, dacă ar fi îndrăznit să critice „sistemul perfect”.

Utopia — primul fake news filozofic

Ce n-au înțeles unii cititori e că Utopia nu era un plan politic, ci o satiră. Morus nu a vrut să construiască un paradis, ci să arate că ideile despre perfecțiune socială sunt, prin natura lor, absurde. E ca și cum ai face o rețetă de tort care iese excelent doar dacă nu o prepari niciodată.

Dar, desigur, lumea intelectuală adoră să ia glumele în serios. Astfel, timp de cinci secole, Utopia a devenit pentru ideologi ceea ce a fost Biblia pentru teologi: o sursă de citate scoase din context.

Cine a furat visul lui Morus?

De la republicile socialiste la mișcările new-age, de la planificatorii centrali până la startup-urile care promit „comunități sustenabile”, toți s-au revendicat, într-un fel, din Morus. În Utopia, oamenii lucrează doar șase ore pe zi și restul timpului îl dedică educației. Sună bine — până îți amintești că și în Uniunea Sovietică oamenii „lucrau pentru binele comun”.

Așa că, dacă citești Utopia azi, e imposibil să nu zâmbești amar: fiecare generație o reinventează ca să-și justifice propriul eșec.

O lume fără bani, dar cu conturi off-shore

Morus n-ar fi putut bănui că, 500 de ani mai târziu, planeta ar fi plină de „utopii selective”: paradisuri fiscale pentru bogați, rețele sociale unde toți sunt „egali”, dar unii au mai mulți followeri decât alții, și ideologii care promit raiul pe pământ, dar cu condiția să te abonezi lunar.

Într-un sens, trăim deja în „Utopia” lui Morus — doar că fără armonie, fără egalitate și, desigur, fără rațiune.

Morala ironică a poveștii

Cea mai mare ironie e că „Utopia” a fost scrisă de un om care știa prea bine cât de coruptă e natura umană. Morus a visat o lume perfectă tocmai pentru că trăia într-una profund imperfectă. Iar mesajul său, dacă ne uităm atent, e simplu: cine vrea o societate fără defecte, n-a înțeles nici oamenii, nici istoria.

Adevărata „Utopie” a lui Morus nu e insula imaginară, ci credința că oamenii ar putea vreodată să trăiască fără vanitate, fără putere și fără ipocrizie. Spoiler: nu s-a întâmplat.

În loc de concluzie

Dacă Utopia ar fi scrisă azi, probabil ar fi un podcast cu titlul „Cum să-ți optimizezi societatea în 10 pași”, sponsorizat de o corporație tech care vinde iluzia libertății prin algoritmi.
Thomas Morus ar fi fost invitat la TEDx, ar fi vorbit despre „echilibrul dintre rațiune și compasiune”, iar la final ar fi primit un trofeu pentru „viziune socială”.

Dar pentru cine citește printre rânduri, „Utopia” rămâne nu un plan de construcție, ci un avertisment elegant: cu cât lumea vrea mai tare să devină perfectă, cu atât devine mai absurdă.


După ce am hoinărit prin insula perfectă a lui Thomas Morus, ne întoarcem, inevitabil, pe țărmul realității – acolo unde nimeni nu trăiește din rațiune și unde virtutea are nevoie de un avocat bun. Morus ne-a arătat cum ar arăta lumea dacă oamenii ar fi morali; Machiavelli, în schimb, ne va arăta cum funcționează lumea tocmai pentru că nu sunt. Dacă „Utopia” e manualul visătorilor care cred că puterea se obține prin merit, Principele e ghidul cinicilor care știu că se menține prin frică.

Așadar, pregătiți-vă pentru următorul episod din colecția noastră de iluzii renascentiste: lăsăm în urmă paradisul rațiunii și intrăm în curtea domnitorilor fără scrupule, acolo unde idealurile se negociază, loialitatea se cumpără, iar moralitatea e doar o unealtă de PR politic. După Morus, vine Machiavelli — sau, cum ar zice Erasmus dacă ar mai fi printre noi: „Să râdem, dar să nu ne apropiem prea tare de tron.

Dumnezeu mă iubește și are cont bancar în Africa

Trăim vremuri miraculoase: Dumnezeu nu mai vorbește prin profeți, ci prin Facebook Messenger. Din când în când, o văduvă franțuzoaică cu suflet mare și cancer la gât îți scrie că vrea să-ți doneze 1,5 milioane de dolari — semn clar că binele încă există, dar cere comision. Am avut onoarea să fiu alesul ei. Iată conversația noastră plină de credință, emoție și, desigur, detalii bancare.

Iată conversația mea cu o binefăcătoare… divină:

XYZ:
Bună ziua, îmi pare rău că te contactez în felul acesta. Tocmai am văzut profilul tău pe pagina mea de Facebook și m-am gândit că ești persoana de care aveam nevoie pentru a-mi îndeplini dorința.

Eu:
Dorință? Ce dorință? (să nu fie aia cu „transfer bancar internațional”, că nu mai am loc în cont de atâtea milioane moștenite din Africa…)

XYZ:
Numele meu este XYZ, sunt de origine franceză, dar în prezent locuiesc în Canada, iar tu?

Eu:
România. (țara unde toți milionarii de pe internet caută suflete curate, preferabil naive)

XYZ:
E bine să știi că bunul Dumnezeu te însoțește în toate proiectele tale și îți protejează întreaga familie în același timp. Amin!

Eu:
Bun, și ce am de făcut la treaba asta? (că Dumnezeu n-a zis nimic despre comisioane în Noul Testament)

XYZ:
Sunt o văduvă franceză în vârstă de 59 de ani. Sufăr de cancer la gât și diabet de câțiva ani, iar starea mea s-a agravat recent. În prezent, mă aflu în Toronto, Canada, pentru cel mai bun tratament pentru afecțiunea mea, deoarece medicii mi-au spus că zilele mele sunt numărate.

Eu:
Și eu ce trebuie să fac? Trebuie să dau bani? (măcar să știu din start dacă să caut portofelul sau Biblia)

XYZ:
Nu am nevoie de banii tăi, am nevoie doar de rugăciunile tale să fiu vindecată.

Eu:
Există aplicații care pot furniza rugăciuni la comandă. (cu versiune Premium pentru cancer și abonament lunar pentru diabet)

XYZ:
Vă voi povesti puțin despre viața mea privată. Soțul meu se numește ***. A fost arhitect și a plecat într-o misiune în Canada. Apoi, în 2008, în timpul uneia dintre misiunile sale în Germania, a descoperit o industrie foarte înfloritoare și a făcut pasul decisiv. Așa că, în 2009, ne-am mutat acolo, unde l-am ajutat cu activitățile sale. Exportăm caju în China și în multe alte țări.

Eu:
Bun, și pe mine ce m-ar interesa? (dacă nu livrează și caju spiritual, conversația asta e pierdere de timp)

Eu:
Deci, până la urmă, facem afaceri sau zăcem în spitale? Care e adevărul? (că nu pot ține doliu și contabilitate în același timp)

XYZ:
E păcat să mă rog pentru odihna sufletului regretatului meu soț, pentru că acesta a murit deja într-un accident rutier.

Eu:
Da, da… înțeleg… (începe capitolul tragic al scenariului)

XYZ:
De atunci, nu am avut liniște sufletească. Dar Dumnezeu mi-a arătat un vis cu tine, că trebuie să-ți las o donație de 1,5 milioane de dolari, pentru scopuri umanitare.

Eu:
(Stop. Moment de reculegere. De fiecare dată când aud cifra „1,5 milioane de dolari”, știu că undeva, pe un server din Nigeria, o tastatură zâmbește)

XYZ:
Tot ce trebuie să faci este să trimiți o copie după buletin și o mică taxă de transfer către avocatul meu din Benin.

Eu:
(mică taxă… mică, dar cu dinți ascuțiți. Seamănă cu acele „taxe simbolice” care îți simbolizează tot salariul)

Eu:
Și dacă refuz?

XYZ:
Vei pierde binecuvântarea Domnului.

Eu:
(mda, cum să nu. Ultima dată când am refuzat o donație falsă, am pierdut doar 17 email-uri cu „Hello my dear friend”)


Așadar, Dumnezeu lucrează prin mesagerie privată, cu accent francez și cont bancar din Benin.
Iar noi, muritorii sceptici, riscăm să pierdem „binecuvântarea de 1,5 milioane de dolari” doar pentru că ne e lene să ne fotografiem buletinul.

Dar poate că totul e, într-adevăr, o probă de credință.
Cine știe? Poate în Rai chiar există un server unde toate aceste conversații sunt stocate, la rubrica „Fraieri pierduți, dar salvați spiritual.”

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (VII)

De la Talmud la Erasmus: cum să nu-ți pierzi mințile căutând înțelepciunea

După ce, în episodul trecut din Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise, am răsfoit ,,Talmudul” în căutarea unui adevăr universal și am descoperit, cu ușoară panică, că fiecare pagină se contrazice elegant cu următoarea, am simțit nevoia unui moment de… claritate nebună.
Așa am ajuns la Erasmus din Rotterdam – omul care, spre deosebire de rabinii talmudici, n-a avut răbdare să comenteze toate contradicțiile lumii; le-a pus pe toate într-o singură carte și le-a botezat „Elogiul nebuniei”.

E o tranziție firească, de altfel: de la Talmudul, unde înțelepciunea se ascunde printre rânduri, la Erasmus, unde prostia vorbește direct.
Dacă în articolul precedent ne minunam cum popoarele își fabrică sensul prin interpretări, aici ne vom amuza cum civilizația însăși se ține în picioare doar datorită unei doze sănătoase de delir organizat.

Căci, în fond, fiecare epocă are Scripturile ei: unii au Talmudul, alții au Erasmus. Primii discută despre legea divină; ceilalți, despre legea nescrisă a absurdului.
Și, sincer, dintre cele două lecturi, a doua pare mai aproape de realitatea cotidiană – mai ales după ce deschizi știrile.

Elogiul nebuniei – manualul de autoironie pentru intelectuali prea serioși

Într-o lume în care nebunia e la modă, dar se numește „autenticitate”, e reconfortant să ne întoarcem la Erasmus din Rotterdam – omul care, în 1509, a avut tupeul să facă ceea ce azi fac doar conturile de meme: să spună adevăruri incomode, dar cu stil.

Elogiul nebuniei” nu e o simplă carte. E un cocktail exploziv de sarcasm, teologie, filozofie și marketing intelectual. Erasmus o scrie într-o săptămână, în timp ce stă în vizită la prietenul său Thomas More – un fel de influencer al moralității, care avea să fie, ironic, decapitat pentru ideile lui. (Evident, prietenii buni știu să aibă destine dramatice sincronizate.)

Un umanist cu instinct de troll

Erasmus nu a fost doar un cărturar; a fost un maestru al ironiei preventive. Râdea de toți, dar suficient de ambiguu cât să nu-l ardă nimeni pe rug. Elogiază Nebunia ca pe o divinitate binefăcătoare, care dă sens vieții umane, apoi își ascunde sarcasmul în note de subsol filozofice.

A fost, probabil, primul om care a înțeles regula de aur a satirii: dacă vrei să spui adevărul, îmbracă-l în glume. Așa poți râde de papă, de teologi, de universitari și de toți cei care se cred înțelepți, fără să fii ars, ci doar catalogat drept „excentric”.

Dacă Erasmus ar trăi azi, ar fi blocat pe rețele pentru „hate speech împotriva conformismului”. Sau, mai rău, ar fi invitat la un podcast motivațional, unde ar trebui să explice de ce „nebunia” e, de fapt, un mindset.

Nebunia – zeița sincerității

Personajul central, Nebunia, vorbește despre sine cu o inocență genială: se laudă, se ironizează, se autoproclamă indispensabilă. Un fel de influencer ante litteram.
Ea recunoaște că lumea ar fi insuportabilă fără un strop de nebunie. Iar Erasmus, cu un zâmbet discret, sugerează că întreținem civilizația doar prin iluzii colective bine organizate.

Elogiul Nebuniei” devine astfel un manual de luciditate mascată: râzi, dar simți că râsul e o formă de disperare elegantă.
Căci, în fond, cine ar vrea să trăiască într-o lume guvernată exclusiv de rațiune? (Am încercat: se numește „birocrație”).

Controverse: blasfemie sau geniu?

Când a apărut, cartea a stârnit o avalanșă de reacții: unii au văzut în ea o insultă la adresa Bisericii, alții o operă de credință subtilă. Pe scurt, a fost acuzat simultan de erezie și de lașitate – performanță rară chiar și pentru un intelectual renascentist.

Erasmus, însă, a jucat fin. S-a poziționat mereu „între”: între Luther și papalitate, între filozofie și teologie, între adevăr și glumă. Într-un fel, a fost primul european indecis convins că echilibrul e o formă superioară de ironie.

Iar astăzi, când intelectualii contemporani se bat pe moralitate ca pe o platformă electorală, Erasmus pare mai actual ca oricând: un om care spunea ce gândește, dar suficient de diplomat încât să nu fie anulat după primul paragraf.

Morala? Nebunia ne ține sănătoși

Elogiul nebuniei” e o oglindă care nu deformează – doar luminează prea puternic. Râdem de prostia altora, dar ne recunoaștem reflexul în fiecare pagină.
Erasmus ne arată că prostia e universală, doar se schimbă uniforma: în secolul XVI, purta roba teologică; azi, are costum de televiziune sau cont verificat.

Nebunia e aceea care ne face suportabili, sociabili și, paradoxal, rezonabili.
Pentru că nimeni nu suportă prea multă rațiune – e ca un vin fără alcool: decent, dar lipsit de viață.


Concluzie – Erasmus, patronul spiritual al sarcasmului civilizat

Elogiul nebuniei” nu e doar un text despre prostie, ci un text împotriva ipocriziei. E manualul nescris al satirei europene: cum să spui totul, fără să spui nimic direct.

Astăzi, când nebunia s-a reinventat în variante corporate, spirituale sau conspiraționiste, lucrarea lui Erasmus rămâne o terapie culturală.
O pastilă de luciditate care se ia râzând.

Și poate că adevărata nebunie nu e să-i dai dreptate lui Erasmus, ci să crezi că lumea s-a schimbat între timp.


După ce Erasmus a elogiat Nebunia, prietenul său, Thomas More, s-a gândit, probabil, că lumea merită și o geografie a imposibilului. Așa s-a născut ,,Utopia” — locul unde oamenii sunt raționali, virtuoși și fericiți… adică un teritoriu care, prin definiție, nu poate exista decât într-o carte.
Se spune că More a scris Utopia inspirat de spiritul ironic al lui Erasmus. Eu cred invers: că după ce l-a citit pe Erasmus, a înțeles că singura reacție logică la realitate e să o înlocuiești cu una imaginară.

Dar despre asta — despre insulele perfecte, legile absurde și fericirea reglementată prin decret — vom vorbi în episodul următor.
Deocamdată, să-l lăsăm pe Erasmus să râdă în continuare de lume… și pe noi, să ne prefacem că nu ne recunoaștem în glumele lui.

Mitocănismul, noul blazon al politicii române

Trei decenii au trecut de când Seniorul și-a închis ochii, iar noi, în loc să-i cinstim memoria prin progres și decență politică, am reușit performanța de a-i confirma cele mai sumbre presimțiri. Dacă moartea lui Corneliu Coposu, survenită acum 30 de ani, a generat un val de simpatie populară care a hrănit speranța, astăzi, clasa politică românească nu generează decât grețuri și un hohot amar de râs.

În 1995, pleca dintre noi un om care a petrecut 17 ani în temnițele comuniste pentru că a refuzat să-și vândă sufletul. Un om care, deși scos la lumină dintr-un întuneric istoric, a rămas un far al demnității, al dialogului și al aristocrației principiale. A fost huiduit, maltratat și urât de o gloată manipulată de oamenii lui Iliescu, a suferit înjurături și umilințe, dar a rămas vertical. A fost un gentleman în politica românească, iar sutele de mii de oameni prezenți la înmormântarea sa au arătat că, sub molozul tranziției, sufletul României încă vibra la chemarea onoarei.

Dar de la acest nivel de sacrificiu și noblețe – care a pavat drumul spre victoria CDR din ’96 – astăzi am ajuns la circ. Am ajuns la un nou tip de politică, în care onoarea a fost înlocuită de șiretlic, viziunea de urlet, iar decența de o serie de spectacole publice de o abjecție dezarmantă. Am coborât nu doar ștacheta, ci am aruncat-o cu totul în noroi.

Aristocrația principială în fața gloatei manipulate

Corneliu Coposu a reprezentat o anomalie în peisajul post-decembrist: un om onest într-o politică plină de lupi. Reintrodus forțat în viața publică după 17 ani de teroare comunistă, el nu a adus cu sine dorința de răzbunare sau îmbogățire, ci, mai degrabă, bunele maniere și principiile unei Românii interbelice apuse. Era un supraviețuitor care nu cerea nimic, dar oferea totul: un model de rezistență morală.

Această decență l-a costat însă scump. În anii de tranziție tulburi, în care FSN-ul lui Iliescu deținea controlul asupra pârghiilor puterii și, mai ales, asupra manipulării emoționale a maselor, Coposu a devenit ținta predilectă a propagandei. El, simbolul rezistenței anticomuniste, era etichetat drept “agent străin”, “moșneag” sau, mai grav, “dușman al poporului” – aceleași etichete pentru care fusese aruncat în închisoare!

De la principiul de oțel la huiduielile din piață

Imaginea unui Senior cu siluetă nobilă, cu ochi blânzi, dar cu o demnitate de neclintit, asaltat de huiduieli și înjurături, este epitaficul eșec al tranziției noastre. Pe când el vorbea despre stat de drept, piață liberă și democrație occidentală, oamenii lui Iliescu dezlănțuiau minerii și o propagandă mizerabilă care-l asocia cu forțe oculte. Această cruzime publică, această încercare de a-l reduce la tăcere prin larmă și ură, a fost prețul plătit de aristocratul moral al politicii românești.

Tratamentul rezervat lui Coposu nu a fost doar o luptă politică; a fost o tentativă de asasinat moral, orchestrată de cei care doreau să șteargă orice urmă a României de dinainte de 1947 și să legitimeze eternitatea FSN.

Triumful moral: sute de mii de oameni la ultimul său drum

Dar moartea lui Corneliu Coposu, survenită în 1995, a funcționat ca un declanșator emoțional neașteptat. Deși regimul nu i-a acordat funeralii naționale (o dovadă supremă a micimii și ranchiunei), poporul a făcut-o.

Sute de mii de oameni, veniți din toate colțurile țării, s-au adunat la București pentru a-i aduce un ultim omagiu. A fost un răspuns cutremurător la umilințele suferite de el în timpul vieții. Valul imens de simpatie populară, care a depășit cu mult așteptările forțelor de la putere, a demonstrat că efortul său nu fusese în zadar.

Moartea sa a devenit un catalizator pentru forțele politice anticomuniste. Acest curent de simpatie, generat de recunoașterea tardivă a sacrificiului său, a contribuit esențial la victoria istorică a Convenției Democrate (CDR) la alegerile generale din 1996. Practic, Coposu a murit pentru ca România să poată câștiga primele alegeri cu adevărat libere. A fost o victorie post-mortem a onoarei în fața propagandei.

Și totuși… de la acest pisc al speranței, iată unde am ajuns.

Mitocănismul contemporan: galeria personajelor zgomotoase

Dacă moartea lui Coposu a fost o rană nobilă, care a sângerat decență în urnele de vot din 1996, ceea ce trăim azi este o infecție generalizată. De la demnitatea tăcută a Seniorului, am ajuns la ecoul strident, dar gol, al unei galerii de politicieni care au înlocuit proiectul de țară cu spectacolul de bâlci și principiile cu capriciile isterice. Nu mai vorbim de idealuri, ci de teatru bulevardier și de un populism dezlănțuit, care nu vizează binele public, ci doar numărul de share-uri și de vizualizări.

Iată-ne, așadar, cu noua “elită”:

George Simion: champion-ul caselor ieftine și al iluziilor scumpe

În epoca lui Coposu, oamenii luptau pentru a recăpăta proprietățile confiscate de comuniști. Azi, liderul AUR, George Simion, luptă pentru a ne convinge că poate cumpăra vile boierești la prețul unui garaj: celebra casă de 35.000 de euro! Satira nu stă în faptul că ne minte, ci în grosolănia minciunii.

De la patosul discursului anticomunist, am ajuns la populismul de tip imobiliar: cel care ne promite că putem trăi ca boierii, cu bani de second hand. Este o lipsă de respect față de inteligența votantului care, deși i-a văzut haina ruptă, este acum obligat să creadă în castelul vândut la preț de garsonieră. De la aristocrația principiilor la șmecheria de mahala vopsită în tricolor.

Diana Șoșoacă: sirena de la răsărit și urlatul ca program politic

Coposu a luptat o viață întreagă pentru a smulge România din sfera de influență a Estului. Azi, o avem pe Diana Șoșoacă, un personaj ce pare scos dintr-o piesă de Ionesco, care combină istericalele publice cu servicii de PR neoficiale pentru Moscova. Urletele, scandalurile de la tribuna Parlamentului și acuzele aberante nu sunt un accident, ele sunt substitutul perfect pentru lipsa de conținut și de viziune.

Aici, mitocănismul nu este doar o chestiune de proastă creștere, ci o strategie de distragere care maschează o agendă profund antinațională. De la rezistența în fața tancurilor rusești, la plecăciunea în fața ambasadei rusești. Contrastul este de un tragism absolut.

Călin Georgescu: Guru cu pseudo-filozofie de birt

Dacă Seniorul punea preț pe elocvența intelectuală și pe argumentul solid, noii idoli ai naționalismului se bazează pe aberant. Călin Georgescu, cu frazele sale desprinse dintr-un manual de conspiraționism de grad zero, reușește să mobilizeze masele tocmai prin obscuritate și fantezie delirantă.

De la seriozitatea statului de drept la promisiunile unui guru care combină spiritualitatea de self-help cu misticismul naționalist. Politica a devenit o scenă în care cel mai important este să pari profund, chiar dacă spui cel mai mare nonsens.

Anamaria Gavrilă: abjecția râzândă

Și ajungem la momentul care definește perfect prăbușirea morală a clasei politice de azi. Corneliu Coposu a fost umilit și batjocorit de sistemul mineresc al FSN. Unul dintre acei protestatari permanenți, Marian Moroșanu (zis și “Ceaușescu”), a rămas cu un defect de vorbire tocmai în urma bătăilor încasate în stradă, bătăi ce sunt o sechelă vie a regimului FSN/Iliescu contra căruia lupta și Coposu.

Iar deputata Anamaria Gavrilă nu doar că îl ignoră sau îl atacă politic, dar râde zgomotos, mitocănește și fără nicio urmă de empatie de acest defect de vorbire.

Aceasta nu este politică, nu este satiră, nu este nimic altceva decât abjecție. Este negarea ultimă a oricărui principiu uman. De la onoarea de a muri pentru o idee, la lipsa de bun-simț de a râde de trauma fizică a celuilalt. Acesta este abîme-ul în care am căzut: politicienii noștri râd de suferința pe care o moștenim din bătăliile trecute.

Rămas bun, Seniorule!

Și iată-ne ajunși la finalul acestui spectacol grotesc. Privim în urmă, la cele 30 de decenii de când ne-ați părăsit, și ne cuprinde o rușine adâncă, o sfâșietoare senzație de eșec colectiv.

Rămas bun, Seniorule! Ați plecat în 1995, purtând încă pe umeri povara anilor de temniță și povara umilințelor publice. Ne-ați lăsat cu o moștenire simplă, dar de neatins: să nu trădăm principiul. Ne-ați arătat că se poate face politică fără urlete, fără minciuni ieftine despre case și fără râs cinic în fața suferinței.

Ați murit demn, înconjurat de sute de mii de oameni care v-au ridicat pe umeri, într-un pelerinaj al speranței, crezând că odată cu dumneavoastră se va naște, în sfârșit, o clasă politică pe măsura sacrificiului.

Dar, iată, ne-ați lăsat în grija unei galerii zgomotoase, care a transformat țara într-un circ ieftin. Ne-ați lăsat cu niște politicieni care nu doar că nu vă urmează, dar nici măcar nu înțeleg ce înseamnă bunul-simț sau trauma colectivă.

Vă cerem iertare, Corneliu Coposu. Vă cerem iertare pentru că am permis ca aristocrația morală pe care ne-ați predat-o, să fie înlocuită de mitocănia stridentă și de demagogia cinică. Vă cerem iertare pentru că v-ați sacrificat 17 ani pentru o libertate pe care mulți dintre cei de azi o folosesc doar pentru a se dezbrăca de orice urmă de decență.

Poate că acolo, de Sus, veți privi cu o tristețe amară, dar măcar veți fi ferit de urlete, de minciuni și de râsul care ne-a înghețat pe toți.

Odihniți-vă în pace, Seniorule. România de azi nu v-a fost demnă de jertfă.

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (VI)

După apocrife, urmează talmudicele

După ce, în cadrul seriei noastre despre „Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise”, în episodul trecut am tulburat apele liniștite ale internetului cu articolul despre „Evangheliile apocrife”— acele texte „uitate” de Biserică, dar redescoperite de fiecare influencer spiritual cu cont de TikTok — era firesc să mergem mai departe.
Pasul următor în drumul spre iluminare (sau confuzie, depinde de cititor) este, desigur, „Talmudul”.

Căci dacă apocrifele au fost dovada că și sfinții au avut editori pretențioși, „Talmudul” e dovada că Dumnezeu are avocați. Mulți. Toți cu opinii. Și toți convinși că au dreptate.

Unii l-au numit o „enciclopedie a înțelepciunii”. Alții, „o carte secretă”.
Dar adevărul e că, spre deosebire de postările de pe rețelele sociale, Talmudul nu se rezumă la „părerea mea”. E mai degrabă o conversație nesfârșită între minți care au descoperit că, în loc să dea verdicte, pot pune întrebări.
Și asta, într-o lume care trăiește din certitudini urlate, e aproape o erezie.

Talmudul – Cartea pe care toți o interpretează, dar nimeni n-o citește

Talmudul este una dintre acele opere care au devenit legendare nu prin lectură, ci prin reputație. E genul de carte despre care se vorbește cu încruntare, dar se citește cu dicționarul lângă tine — lucru care o elimină automat din preferințele generației scroll & swipe.

La origine, Talmudul este o colecție uriașă de dezbateri rabinice despre Legea lui Moise, adunate de-a lungul secolelor. Cu alte cuvinte, o încercare monumentală de a interpreta interpretările unei interpretări. Dacă Aristotel ar fi fost evreu, probabil ar fi scris o notă de subsol la notele de subsol ale Talmudului.

Cine l-a scris (sau cine a fost acuzat că l-a scris)

Nimeni nu „a scris” Talmudul. A fost construit treptat, ca o catedrală din texte și întrebări. În centrul său se află Mishna (legea orală codificată), înconjurată de Gemara (comentariile rabinilor). Cu timpul, comentatorii au început să comenteze comentariile, iar din acest lanț s-a născut ceva mai complex decât orice forum online: o conversație care durează de două mii de ani și încă nu s-a terminat.

Desigur, într-o lume în care unii cred că „dacă nu e pe YouTube, nu există”, ideea unei tradiții orale care se discută de secole pare o provocare intelectuală inadmisibilă.

De ce a stârnit controverse

Pentru că Talmudul este o carte care se ia în serios.
Iar lumea modernă tolerează orice — mai puțin seriozitatea.

Unii critici medievali (și câțiva moderni cu blog) au acuzat Talmudul de toate păcatele posibile: aroganță, mister, influență ocultă, ba chiar… logică excesivă. Faptul că niște oameni au analizat etica până la detaliu și au pus întrebări despre sensul fiecărei reguli i-a speriat mai mult decât orice profeție apocaliptică.

În plus, orice text care invită la gândire critică devine automat suspect. E mai comod să ai o dogmă simplă, decât o mie de întrebări complicate. Talmudul a ales varianta a doua, iar asta nu i s-a iertat niciodată.

Talmudul ca oglindă a lumii

Citit cu răbdare (și o cană mare de cafea), Talmudul nu e o carte despre putere, ci despre neliniștea cunoașterii. Despre cum oamenii pot discuta fără să se anuleze reciproc. Despre cum adevărul poate fi mai degrabă o conversație decât un decret.

Dar într-o epocă în care fiecare are „părerea lui fermă”, Talmudul pare un anacronism periculos.
El nu oferă răspunsuri definitive, ci modelează mintea prin întrebări.
Ceea ce, trebuie să recunoaștem, e mult mai greu de distribuit pe rețelele sociale.


Concluzie: cartea pe care lumea o înțelege exact invers

În fond, Talmudul e un paradox: o carte despre dialog, transformată în subiect de ceartă.
O operă care invită la reflecție, dar e folosită adesea pentru acuzații.
Și mai ales, un text care a supraviețuit secolelor, tocmai pentru că a fost construit pe îndoială — materia primă cea mai rară din orice religie.

Talmudul nu e o carte care cere credință, ci atenție.
Și poate tocmai de aceea e mai actual decât pare: într-o lume care vrea certitudini instant, el ne amintește că uneori întrebarea e mai importantă decât răspunsul.


Așadar, după ce am încercat să deslușim ce au gândit rabinii despre sensul vieții, al legii și al contradicției, e momentul să coborâm un pic în realitate. Sau, mai exact, în nebunie.
Pentru că dacă Talmudul ne-a arătat cât de departe poate merge rațiunea în căutarea adevărului, în episodul viitor, ,,Elogiul nebuniei” al lui Erasmus din Rotterdam ne va arăta cât de departe poate merge ironia în căutarea lucidității.
Un pas firesc, de altfel: după ce ai citit sute de pagini de comentarii rabinice despre reguli, e inevitabil să te întrebi dacă nu cumva totul e o glumă cosmică.
Dar despre asta, în episodul următor — acolo unde înțelepciunea își scoate pălăria în fața nebuniei și recunoaște, cu un zâmbet amar, că poate și ea a exagerat un pic.

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (V)

Dacă în articolul trecut din seria „Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise”, cel despre ,,Despre natura lucrurilor”, încercam să-l înțelegem pe Lucrețiu — poetul care credea că totul e alcătuit din atomi și nefericire — astăzi ne mutăm de la fizica epicureică la metafizica apostolică.
De la universul care funcționează fără zei, la unul în care zeii (pardon, îngerii) apar la tot pasul, cu replici memorabile și efecte speciale demne de Hollywood.
Și, cum era de așteptat, între atomi și apostoli s-a produs aceeași confuzie ca între știință și convingere: ambele pretind că „explică totul”, doar că una folosește microscopul, cealaltă… revelația.

Iar pentru cei care au simțul istoriei, dar nu și răbdarea dogmei, ,,Evangheliile apocrife sunt cam ceea ce ar fi fost pentru Lucrețiu o carte intitulată „Despre natura îngerilor” — fascinantă, poetică și, evident, respinsă de comitetul de selecție al realității.

Scurtă descriere

Cine deschide ,,Evangheliile apocrife” așteptându-se la liniștea solemnă a Noului Testament riscă o surpriză. Aici, Iisus nu mai e doar blândul predicator al Fericirilor, ci și un copil cu superputeri, un adolescent care face minuni din plictiseală și un adult capabil de aforisme pe care nici algoritmul de la Instagram nu le-ar putea indexa.
Fiecare autor apocrif pare să fi vrut să adauge propriul „plot twist” la narațiunea oficială — un detaliu mistic, o revelație suplimentară, un mic scandal teologic menit să atragă cititori.

Evanghelia după Toma adună citate seci, criptice, de parcă Iisus ar fi descoperit minimalismul înaintea timpului său.
Evanghelia după Maria Magdalena oferă o perspectivă feministă ante litteram, care i-ar fi pus în dificultate pe teologii patriarhali ai secolului IV (și, sincer, și pe unii din secolul XXI).
Iar Evanghelia după Iuda… ei bine, acolo intrăm direct în teritoriul serialelor cu antieroi: un Iuda profund, care își trădează prietenul nu din lăcomie, ci pentru că „așa trebuia să fie scenariul”.

În ansamblu, aceste texte sunt un fel de director’s cut al creștinismului — versiunea lungă, necenzurată și cu efecte speciale extra. Acolo unde Biblia canonică se oprește discret, apocrifele continuă cu o înfloritură și un cliffhanger.
Și, să recunoaștem, nimic nu dă mai multă savoare unei credințe decât un pic de conținut interzis.

Evangheliile apocrife: versiunea beta a creștinismului

Se spune că istoria o scriu învingătorii. În cazul Noului Testament, o scriu cei cu consiliul ecumenic mai puternic. Undeva prin secolul IV, niște domni respectabili, în toga și cu aureolă de autoritate, au decis care texte sunt „canonice” și care… „meh”. Astfel, o parte din literatură a fost trecută la capitolul „apocrifă”, adică în traducere liberă: fanfiction teologic nerecomandat publicului general.

Când apostolii aveau fiecare blogul lor

Pe vremea aceea, oricine avea o revelație, un vis sau măcar o viziune cu doi îngeri și o lumină suspectă putea scrie o „Evanghelie”. Era, practic, o perioadă de explozie creativă: Evanghelia după Toma (mistică), Evanghelia după Maria Magdalena (feministă avant la lettre), Evanghelia după Iuda (plot twist garantat).
Dacă ar fi existat YouTube, am fi avut:

„Salutare, sfinților! Azi vorbim despre ce a zis Iisus, dar varianta pe care Biserica nu vrea s-o știȚI…”

Când canonul devine conținut sponsorizat

La Conciliul de la Niceea (325 d.Hr.), s-a făcut practic primul „content audit” creștin. Textele selectate au fost cele „în conformitate cu brandul oficial”. Restul — aruncate în deșertul editorial al istoriei.
Să nu uităm: în acel moment, Biblia nu era doar Cuvântul Domnului, ci și o problemă de marketing spiritual. Să păstrăm doar ce vinde bine la publicul păgân-crescut în mituri grecești.

Apocrif, deci suspect

„Apocrif” a devenit sinonim cu „dubios, dar fascinant”.
Așa că, evident, azi se vinde mai bine.
Evanghelia după Iuda? Bestseller.
Evanghelia după Maria Magdalena? Netflix pregătește deja scenariul.
În fond, nimic nu atrage mai mult decât un text interzis — mai ales când promite revelații „cenzurate de Vatican”.

În loc de concluzie

Poate că Evangheliile apocrife n-au intrat în canon, dar au rămas în legendă.
Ele sunt partea de bonus content a creștinismului — secțiunea „deleted scenes” a Noului Testament.
Și, ca orice material neaprobat oficial, sunt inevitabil mai interesante.
Poate că Iisus n-a avut un „PR team” perfect, dar clar a avut fani pasionați.


Până una-alta, ,,Evangheliile apocrife” rămân dovada că și în Antichitate existau versiuni alternative, doar că nu se numeau „spoiler”, ci „erezie”. Fiecare autor a încercat să prindă esența divinului, dar n-a rezistat tentației de a adăuga o notă de subsol — iar Biserica a reacționat prompt: delete sau remove from canon.

Dar nu vă îngrijorați, căci urmează o nouă aventură scripturală: vom coborî în lumea „Talmudului”, locul unde notele de subsol s-au emancipat și au devenit text principal. Dacă Evangheliile apocrife par haotice, așteptați să vedeți ce se întâmplă când fiecare frază primește cinci comentarii, trei contradicții și un rabin care are dreptate prin simplul fapt că vorbește mai mult.

Așadar, pregătiți-vă pentru episodul următor: ,,Talmudul” – sau cum să scrii o carte din întrebările pe care le pui altei cărți.

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (IV)

De la îngeri căzuți la atomi în cădere liberă

După „Cartea lui Enoh” din episodul trecut –  unde universul era un fel de telenovelă cosmică plină de îngeri rebeli, demoni geloși și un Dumnezeu care ține ședințe de sancționare, simțeam nevoia de ceva mai… calm.

Așa am ajuns la ,,Despre natura lucrurilor” („De rerum natura”) a lui Lucrețiu — un poem filozofic care elimină complet supranaturalul, dar păstrează aceeași pasiune pentru catastrofe, doar că le explică prin fizică, nu prin păcat.

Dacă Enoh vedea lumea ca pe un tribunal ceresc unde se judecă moralitatea omenirii, Lucrețiu o vede ca pe un laborator infinit, în care atomii dansează fără să ceară aprobări de la nicio autoritate divină.
Și, sincer, e reconfortant să treci de la o lume unde totul se întâmplă pentru că așa vrea Domnul la una unde lucrurile se întâmplă „pentru că așa vrea inerția”.
Un progres subtil: în loc de îngeri căzuți, avem atomi în cădere liberă — mai puțin spectaculos, dar infinit mai coerent.

Unii ar spune că e o degradare a misterului. Eu aș zice că e doar o tranziție firească de la mitul care explică totul prost la știința care explică ceva bine.
În definitiv, între un heruvim care-ți dă lecții de morală și un atom care te ignoră complet, îl prefer pe al doilea: măcar nu mă judecă.

Despre natura lucrurilor — sau manualul de fizică pe care Roma n-a cerut să-l primească

Pe scurt, ,,Despre natura lucrurilor” este o încercare poetică de a explica Universul fără zei, miracole sau alte artificii de PR divin.
Lucrețiu, discipol fidel al lui Epicur, decide că omenirea are nevoie de o carte care să spună, în hexametri eleganți, că totul e făcut din atomi și vid. Da, exact: poezie despre materie, vid și mișcare. Aparent, omul a considerat că, dacă pui legile naturii în versuri, devin mai ușor de digerat — ca un manual de fizică în rimă.

Cele șase cărți ale poemului acoperă cam tot ce-i putea trece prin cap unui antic curios: de la formarea lumii și a sufletului, la senzații, gândire, vreme, boli și moarte. Totul explicat fără invocări divine — ceea ce, pentru Roma, era echivalentul a spune că Jupiter are o slujbă imaginară.

Lucrețiu ne spune că zeii există, dar nu se amestecă în treburile muritorilor. Cu alte cuvinte, sunt ca niște vecini bogați care te privesc de sus de pe balcon, fără să-ți ofere vreodată o cană de zahăr.
El adaugă apoi, cu un calm demn de un fizician modern, că sufletul e material, moartea e sfârșitul definitiv, iar frica de zei e doar o superstiție utilă preoților.

Și totuși, poemul are o frumusețe aparte: în loc să ne amenințe cu iadul, ne invită să privim universul ca pe un joc grandios al particulelor, în care omul e doar un moment de ordine temporară între două haosuri.
Un gând reconfortant, dacă ignori implicația că toată „măreția umană” e, de fapt, o buclă scurtă în mișcarea eternă a atomilor.
Dar, hei — măcar nu ne arde nimeni pe rug pentru asta. Doar ne corectează câte un fizician pe Twitter.

Natura lucrurilor… și nefirea reacțiilor umane

Când Titus Lucretius Carus a decis, prin secolul I î.Hr., să scrie un poem despre atomi, vid și rațiune, lumea romană a reacționat cam cum reacționează azi internetul la o postare fără emoji: cu panică și indignare.
Cum adică lumea nu e condusă de zei, ci de legi naturale? Cum adică trăsnetul nu e o săgeată a lui Jupiter, ci doar o descărcare electrică între nori? – care, apropo, nici ei nu s-au declarat disponibili pentru interviuri.

Lucrețiu, influencerul fără cont de TikTok

Pe vremea lui, a vorbi despre atomi era ca și cum ai fi intrat într-o biserică și ai fi început să explici principiul incertitudinii. Omul n-a avut algoritmi, dar a avut curajul să spună că universul e material, etern și guvernat de cauzalitate.
Rezultatul? A fost etichetat cam ca astăzi cineva care îndrăznește să spună că horoscopul nu e știință: „blasfemie, lipsă de respect față de tradiții, distrugerea moralității publice!”.

Zeii — absenți motivați

Ironia e că Lucrețiu nu neagă existența zeilor, ci doar implicarea lor. În viziunea lui, zeii trăiesc liniștiți în niște lumi paralele, nepăsători la ce facem noi aici. Practic, sunt ca niște politicieni în vacanță: existenți, dar inutili.

Universul atomic — sau cum să explici lumea fără „minuni”

Lucrețiu explică ploaia fără zei, iubirea fără Cupidon și boala fără demoni. Astăzi, ar fi probabil acuzat că „nu crede în energie” sau că „are vibrații joase”.
Ceea ce pe atunci era o revoluție filozofică, azi ar fi un thread pe Reddit intitulat: „Am descoperit că totul e doar materie și mi-am pierdut jumătate din prieteni.”

Moștenirea lui: o operă pe muchie de rațiune

În Evul Mediu, „De rerum natura” a fost aproape arsă pe rug — ironic, pentru o carte care explică de ce focul nu e o pedeapsă divină, ci oxidare rapidă.
Redescoperită în Renaștere, a redevenit cool: Epicur a fost rebranduit ca „filozof al plăcerii”, iar Lucrețiu — primul youtuber fără cameră, care a popularizat știința în versuri.

Concluzie: natura lucrurilor… și nevoia noastră de miracole

Poemul lui Lucrețiu e dovada că rațiunea nu e populară, indiferent de epocă.
Oamenii preferă mereu o poveste frumoasă cu zei și minuni decât una seacă cu atomi și vid.
Dar, ca orice bun observator, Lucrețiu ar fi înțeles: natura lucrurilor e simplă, doar natura oamenilor e… complicată.


După ce l-am citit pe Lucrețiu, ai impresia că lumea se poate explica logic, coerent și fără intervenții divine. Apoi, în episodul următor vom deschide ,,Evangheliile apocrife” și realizezi că omenirea n-a rezistat prea mult în vidul rațiunii: s-a grăbit să-l umple din nou cu îngeri, vedenii și biografii alternative ale lui Iisus — un fel de fan fiction teologic, dar fără editor.
Vom trece de la atomii lui Lucrețiu la apostolii care și-au pierdut dreptul canonic de publicare.
Schimbăm, practic, vidul epicureic pe plinătatea divină — și, cine știe, poate chiar vom descoperi că adevărata natură a lucrurilor e să nu fie niciodată clară.

Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise (III)

Dacă în articolul trecut, din seria Istoria literaturii în 50 de cărţi interzise, vorbeam despre ,,Metamorfozele lui Ovidiu — acel mare manual de transformări pentru zei, nimfe și muritori care n-au știut când să se oprească din flirt — astăzi coborâm (sau urcăm, după caz) într-un alt tip de metamorfoză: cea spirituală, cosmică și, desigur, apocrifă.

Pentru că, după ce ai citit cum Jupiter se deghiza zilnic într-o pasăre diferită, doar ca să mai cucerească o pământeană, e timpul să vezi ce făceau îngerii când li se părea viața cerească prea monotonă. Spoiler: nu se deghizau, ci coborau direct pe Pământ — cu tot cu harfele lor — și rezultatul a fost ,,Cartea lui Enoh”, o combinație de mit biblic, science-fiction antic și jurnal de anchetă interstelară.

Așadar, dacă Ovidiu ne-a învățat că oamenii se pot transforma în copaci, Enoh ne învață că îngerii se pot transforma în tați de uriași. Ambele cărți vorbesc despre aceeași obsesie eternă: dorința de a fi altceva decât ceea ce ți s-a repartizat la creație — fie muritor, fie înger, fie poet roman exilat la Tomis.


Cartea lui Enoh – Bestseller-ul interzis al cerului

Pe scurt — că Enoh a scris mult, dar nu toată lumea are timp să citească între două apocalipse — Cartea lui Enoh povestește cum un om, marele străbunic al lui Noe, a primit vizita unor îngeri cu chef de confesiuni. Aceștia, obosiți de perfecțiunea cerului, au coborât pe Pământ să vadă cum e viața „la firul ierbii” (și al Evei). Aici au descoperit frumusețea femeilor, tentația bijuteriilor și au inventat, printre altele, fardurile și metalurgia. Un fel de workshop divin despre „cum să pierzi aripile în 10 pași simpli”.

Din aceste escapade s-au născut niște giganți urâcios de mari, care au început să mănânce tot: vacile, oamenii, probabil și recuzita din Grădina Edenului. Lumea s-a umplut de haos, iar Dumnezeu, vizibil deranjat de lipsa de organizare, a hotărât un reset planetar — adică Potopul, acea clătire globală care a lăsat doar pe Noe cu barca și pe Enoh cu manuscrisul.

Dar partea cea mai interesantă e alta: Enoh e răpit la cer, primește turul complet al universului (cu explicații despre stele, îngeri păzitori și ghișeele Judecății de Apoi) și notează totul cu o precizie care i-ar face invidioși pe astronomii din Antichitate. Ceea ce nu e rău, dacă te gândești că omul n-avea nici telescoape, nici Google Maps.

În concluzie, Cartea lui Enoh e ceva între Apocalipsa lui Ioan, Star Wars – Episodul 0 și o ediție veche de Cosmopolitan: are revelații cosmice, ființe căzute și sfaturi de machiaj pentru îngeri decăzuți.


Enoh și îngerii care au coborât cu prea mult entuziasm

Există cărți care au schimbat lumea: „Biblia”, „Originile Speciilor” și, desigur, „Cartea lui Enoh” — manuscrisul pe care Biserica a decis, la un moment dat, că e prea interesant ca să fie oficial.

Scrisă, se zice, de străbunicul lui Noe — un domn care a reușit să se ridice la cer fără lift — „Cartea lui Enoh” e un amestec fascinant de teologie, mitologie și SF antic. Acolo aflăm, de pildă, că îngerii nu doar cântau în cor, ci mai coborau și pe Pământ „în vizită”, îndrăgostindu-se de femei pământene (probabil influențate de machiajul sumerian). Din aceste escapade divine s-au născut uriașii, niște giganți care au devenit primele victime ale invidiei cosmice.

Problema a fost că Enoh a scris totul cu prea multe detalii — iar teologii, ca orice editori serioși, au decis că manuscrisul trebuie tăiat. „Prea multă imaginație pentru o carte sfântă”, au zis ei și au băgat-o discret la raftul apocrife, alături de alte titluri precum „Evanghelia după Toma” și „Cum să fii înger și să nu-ți pierzi aripile”.

În zilele noastre, Cartea lui Enoh e redescoperită periodic, mai ales de pasionații de conspirații biblice, care văd în ea dovada clară că extratereștrii au avut un abonament permanent la Eden. „Uriașii? Păi erau hibrizi genetici”, spun ei cu convingere, în timp ce alții traduc fiecare vers în cod Morse, convinși că Enoh a fost primul hacker al Raiului.

Între timp, Biserica preferă tăcerea diplomatică: nu condamnă, dar nici nu recomandă lectura. O atitudine elegantă, ca atunci când ți se aduce la masă un fel dubios și tu zâmbești politicos, dar alegi să nu guști.

Așadar, „Cartea lui Enoh” rămâne un text fascinant — jumătate profeție, jumătate epopee fantasy — o lectură perfectă pentru cei care cred că Biblia are nevoie de un sequel.

După ce am zburat cu Enoh printre îngeri rebeli și galaxii cu morală variabilă, e timpul să ne întoarcem la sol. În episodul următor vom vorbi ,,Despre natura lucrurilor – manualul antic al lui Lucreţiu, care ne explică totul fără să invoce nicio aripă. De la îngeri căzuți trecem la atomi cuminți, de la mister la materie. Pe scurt: după ce am râs cu Enoh de scandalurile Raiului, râdem cu Lucrețiu de ordinea Universului.

Râsul care doare: Anamaria Gavrilă şi oglinda unui electorat pierdut

Suntem obișnuiți ca scena politică românească să ne servească zilnic un bufet suedez de ridicol, dar, din când în când, apare câte un moment cu adevărat memorabil. Unul dintre acele momente care te fac să te freci la ochi și să te întrebi dacă nu cumva ai accesat din greșeală un reality show prost.

Săptămâna aceasta, sub lumina crudă a camerei de telefon, deputata și lidera Partidului Oamenilor Tineri (POT), Anamaria Gavrilă, ne-a oferit un astfel de spectacol.
Într-un clip viral, o vedem râzând de defectul de vorbire al lui Marian Ceaușescu, omul care în anii ’90 a fost bătut fizic, schingiuit pentru curajul de a înfrunta sistemul.

Și nu oricum, ci printr-un hohot de râs grețos, îndreptat fix spre cel care, în anii ’90, a plătit un preț real (fizic, cu dinți scoși și coaste rupte) pentru curajul de a se opune unui sistem ce-și arăta încă colții post-comuniști. Am asistat, așadar, la transformarea traumei și a rezistenței din Epoca Groasă în conținut de internet hilar, sub bagheta digitală a unei figuri politice a cărei biografie se scrie, probabil, exclusiv în hashtag-uri.

It iz uat it iz — spectacolul tragicomic al Anamariei Gavrilă și al „Partidului Oamenilor Tineri”

Să fim blânzi: politica e un teatru. Din păcate, uneori vine un regizor fără nicio pregătire, montează un decor de carton și îşi aduce în rolurile principale câteva virgule ale decenței. Spectacolul săptămânii îl semnează Anamaria Gavrilă — autoarea Partidului Oamenilor Tineri (POT) — şi are toate ingredientele acelei comedii proaste pe care o preferă spectatorii care, din păcate, încă mai votează pe bază de furculiţe și like-uri.
tvrinfo.ro

Gavrilă — fostă membră AUR, devenită „fondatoare”- preşedintă a POT — a reuşit performanţa rară de a combina retorica suveranistă cu romgleza de stand-up: un „It is what it is” spus pe post de maxim filozofic, cu accente de traducător Google în repaus. Clipurile circulă, oamenii râd, iar strategii politici plâng încolăciți în birourile lor. Nu e un talent ușor de îndemânat: trebuie mult curaj să transformi un clișeu de PR într-o cifră de box-office a penibilului.

Mai pragmatic: după o intrare surpriză în Parlament susţinută de valul creat în jurul lui Călin Georgescu, POT a declanșat gesturi de PR cu iz esoteric — „post cu apă” de trei zile, ca mulțumire pentru rezultat. E greu de spus dacă a fost inspiraţie religioasă, marketing politic sau doar o criză de creativitate rituală. Cert e că gestul a produs meme-uri și critici, nu credibilitate.

Dar piesa nu s-ar fi vândut fără momentul de „high drama” în care protagonista râde în fața unui om rănit. În Piaţa Universității, filmarea în care Gavrilă îl întreabă pe Marian „Ceaușescu” (un protestatar cu sechele după bătăile la care a fost supus în 1990) „De ce vorbești sacadat?” — însoţită de un rânjet care pare scos dintr-un talk-show de duzină — e atât grotescă, cât şi explicită: când râzi de vocea cuiva bântuită de istorie, nu faci politică, faci un circ moral. Iar Internetul nu iartă.

Partea comică-neagră e că această statuie a imposturii are şi momente de fragilitate: a sunat la 112, chemând poliția pentru a reclama o … agresiune a jurnaliștilor. Reacția forțelor — avertisment pentru apel abuziv la numărul de urgență — seamănă mai degrabă cu o scenetă în care protagonistul se plânge că a fost atacat de întrebări. Adevărata ironie? Dreptul la protecție nu acoperă ego-show-urile politice.

Şi personajele de umplutură nu lipsesc: candidatul-vedetă George Burcea, plimbat ca trofeu de PR al POT, este acum propus pentru Primăria Capitalei — o alegere ce confirmă regula nescrisă a formaciónării politice moderne: dacă ai notorietate, ai şi program. Dacă nu ai program, inventezi unul pe Instagram. Rezultatul e o paradă a impulsurilor, nu o platformă administrativă.

Ce rămâne, dincolo de sarcasm? O întrebare esențială: ce caută în Parlament oameni care se uită la istorie ca la un filtru de Instagram? Marian „Ceaușescu” nu cere milă — cere respect pentru adevărul prin care a trecut. Iar cei care râd de durerile altora, care îmbracă suveranismul în retorică de shopping politic sau care promovează mesaje neclare („apă, hrană, energie”) nu fac altceva decât să reducă dezbaterea publică la un concurs de replici fără conținut.

Să nu ne prefacem: fenomenul nu e doar o întâmplare locală, e simptomatic. Formulele-scurtătură, personajele-brand şi propaganda emoţională funcționează ca subterfugii ale unei strategii mai mari: atragi atenția, mobilizezi nemulțumirea, testezi limitele decenței. Dacă nu ripostăm cu argumente, educație și prezență civică la vot, riscul nu e doar o glumă proastă — e pierderea sensului democratic. (Da, asta include și lupta cu narativele pro-suveraniste care profită de zonele noastre vulnerabile.)


Acest spectacol grotesc poate fi o lecție: nu e suficient să râdem online, trebuie să citim, să verificăm, să cerem argumente. Să nu le oferim privilegiul de a vorbi în numele nostru doar pentru că sunt vocale. Iar dacă tot iubiți motto-ul doamnei Gavrilă, reamintiți-vă ce înseamnă cu adevărat: „It is what it is” — da, dar și „it can be what we make of it”. Alegerea e la noi.

Anca marș Alexandrescu și farsa politică de la Primăria Capitalei

Candidatura doamnei Anca marș Alexandrescu susţinută de clanul politic al AiURiștilor şi criticată dur de Gigi Becali

De ce candidează Anca marș Alexandrescu? 

Când crezi că scena politică românească nu mai are cu ce să te surprindă, apare o nouă distribuție în comedia națională: Anca marș Alexandrescu va candida la Primăria Bucureștiului. O fostă consilieră a unor premieri de tristă amintire, devenită vedetă la tembelizor, vrea să sară acum din studioul de emisie direct în fotoliul de primar. România rămâne singura țară în care notorietatea se confundă cu competența, iar apariția televizată devine echivalentul unui doctorat în administrație publică.

La prima vedere, candidatura doamnei Anca marș Alexandrescu la Bucureşti pare să bifeze toate criteriile: vizibilitate mediatică, susţinere de partid, din partea clanului politic al AiURiștilor, plus un aparent moment oportun. Însă dacă ne uităm mai atent, se conturează aceleaşi modele care ne-au adus în acest punct: un sistem care preferă imaginea în locul competenţei, lozinca în locul programului şi „spectacolul” în locul administraţiei reale. Dacă ne uităm și mai atent, putem observa faptul că, susținând-o, în condițiile în care Bucureștiul nu este AiURist, clanul politic al AiURiștilor face același joc pe care l-a făcut și la precedentele alegeri la Primăria capitalei, noncombat sau un blat ascuns cu cei din clanul politic PSD. Anca marș Alexandrescu ar urma să-i ia din voturile candidatului PSD și a-l ajuta astfel pe liderul PSD, Sorin Grindeanu.


Clanul politic al AiURiștilor și „sacrificiul” de weekend

Liderul AiURiștilor, George SIEmion, ne-a anunțat solemn că partidul său „se sacrifică” susținând-o pe Anca Alexandrescu la Primăria Capitalei. Sacrificiu? Poate doar de ochii sugeraniștilor. Cum să vorbești despre „sacrificiu”, când, de fapt, oferi un loc eligibil unei foste consiliere a lui  Adrian bombonel Năstase și Livache Dragnea? Anti-sistemul care se aliază cu sistemul pe care-l blamează. Iată noua matematică politică românească, în care prostia se înmulțește prin ipocrizie și dă mereu același rezultat. Anca marș Alexandrescu este candidatul care aparține cel mai mult sistemului dintre toți candidații.

SIEmion mai spunea, cu gravitate de tribun provincial, că „Bucureștiul are nevoie de o voce curată”. Vocea curată e bună, dar nu ajunge să cânți în fața ruinelor unui oraș sufocat de incompetență același cântecel pe care l-a cântat și Gabi Fii rea. Să conduci capitala nu înseamnă să fluturi lozinci suveraniste, ci să știi ce să faci cu un buget, o echipă și un plan coerent. Dar la noi, planul e facultativ, iar discursul e obligatoriu.


Gigi Becali pare mai lucid decât toți AiURiștii

Paradoxal, singurul care a vorbit cu o brumă de logică a fost Gigi Becali. Omul a spus simplu:

  • „Ea vrea să aibă puterea și să comande pe toți, adică ambiția asta oarbă și întunecarea minţii. Cred că își va reveni după ce se va da cu capul de pereți. Este ambiția ei să candideze, dar crede prea mult despre ea. Băi, Ancuța, nu ai cum să ne conduci pe noi, bărbaţii. De ce nu ai cum? Ești doar o televiziune, care spune că este a poporului, dar oamenii văd că îl promovezi pe Rizea

Cât de ironic: Becali, eternul personaj caricatural, a devenit vocea rațiunii într-o lume care și-a pierdut simțul ridicolului. Dacă până și el observă că Anca marș Alexandrescu nu are trecere în fața electoratului urban, atunci poate că timpul farselor mediatice a trecut. Sau, mai probabil, se reinventează sub alte nume și alte campanii.


Spectacolul continuă, orașul se degradează

Problema nu e neapărat Anca marș Alexandrescu ca individ, ci sistemul care produce astfel de candidaturi pe bandă rulantă. Politica românească a devenit o improvizație continuă, în care fiecare „vedetă” crede că popularitatea ține loc de soluții. În loc de cunoștințe în administrație, avem apariții televizate; în loc de programe, avem talk-show-uri prelungite; în loc de fapte, avem poze cu microfonul.

Candidatura aceasta este simptomul unei boli cronice a acestei nații: confuzia între notorietate și valoare. O țară care a ajuns să-și aleagă liderii în funcție de rating nu poate spera la reformă, ci doar la repetarea acelorași eșecuri.


Capitala, prizonieră între speranță și farsă

Bucureștiul e un oraș care are nevoie de arhitecți, nu de șarlatani. De soluții reale pentru trafic, poluare, infrastructură. În schimb, primește promisiuni livrate cu zâmbet de iRealitatea TV și aplauze frenetice pe fundal. Așa se nasc „candidații minune” care nu știu să repare un trotuar, dar știu să dea like la propria postare.

Și, firește, vina finală nu e doar a lor. E și a noastră, a celor care am transformat votul într-un act de resemnare. Acceptăm spectacolul, facem haz de necaz și ne întrebăm de ce nimic nu se schimbă. Răspunsul e simplu: pentru că, în România, fiecare farsă electorală e precedată de o amnezie colectivă. Populația votantă părând a uita complet experiențele anterioare.


Epilog sau necrolog

Așa se scrie, încă o dată, capitolul rușinii politice românești: cu Anca marș Alexandrescu în rolul „speranței”, George Simion în rolul „martirului strategic” și Gigi Becali în rolul „profetului involuntar”.
Un scenariu absurd, dar perfect compatibil cu o țară care continuă să confunde libertatea cu prostia.
Până la urmă, da, dreptul de a fi prost rămâne inviolabil. Iar urna de vot, dovada supremă că îl exercităm cu entuziasm și lipsă de discernământ.